Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
janjaap7
Leeftijd: 132 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 09 okt 2012 21:44 Onderwerp: verkoop harde schijf, lastige kwestie |
|
|
Ik heb een aantal harde schijven gekocht van een handelaar via marktplaats, De harde schijven hadden een gunstige prijs ten opzichte van de winkelprijs,
De schijven waren nieuw en goed, dat heeft de verkoper mij laten zien aan de hand van een programma op zijn computer die de S.M.A.R.T uitleest van de schijven,
dat is de index die fouten bijhoud, en draaiuren en nog veel meer.
Bij het uitlezen van de schijven heb ik zelf gezien dat de schijven helemaal goed waren, en ook dat ze maar tussen de 0 en 3 draaiuren hadden (nieuw dus, ondanks dat de productie datum een jaar geleden was).
Er zat echter wel een keerzijde aan de gunstige prijs, namelijk dat er geen (fabrieks) garantie meer op zit, omdat de schijven uit een externe behuizing afkomstig zijn.
Ik heb toen de schijven gekocht die hij had, en een optie genomen op nog een paar schijven, want hij zou een week later meer binnen krijgen.
Toen heb ik de schijven in mijn computer gedaan een aangesloten, en alleen wat instellingen getest hoe de schijven samenwerken (raid) verder heb ik er geen informatie op geschreven, zo hebben de schijven een weekje in mijn computer gezeten in afwachting van de nog resterende schijven die de verkoper nog zou binnen krijgen, zodat ik daarna pas alle schijven in zijn geheel kan gaan gebruiken.
Na een week wist de verkoper mij te melden dat hij ze helaas niet meer binnenkrijgt.
Daarop heb ik besloten de schijven weer te verkopen, en een ander type uit de winkel te kopen waar ze er wel genoeg van kunnen leveren.
En binnen 2 weken had ik alle schijven weer verkocht ook zonder garantie,
Nu krijg ik een mail van iemand die er 1 heeft gekocht van mij (de laatste die ik had) dat de schijf niet goed is.
Nu blijkt volgens zijn nas computer dat de schijf de eerste foutjes bij draai uur 40 heeft gekregen, in mijn computer dus, op dit moment gaf de schijf bij mij niet aan dat er iets mis was, het was daarvoor ook niet ernstig genoeg.
Vervolgens heeft de schijf nog veel meer fouten gekregen tijdens de 8 uur lange test die hij heeft uitgevoerd in zijn nas, met het uiteindelijke gevolg dat de schijf zichzelf heeft bestempeld als "onbruikbaar"
De schijf geeft nu ook bij het opstarten van de computer aan dat hij stuk is en onmiddellijk vervangen dient te worden. (dat deed de schijf bij mij niet, anders had ik hem nooit verkocht natuurlijk)
De verkoper waar ik ze heb gekocht zegt: geen garantie je hebt gewoon pech, je hebt gezien dat ze goed waren.
En de koper van de schijf wil zijn geld van mij terug, want hij zegt min of meer dat ik hem een kapotte schijf heb verkocht.
Nu is de vraag: wie heeft het risico, en wie moet er voor de kosten opdraaien |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 10 okt 2012 12:03 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Aangezien het niet om een consumentenkoop gaat, zijn gewoon de regels van wanprestatie van toepassing, art. 6:74 Burgerlijk wetboek.
De bewijslast dat het gebrek aan de harde schijf zich al voordeed bij de levering rust dan op uw koper.
Zoals u het beschrijft kan de koper bewijzen dat de gebreken aan de harde schijf bij u zijn opgetreden. Dan is het vervolgens aan u om te bewijzen dat dit niet het geval is. Lukt dit u niet, dan zult u de koper schadevergoeding moeten betalen en/of de koopprijs terug moeten betalen bij ontbinding (art. 6:265 BW).
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 10 okt 2012 12:07 Onderwerp: |
|
|
Ik denk genoeg van jouw bericht te begrijpen dat jij ook toegeeft dat de harde schijf inderdaad al kapot was toen jij hem verkocht aan de koper.
Daarmee heeft de koper recht op teruggave van zijn koopprijs. Hoewel jij hem geen garantie heb verstrekt of iets dergelijks, is dat hier niet van toepassing, omdat bij verkoop het product al niet in orde was. Daarmee voldeed hetgeen jij geleverd hebt, op het moment dat jij het leverde, al niet aan de overeenkomst.
Dan voor wat betreft jouw rechten ten opzichte van de marktplaats verkoper. Jij spreekt van een handelaar, maar tegelijkertijd van een koop via marktplaats. Voor zover jij kunt aantonen dat er geen sprake is van (ver)koop tussen particulieren, maar van een verkoop van iemand die "handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf" aan jou als natuurlijk persoon (niet handelend in de uitvoering van een beroep of bedrijf), dan kun je "gewoon" aanspraak maken op de "wettelijke garantie", die geregeld is via de regelgeving over (non)conformiteit. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
janjaap7
Leeftijd: 132 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 10 okt 2012 16:37 Onderwerp: |
|
|
@marja.verstralen,
Het echte "gebrek" aan de schijf deed zicht bij mij niet voor, hij kan aantonen dat er wat foutjes zijn geregistreerd en gerepareerd in mijn computer, maar de bulk en de fatale fouten zijn in zijn computer geregistreerd, en in zijn computer heeft de schijf zich als onbruikbaar bestempeld.
ik heb even uitgezocht hoe het technisch zit met de schijf, want zoveel verstand had ik er ook niet van toen ik hem kocht,
Nu heb ik begrepen dat het wel vaker voorkomt dat er zich foutjes voordoen op een harde schijf, zeker als die ouder is, dat gaat dan vaak om maar 1 100miljoenste deel van de schijf, dan bakent de schijf dat gedeelte af als onbruikbaar, en verplaatst het stukje informatie naar een ander deel van de schijf zover dat mogelijk is, van dit proces merk je als gebruiker meestal niks, en verder blijft de schijf gewoon goed werken.
De fouten op de schijf hebben er waarschijnlijk altijd al op gezeten, toen ik de schijf kocht heeft de verkoper de SMART (zelf monitor systeem) van de schijf laten zien en die was goed, waarom die nog goed was is omdat de schijf nog maar 0 uren heeft gedraaid. en er dus nog geen fouten zijn gevonden natuurlijk. dat wist ik ook niet als gemiddelde computer gebruiker.
Even voor de goede orde, het zelf monitor systeem (SMART) geeft aan dat je de schijf maar beter niet meer kan gebruiken, maar de schijf werkt nog wel. Als je de schijf zou gaan gebruiken zou je mogelijk data kwijt kunnen raken, maar dat hoeft niet.
@DENNIS79,
Nee, ik geef niet toe dat de schijf al bij mij stuk was, de koper heeft via zijn nas vernomen dat er bij het 40e draai uur al een foutje is geconstateerd en gerepareerd.
Dat is buiten mijn weten om gegaan, en dat betekend ook niet dat de schijf op dat moment stuk en onbruikbaar is.
Wat er nu ook aan de hand is, de koper kan de schijf niet meer in de staat terug geven zoals ik hem heb verkocht aan hem, in zijn computer hebben de fatale fouten zich voorgedaan, en heeft de schijf zichzelf bestempeld als onbruikbaar.
Wat er met deze schijf is gebeurd komt wel vaker voor, dat noemen ze dead on arrival (DOA), normaal gesproken valt dat onder de fabrieks garantie, maar die zit helaas niet op deze schijf.
Mijn visie op de zaak:
Toen ik de schijf kocht van de handelaar heb ik bewust het risico genomen de schijf te kopen voor een lagere prijs zonder garantie.
De koper die de schijf weer van mij heeft gekocht heeft ook bewust het risico genomen om de ondertussen 3e hands licht gebruikte schijf te kopen voor een lage prijs zonder enige garantie. (as is gekocht)
En in zijn computer heeft de schijf uiteindelijk de geest gegeven, dus ik vind het officieel zijn risico en zijn pech dus.
Even een voorbeeld: ik verkoop een 2e hands rijdende auto, en de koper gaat de auto direct even goed testen voor die hem gaat gebruiken, en gaat een hele dag rondjes rijden op het circuit, aan het einde van de dag zit er een tik in de motor, op dat moment constateert de koper dat er al iets kleins mis heeft moeten zijn met de motor.
En nu wil hij de auto met tikkende motor terugbrengen en zijn volledige geld terug.
Omdat het zo een vervelende situatie is wil ik wel voorstellen de schade te delen. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|