Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 13 mei 2024 1:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verschil van strafmaat.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
R.Visser








Berichten: 31


BerichtGeplaatst: di 08 mrt 2005 18:18    Onderwerp: verschil van strafmaat. Reageer met quote Naar onder Naar boven

eerst even 2 art.
Artikel 242
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.


Artikel 243
Hij die met iemand van wie hij weet dat hij in staat van bewusteloosheid, verminderd bewustzijn of lichamelijke onmacht verkeert, dan wel aan een zodanige gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens lijdt dat hij niet of onvolkomen in staat is zijn wil daaromtrent te bepalen of kenbaar te maken of daartegen weerstand te bieden, handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Nu mijn vraag, hoe komt het nu dat je voor verkrachting van een "gewone gezonde vrouw" max.12 jaar kan krijgen en voor een "hulpeloze cq. lichaam. en/of geestelijke gehandicapte vrouw" max. 8 jaar.

Ik vindt dit maf, het tweede lijkt mij een ernstiger vergrijp, of zie ik dat verkeerd.
_________________
Groetjes R.Visser
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 08 mrt 2005 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er lijkt mij wat voor te zeggen dat het eerste vergrijp zwaarder is dan het tweede. Het eerste moet immers gepaard gaan met geweld of bedreiging met geweld. In het tweede geval is geen sprake van geweld of bedreiging met geweld.

Indien er voor het misbruiken van een gehandicapte geweld nodig is, dan was die gehandicapte kennelijk prima in staat om aan te geven dat hij/zij dat niet wou. In dat geval kom je gewoon in artikel 242 terecht, met de ruimere strafmaat.

Voor de feitelijke bepaling van de straf kan de rechter rekening houden met het feit dat het om een gehandicapte ging. Iemand die expres (geestelijk) gehandicapten verkracht, met in het achterhoofd dat hij vrijuit zal gaan omdat die hem toch niets kunnen maken, mag geruime tijd de cel in.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 08 mrt 2005 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, verschil zal inderdaad wel zitten in het geweldsaspect.
Overigens is er jaren geleden eens een strafzaak geweest met een ander soort "onmachtige": een mevrouw die in haar slaap wordt beslopen door een meneer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 09 mrt 2005 7:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ter informatie;

Bij de artikelen 243 en 247 Sr. staat, voor zover in dezen van belang, het begrip "lichamelijke onmacht" centraal. Hieronder wordt volgens vaste rechtspraak verstaan een toestand van fysieke weerloosheid die zijn oorzaak vindt in een bij het slachtoffer zelf bestaand lichamelijk onvermogen tot handelen. Daaronder valt in ieder geval een toestand van vaste slaap.

Relevante jurisprudentie
  1. Rechtbank Leeuwarden 10 december 1998, RN 1999, 1093, Ontucht tijdens slaap, taakstraf.
  2. Hoge Raad 3 november 1998, RN 1999, 1092 Verkrachting tijdens de slaap.
  3. Hoge Raad 24 maart 1998, 106832, NJ 1998, 534 Misleiding slaapdronken slachtoffer*



*( De pleger doet zich aan het slachtoffer voor als haar vriend. De vrouw is half slapend half wakker en in haar "slaapdronken" toestand staat zij toe dat de pleger gemeenschap met haar heeft. Misleiding in deze zin is geen dwingen in de betekenis van artikel 242 Wetboek van Strafrecht. Er volgt vrijspraak.)
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: di 15 mrt 2005 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar het hier ook mede om draait is om de elementen schuld en wederrechteijkheid.

Pas als alle bestanddelen zijn bewezen en de elementen schuld en wederrechtelijkheid aannemelijk zijn, is straf nodig volgens het strafrecht. Ik ben van mening dat het eerste door topicstarter omschreven vergrijp het element schuld meer schaadt dan bij het tweede. Bij de eerste zal men zich namelijk hevig verzetten en zal zoals gezegd wel geweld of iets anders gebruikt worden. Je bent dan meer schulbewust en meer wederrechtelijk bezig dan bij het tweede incident.

Ik kan me er dus wel in vinden. Bovendien is een van de doelen van strafmaat de wederkeer in de samenleving en op het moment dat iemand daar voo bekwaam is mag dat van mij. Mohammed B. mag van mij na 1 week vrijkomen; MITS duidelijk is komen vast te staan dat hij ervoor bekwaam is...

Overigens moet je bij strafrecht nooit op je gevoel afgaan maar in ABC-denken. Immers, is het logisch dat het beledigen van een abmtenaar in functie een misdrijf is en het rijden zonder rijbewijs een overtreding?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2005 0:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:

Quote:
Mohammed B. mag van mij na 1 week vrijkomen; MITS duidelijk is komen vast te staan dat hij ervoor bekwaam is...


Ben jij dan tegenstander van het feit dat vergelding ook deel uitmaakt van de strafmaat??
Lijkt mij toch vrij essentieel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2005 8:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan niet voor of tegen een feit zijn, een feit is nu eenmaal een feit. Vergelding is een doel van straf, dat is de reden dat straffen nu hoog uitvallen.

Ik ben van mening dat die vergelding, dat punitieve karakter, minder belnagrijk zou moeten zijn dan de wederkeer in de maatschappij. Het scheelt geld en levert een beter beeld op. Iedereen straffen, maar iedereen tot ze terug in de maatschappij kunnen. Nu is het zo dat als iemand uit de cel komt, hij meestal weer een ruitje inklopt om aan zijn eerste geld te komen, omdat er simpelweg voor hem "niets" is geregeld.

Dat is fundamenteel fout in ons systeem. Enja, natuurlijk zullen er ook met mijn methode mensen levenslang vastzitten. Immers, er zijn nu eenmaal gedetineerden bij die nooit terug in de samenleving kunnen. Maar er zijn er ook die dat wel kunnen en die zetten we veel te lang achter slot en grendel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2005 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met feit bedoel ik ook meer de gang van zaken. Maar iniedergeval, het lijkt mij vrij menselijk dat er in het fenomeen straf een stuk vergelding zit. Misschien is het pedagogisch gezien beter om iemand direct vrij te laten wanneer hij daar 'klaar' voor is, maar zo zit de mensheid toch niet in elkaar. Dus ookal is een moordenaar na 1 week 'bekwaam' om vrij te komen zal hij naar mijn mening toch nog wat langer in z'n vierkante kamer moeten blijven, al is het alleen maar om 'de maatschappij' genoegdoening te geven.
Nu moet je niet denken dat ik voorstander ben van lange straffen , helemaal niet zelfs, maar zo simpel als jij het zegt zie ik het niet....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2005 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik schets het inderdaad veel te simpel, dat ben ik uiteraard met je eens. Recht is zo ie zo iets wat niet van nature in de mens zit, immers alle oude volkeren sloegen elkaar de hersens in en kenden absoluut geen strafproces.

Het is daarom zeker onlogisch om te redeneren dat "de mens" en "de burger op straat" het ermee eens zullen zijn. Integendeel, ik denk dat menig straatburger vind dat we te lage straffen hebben. Ik dnek alleen als je het objectief en rationeel beredeneert, kortere straffen - en dus wederkeer als iemand daarvoor geschikt wordt geacht - beter zouden zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 02 apr 2005 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Waar het hier ook mede om draait is om de elementen schuld en wederrechteijkheid.

Pas als alle bestanddelen zijn bewezen en de elementen schuld en wederrechtelijkheid aannemelijk zijn, is straf nodig volgens het strafrecht. Ik ben van mening dat het eerste door topicstarter omschreven vergrijp het element schuld meer schaadt dan bij het tweede. Bij de eerste zal men zich namelijk hevig verzetten en zal zoals gezegd wel geweld of iets anders gebruikt worden. Je bent dan meer schulbewust en meer wederrechtelijk bezig dan bij het tweede incident.

Nah, bij beide vergrijpen kan sprake zijn van volledige toerekenbaarheid, dwz. honderd procent schuld. Het lijkt mij meer de 'gemiddeld' aangedane schade te zijn die het verschil in maximumstraf bepaalt.

Als je het 2e delict begaat na eerst het slachtoffer bedwelmd te hebben, gaat dat bedwelmen de totale straf ook weer verzwaren, lijkt mij.

Schuld is niet iets als de mate van misdadigheid of slechtheid die nodig is om tot een bepaalde daad te komen. Fietsen zonder licht vind ik bijvoorbeeld niet misdadig of slecht. Als dat zou betekenen dat je er geen schuld aan kunt hebben, zou je er dus nooit voor veroordeeld kunnen worden (als je het voor de rechter laat komen etc).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 02 apr 2005 0:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Ik kan niet voor of tegen een feit zijn, een feit is nu eenmaal een feit. Vergelding is een doel van straf, dat is de reden dat straffen nu hoog uitvallen.

Vergeldiing en straf kun je niet loszien, maar DE reden dat op moord altijd een flinke straf zal staan lijkt me toch wel generale preventie. Anders wordt het wel heel makkelijk om even de buurman om te leggen als hij de muziek maar hard blijft zetten (al krijg je dan zodra je een week later weer op vrije voeten bent wel zijn familie op je dak... voorkomen van eigenrichting is natuurlijk ook een belangrijke reden).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds