|
Auteur |
Bericht |
pdenbraber
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 apr 2010 11:57 Onderwerp: verzekering weigert uit te betalen. |
|
|
op 2 januarie 2010, heb ik een aanrijding gehad, ik was naar het midden van de weg geslipt en tot stilstand gekomen op beide weghelften met mijn achterkant nog op mijn oorspronkelijke weghelft, het was donker en het sneeuwde. ik stond dus stil alarmlichten aangezet. en wachten totdat er een gaatje kwam waar ik weer terug kon draaien.
er passeerde mij een paar autos en toen knalde er opeens een bij mij achterop.
niet hard was meer een schampschot maar bumper en zijpaneel moet vervangen worden even ruim 1600 euro schade.
in mijn ogen is het de schuld van degene die bij mij achterop rijd. en ook omdat ik stilsta ik ga ervan uit dat de verzekering gaat betalen, nu even ruim 3 maanden later krijg ik te horen dat ze niet overgaan tot uit betaling van de schade.
dus nu ben ik opzoek naar een wetsartikel waar in staat wie wanneer schuld heeft, zodat ik dit aan de verzekering kan tonen om alsnog mijn gelijjk te halen
dus als iemand zoiets voor mij heeft of ander advies heeft, graag!
alvast bedankt voor de reacties
het eerste wat ik ga doen als dit achter de rug is, is een rechtsbijstandsverzekering afsluiten |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 08 apr 2010 14:48 Onderwerp: |
|
|
Veel is niet meteen duidelijk. Heb je de gegevens van de persoon die tegen je op is gereden? Heb je zo'n schade formulier ondertekend en opgestuurd? Bij welke vezekering heb je de schade geclaimd? Wat was de reden dat men niet wilde betalen? Hoeveeel tijd zat er tussen jouw slip en de aanrijding? |
|
|
|
 |
pdenbraber
|
Geplaatst: do 08 apr 2010 16:13 Onderwerp: |
|
|
tussen de slip en de aanrijding zat ongeveer een minuut, andere autos passeerden mij gewoon en hij reed tegen mij aan, samen hebben wij een schadeformulier ingevuld waarop staat vermeld dat ik tijdens de aanrijding stil stond, ik heb het geclaimd bij zijn verzekering (hema verzekeringen) |
|
|
|
 |
komodo
|
Geplaatst: do 08 apr 2010 16:36 Onderwerp: |
|
|
pdenbraber schreef: | tussen de slip en de aanrijding zat ongeveer een minuut, andere autos passeerden mij gewoon en hij reed tegen mij aan, samen hebben wij een schadeformulier ingevuld waarop staat vermeld dat ik tijdens de aanrijding stil stond, ik heb het geclaimd bij zijn verzekering (hema verzekeringen) |
En heeft deze verzekeraar ook aangegeven waarom zij niet willen betalen? Betwisten zij bijvoorbeeld dat hun client aansprakelijk is? |
|
|
|
 |
pdenbraber
|
Geplaatst: do 08 apr 2010 18:08 Onderwerp: |
|
|
ze geven aan dat ik door de sneeuwval op de weghelft van de verzekerde ben gekomen, echter dit was ook mijn eigen weg helft vind het dus niet kloppen, of ligt dit aan mij aangezien hoe dan ook ik stond stil. |
|
|
|
 |
komodo
|
Geplaatst: do 08 apr 2010 19:19 Onderwerp: |
|
|
pdenbraber schreef: | ze geven aan dat ik door de sneeuwval op de weghelft van de verzekerde ben gekomen, echter dit was ook mijn eigen weg helft vind het dus niet kloppen, of ligt dit aan mij aangezien hoe dan ook ik stond stil. |
Dit verweer van de verzekeraar snap ik eerlijk gezegd niet goed. Jij bent ongeveer in het midden van de weg stil komen te staan. Ik neem aan in de richting van het verkeer waar jij mee wilde meerijden. De wederpartij kwam van achteren en reed tegen jouw auto op.
Blijkbaar denkt de verzekeraar dat jij in tegenovergestelde richting reed, slipte en zodoende op de verkeerde weghelft terecht kwam.
Ik zou zeggen dat de wederpartij gewoon aansprakelijk is op grond van artikel 6:162 BW aansprakelijk is voor de schade. Dat jij op een ongebruikelijke plaats stilstond doet daaraan niet af, zeker niet nu er andere auto's zijn geweest die jou wel netjes konden passeren. Je was, ondanks dat het donker was voor al die auto's die jou passeerden wel goed zichtbaar, ookal omdat je je alarmlichten aan had gezet. Je stond al enige tijd stil op de plek waar je aangeeft, en dus is het ook niet zo dat je vanuit het niets ineens voor de bumper van de wederpartij lag. Blijkbaar heeft deze bestuurder niet de vereiste oplettendheid aan de dag gelegd die je van weggebruikers in het verkeer mag verwachten. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 08 apr 2010 20:25 Onderwerp: |
|
|
Hoofdregel is toch nog steeds dat een bestuurder zijn voertuig tot stilstand moet kunnen brengen binnen de afstand waarover de rijbaan overzichtelijk en vrij is? |
|
|
|
 |
|