|
Auteur |
Bericht |
opperbob
Leeftijd: 78 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 apr 2010 13:13 Onderwerp: verlies nederlanderschap door vreemde krijgsdienst |
|
|
Ik ben op zoek naar het antwoordt op de volgende vraag.
Een oom van mij is in 1942 in dienst getreden van de NSKK een organisatie van het Legion Speer met als doel transport ondersteuning voor het toenmalige Duitse leger.
Nadat hij in 1944 voor de laatste maal thuis op verlof is geweest is hij sedert jan 1945 vermist in Polen.
Na de oorlog is er een persoon thuis bij zijn moeder geweest die verklaarde dat haar zoon door de partizanen was doodgeschoten.
Er is op dit punt geen nader onderzoek ingesteld door de overheid
In 1948 is er een onderzoek geweest bij mijn oma en is zij gehoord i.v.m. deze dienstname en de verblijfplaats van mijn oom.
Van dit verhoor is een PV opgemaakt
Ik heb in zijn dossier bij het Nationaal archief gezien dat er geen vervolging tegen hem is ingesteld.
Ook komt hij niet voor in het strafregister van Nederland.
Nu is de vraag hoe het zit met het Nederlanderschap van hem.
Is hij dat verloren of heeft hij dat behouden ?
Men heeft hem zelf nooit kunnen horen over deze dienstname.
Kan men dus iemand zijn Nederlanderschap afnemen zonder hem te horen en zijn daar geen juridische handelingen voor nodig?
En waar staat dit dan geregisteerd als men dit doet ?
Ik hoop op een antwoordt op een toch wel voor mij belangrijke vraag in mijn zoektocht naar het leven van deze oom |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 15 apr 2010 17:49 Onderwerp: |
|
|
Was het in die periode gebruikelijk om personen die in Duitse dienst zijn getreden het Nederlanderschap af te pakken? (Zelfs als ze daardoor statenloos zouden worden?) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
opperbob
|
Geplaatst: vr 16 apr 2010 15:00 Onderwerp: |
|
|
In 1943 is het besluit Bijzonder Rechtspleging van kracht geworden.
Daarin was onder meer gesteld dat bij het opleggen van een straf wegens collaboratie men ook van zijn burgerrechten ontzet kon worden.
Maar dit was natuurlijk als men de verdachte voor de rechter kon brengen.
In 90.000 zaken is het dossier opgelegd en geen vervolging ingesteld volgens mijn kennis in deze.
Betekent dit dus dat deze meneen geen ontzegging van het Nederlanderschap hebben gekregen?
Ook is bekend dat er personen zijn die na hun ontzegging hun Nederlanderschap van Overheidswege snel terug kregen om te kunnen deelnamen aan de strijd in Indonesie en Korea.
De kernvraag was eigenlijk:
Kan men iemand zijn Nederlanderschap ontnemen zonder dat men hem heeft kunnen horen in zijn zaaken zijn er juridische handelingen voor nodig voor deze ontzegging of niet.
Daarnaast zal het toch ergens aangetekend worden dat dit zo is.
Waar kan men dit uitzoeken ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 16 apr 2010 16:38 Onderwerp: |
|
|
(edit: gelet op het bericht hieronder is dit bericht nauwelijks relevant meer)
Het lijkt mij in ieder geval buitengewoon onwaarschijnlijk dat in dit geval het Nederlanderschap is afgenomen. Op grond van het Besluit Buitengewone Rechtspleging zal dit wel niet hebben gekund zonder een vervolging in te stellen. Overigens is het mij niet duidelijk dat ontzetting uit de burgerrechten leidt tot verlies van het Nederlanderschap.
Ik weet niet hoe de wetgeving er in die tijd precies uitzag en op wat voor manieren men toen het Nederlanderschap kon verliezen, dus ik kan op dit moment niet veel meer zeggen dan dat het mij heel onwaarschijnlijk lijkt.
Vandaag de dag is het in principe niet mogelijk om iemand de Nederlandse nationaliteit te ontnemen als die persoon daardoor statenloos wordt. Ik sluit niet uit dat men daar in die jaren wat anders over dacht, maar dat weet ik niet. (Wat nu wel kan is dat het Nederlanderschap achteraf blijkt nooit te zijn verleend, zoals Hirsi Ali bijna was overkomen, maar dat is een andere situatie. Het staat vast dat jouw oom Nederlander was.)
Weet je of je oom (ook) de Duitse of nog een andere nationaliteit heeft aangenomen? In dat geval is het denkbaar zijn dat hij daardoor van rechtswege het Nederlanderschap heeft verloren, maar dat is ook weer afhankelijk van de wetgeving van die tijd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op vr 16 apr 2010 18:30, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 16 apr 2010 16:46 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Overigens is het mij niet duidelijk dat ontzetting uit de burgerrechten leidt tot verlies van het Nederlanderschap. |
Hier is daar meer over te vinden. Ontzetting uit de burgerrechten kon op grond van het Besluit Buitengewoon Strafrecht en nog twee andere besluiten. Hiervoor lijkt een veroordeling noodzakelijk te zijn geweest.
Verlies van het Nederlanderschap gebeurde echter van rechtswege op grond van de Wet op het Nederlanderschap uit 1892:
Quote: | Belangrijk om te weten is dat er geen strafrechtelijke veroordeling nodig was om het Nederlanderschap te verliezen. Door het enkele feit van indiensttreding bij een vreemde krijgs- of staatsdienst was men automatisch het Nederlanderschap kwijt. Men kreeg vanuit Nederlands perspectief echter niet automatisch de Duitse nationaliteit door dienstname bij de Duitsers. Het gevolg was dus staatloosheid. De Duitse nazi-overheid had evenwel bepaald dat Nederlanders, die in Duitse krijgsdienst traden, krachtens het Hitler-Erlass van mei 1943 automatisch de Duitse nationaliteit verkregen. Dat is dan ook de reden dat Duitsland geen personen aan Nederland uitlevert die het als zijn eigen onderdanen beschouwt; tegen een dergelijke uitlevering verzet zich ook de Duitse Grondwet. |
Je oom is dus inderdaad het Nederlanderschap kwijtgeraakt.
edit: het gaat om art. 7 lid 4 van de Wet op het Nederlanderschap en het ingezetenschap van 12 december 1892. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
opperbob
|
Geplaatst: za 17 apr 2010 13:00 Onderwerp: |
|
|
Dit is nu heel duidelijk geworden.
Maar er zal toch ergens geregisteerd moeten staan dat dit recht hem is ontnomen.
Ik zelf dacht in de gemeente waar hij woonachtig was,maar daar is hij uitgeschreven als vertokken met onbekende bestemming.
En volgens het Nazi decreet van 1943 is hij door in diensttreding bij de NSKK automatisch Duitser geworden.
Ik zal blijven zoeken naar de regsitratie van het afnemen en het verkrijgen van de Duitse Nationaliteit.
Ook heeft men na de oorlog een bedrag van 1563 gulden van zijn girorekening in beslag genomen.
Dit is geschied door de Posterijen,daar is ook niets van terug te vinden,alleen een aantekening in het PV van verhoor van grootmoeder.
Is daar in het recht iets over bekend in deze zaken? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 17 apr 2010 19:06 Onderwerp: |
|
|
opperbob schreef: | Maar er zal toch ergens geregisteerd moeten staan dat dit recht hem is ontnomen. |
Dat hoeft niet. Het verlies was van rechtswege. Daar zijn dus geen formaliteiten voor nodig geweest.
Het is in zekere zin te vergelijken met het verlies van een stuk grond door verjaring. Als de buurman een stuk van je tuin in bezit neemt, en je daar 20 jaar lang niets aan doet, wordt de buurman eigenaar van rechtswege. Het doet er dan niet toe dat het kadaster niet de buurman maar jou aanwijst als eigenaar. Het gaat erom dat de verjaringstermijn is verstreken. In het geval van je oom gaat het erom dat hij in vreemde krijgsdienst is getreden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|