|
Auteur |
Bericht |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: zo 26 dec 2010 12:48 Onderwerp: vingerafdruk. |
|
|
De werkgever van een distributiecentrum waar ik 8 jaar werk, gaat verplichten bij binnenkomst mijn vingerafdruk te registreren.
Kunnen zij mij dit wettelijk verplichten?
En als ik het niet wil, op grond hiervan mij ontslaan.?
Is dit wettelijk toegestaan?
Er staat niets van in, in mijn arbeidscontrakt,
dit is een nieuw systeem, wat dit bedrijf wil gaan handhaven.
Graag u antwoord, |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 dec 2010 13:33 Onderwerp: |
|
|
Denk dat er weinig tegen te doen is, het bedrijf mag de data enkel gebruiken voor tijdregistratie en het toegang verlenen tot (gedeeltes van) het bedrijf.
Overigens mag de data nergens anders voor gebruikt worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 26 dec 2010 16:19 Onderwerp: |
|
|
Zonder dit precies te hebben nagezocht, denk ik dat het bedrijf dit kan doen op voorwaarde dat de OR akkoord gaat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Fabienne Delpeut
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 38
|
Geplaatst: za 01 jan 2011 16:05 Onderwerp: |
|
|
@ Bona Fides.....je hebt helemaal gelijk. Ik was benieuwd dus heb me er even in verdiept.
Vingerafdrukken zijn bijzondere persoonsgegevens. Dat bleek tijdens het recente proces tegen de Paspoortwet in Den Haag.
Het ministerie van Justitie heeft een Handleiding voor verwerkers van persoonsgegevens uitgebracht. Het uitgangspunt van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is dat bijzondere persoonsgegevens niet verwerkt mogen worden, maar de Wbp kent een aantal algemene en een aantal specifieke uitzonderingen op dit verbod (art 16 - 24 Wbp). Aangezien met vingerafdrukken strafrechtelijke gegevens achterhaald kunnen worden sluit ik aan bij artikel 22 Wbp:
1.Het verbod om strafrechtelijke persoonsgegevens te verwerken als bedoeld in artikel 16, is niet van toepassing indien de verwerking geschiedt door organen die krachtens de wet zijn belast met de toepassing van het strafrecht, alsmede door verantwoordelijken die deze hebben verkregen krachtens de Wet politiegegevens of de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
2.Het verbod is niet van toepassing op de verantwoordelijke die deze gegevens ten eigen behoeve verwerkt ter:
a. beoordeling van een verzoek van betrokkene om een beslissing over hem te nemen of aan hem een prestatie te leveren of
b. bescherming van zijn belangen voor zover het gaat om strafbare feiten die zijn of op grond van feiten en omstandigheden naar verwachting zullen worden gepleegd jegens hem of jegens personen die in zijn dienst zijn.
3.De verwerking van deze gegevens over personeel in dienst van de verantwoordelijke, vindt plaats overeenkomstig regels die zijn vastgesteld in overeenstemming met de procedure als bedoeld in de Wet op de ondernemingsraden.
Art 27 lid 1 sub k WOR:
De ondernemer behoeft de instemming van de ondernemingsraad voor elk door hem voorgenomen besluit tot vaststelling, wijziging of intrekking van: een regeling omtrent het verwerken van alsmede de bescherming van de persoonsgegevens van de in de onderneming werkzame personen;
En dan hebben we nog artikel 23 Wbp:
1.Onverminderd de artikelen 17 tot en met 22 is het verbod om persoonsgegevens als bedoeld in artikel 16, te verwerken niet van toepassing voor zover:
a. dit geschiedt met uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene;
Uitdrukkelijke toestemming betekent dat de betrokkene expliciet zijn wil moet hebben geuit. Expliciete toestemming betekent dus ook dat voor elke vorm van gebruik apart toestemming gegeven moet worden (de gegevens mogen alleen gebruikt worden voor het doeleinde waar toestemming voor is gegeven) en de betrokkene moet precies weten waar hij toestemming voor geeft.
Het afnemen van vingerafdrukken mag dus niet "zomaar" worden doorgevoerd. Ook is voor het verzamelen van bijzondere gegevens een
welbepaald, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigd doel vereist en de gegevens moeten beveiligd worden in overeenstemming met de Wbp. |
|
|
|
 |
|