Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 2:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verkocht via marktplaats
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nathalie1d571

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 31 jul 2010 15:19    Onderwerp: verkocht via marktplaats Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb mijn bank te koop aangeboden via marktplaats. Een stel heeft gereageerd en willen mijn bank kopen. Het aanbod dat zij hebben gedaan, daarmee ging ik niet akkoord en gaf aan dat ze met een beter bod moesten komen. Vervolgens bieden zij 100 euro meer en vertellen dat ze zwanger zijn en dat het hun droombank is en dat ze een nieuwe woning krijgen, dus niet meer kunnen bieden etc. Dit alles vind schriftelijk via email plaats!!
Ik ga overstag. Ondertussen ga ik opzoek naar een andere bank en bel hen om te vragen wanneer ze de bank komen ophalen. Dit heb ik tevens per email gevraagd en krijg de reactie dat het nog een aantal weken duurt voordat ze de bank komen ophalen, pas nadat ze de sleutel van hun nieuwe woning hebben gekregen. Dus ik mail terug dat het okay is en verifieer nogmaals of ze de bank willen hebben, indien dat het geval is, ik de bank van marktplaats haal. Zij schrijven terug dat ze zo blij zijn dat ik de bank aan hen verkoop voor hun laatste bod en we houden contact.
Vervolgens vragen ze of ik de bank zou kunnen brengen. Er onstaat een hele email wisseling over het brengen van de bank. Ik gaf aan dat het niet echt mogelijk is en dat ze er niet op moeten rekenen, zelf maatregelen moeten treffen, immers de advertentie gaf ook aan, de bank is af te halen.
Ondertussen had ik de bank dus al van marktplaats gehaald en zelf een andere bank uitgezocht, uiteraard rekening houdend met hun "ophaaldatum" wat nu zomaar opeens is veranderd in misschien moet ik een andere koper zoeken!

Zit ik nu met wellicht 2 banken ? Of zijn zij mij een schadevergoeding schuldig ? Of zijn zij wegens de schriftelijke koop nu toch eigenaar van de bank ? Er is nog geen geld overdracht geweest en de bank staat hier nog...Hoe zit dit ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod

Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 31 jul 2010 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt beginnen met een aanbetaling te vragen zodat je zekerheid hebt en er bij vermelden dat je hem tot die datum vasthoud en anders opnieuw in de verkoop doet met terugstorting van de aanbetaling.
BartjeD

Leeftijd: 36
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: za 31 jul 2010 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het eigendom is denk ik overgegaan naar de koper via constitutum possessorium (CP), er is afgesproken dat jij de bank voor hen "houd" tot hij word opgehaald, tenzij de afspraak niet wordt na gekomen / ontbonden.
Het stel is bezitter en eigenaar maar moet de bank ophalen en de koopsom voldoen.

CP: Er is een wederzijdse verklaring zonder feitelijke handeling maar het bezit van de bank is overgaan evenals het eigendom omdat is afgesproken dat jij de bank "houd" tot hij opgehaald is.

niet nakoming van de overeenkomst zou wanprestatie betekenen waarop ze meestal (afhankelijk v. geval) ingebreke moeten worden gesteld alvorens schade vergoeding of ontbinding plaats heeft.

Dit is redelijk voorbarig maar de verplichting tot het ophalen van de bank ligt bij hen, dat is duidelijk. Als je nu een andere koper vind verkoop je het eigendom van iemand anders, je bent niet beschikkings bevoegd om de bank te verkopen.
Verstuur e-mail
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: za 31 jul 2010 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ondertussen had ik de bank dus al van marktplaats gehaald en zelf een andere bank uitgezocht, uiteraard rekening houdend met hun "ophaaldatum" wat nu zomaar opeens is veranderd in misschien moet ik een andere koper zoeken!

Is er dan nog steeds sprake van een bindende koop als men het product niet komt ophalen (zelfs als ze dat aangeven?)

Kun je ook stellen dat de koop pas definitief is als de betaling is gedaan? Dat is in dit geval niet zo. Als dat zo is, dan verkoopt TS toch ook niet het eigendom van een ander? Er is immers niet betaald. En hoewel ze hebben gezegd de bank te willen kopen, is deze niet opgehaald op afgesproken datum.
Hoe zit dat?
BartjeD

Leeftijd: 36
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: za 31 jul 2010 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De datum is geloof ik nog niet verstreken en het eigendom is al over gegaan.
Wat nog rest van de koop overeenkomst is het voldoen van de koopsom. (+ afhalen)

Koop is een wederkerige overeenkomst waarbij de ene partij zich verbind om iets te kopen (betalen) en de ander om iets te verkopen. (leveren)
Aan de levering is voldaan CP alleen rest nu nog de betaling en het afhalen.

Op dit moment is de bank wel degelijk eigendom van de koper (via eigendoms overdracht CP). Dit veranderd als de koop ontbonden wordt.

Er is geloof ik niet aangegeven dat men de bank niet komt ophalen enkel of er een andere regeling mogelijk was.
Als de bank niet word opgehaald is er een wanprestatie van de koper. Bij verzuim kan dan ontbinding dan plaatsvinden waardoor de bank weer in eigendom van de verkoper is. (+ eventuele schade vergoeding)
Verstuur e-mail
nathalie1d571

BerichtGeplaatst: za 31 jul 2010 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ze hebben per email aangegeven dat ze de bank eerder komen halen als hun bank (ook via marktplaats) wordt verkocht. Toevallig heb ik gezien dat er op hun bank (op 5 euro na!) precies het bedrag dat zij voor mijn bank willen betalen, is geboden.

Ze hebben per email aangegeven dat ik maar een andere koper moet zoeken als het hen niet lukt om de bank af te halen, want ze hebben geen auto met trekhaak. En ze willen geen busje huren om de bank op te halen. Ze verwachten dat ik de bank anders kom brengen, maar ik moet dan ook een busje huren. Ze gaven aan dat ze dat zelf niet willen, want dat is te duur en als ik de bank breng dat ze alle kosten vergoeden, maar dat geldt weer niet als ik ook een busje moet huren (want dat vinden ze te duur).

Dus het is nog onbekend of ze wel of niet de bank komen halen. Ze zouden het mij nog laten weten, maar reageren niet meer. Ik had nog een email gestuurd.

Hoe krijg ik dan een schadevergoeding ?
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 01 aug 2010 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD schreef:
Het eigendom is denk ik overgegaan naar de koper via constitutum possessorium (CP), er is afgesproken dat jij de bank voor hen "houd" tot hij word opgehaald, tenzij de afspraak niet wordt na gekomen / ontbonden.

Van een CP-levering is denk ik geen sprake, dat heb ik althans niet opgemaakt uit de tekst hierboven. Er is afgesproken dat er wordt geleverd op een nog te bepalen datum. Uiteindelijk maakt het niet veel uit voor de verdere uitvoering van de overeenkomst in dit geval; die moet gewoon worden nagekomen.

ouwe sloeber schreef:
Is er dan nog steeds sprake van een bindende koop als men het product niet komt ophalen (zelfs als ze dat aangeven?)

De koop is nadrukkelijk al gesloten via de mail, beide partijen zijn het eens geworden (en dat is nog eens bevestigd). De koopovereenkomst is afdwingbaar, de kopers zouden er (heel misschien) nog onderuit kunnen als het feit dat de bank niet bezorgd kan worden ze niet bekend was. Dit is in de advertentie vermeld, dus dat was duidelijk of had duidelijk moeten zijn voor de kopers. De kopers kunnen er niet meer onderuit.

nathalie1d571 schreef:
Ze hebben per email aangegeven dat ik maar een andere koper moet zoeken als het hen niet lukt om de bank af te halen, want ze hebben geen auto met trekhaak.

Dat de kopers de bank niet kunnen komen ophalen is niet jouw probleem. Het stond in de advertentie ("afhalen" lijkt me duidelijk), ze hebben er niets over gezegd vóórdat jullie het eens werden over de prijs.
Jouw verplichting uit de overeenkomst is om de bank af te geven op het (nader af te spreken) moment dat zij deze komen afhalen. De kopers hebben de verplichting om de koopsom te betalen. Als ze de bank niet willen halen, is dat jammer voor ze; jij hoeft hem niet ineens te brengen. Of ze de bank ophalen of niet: betalen moeten ze.
Je vraagt hoe je een schadevergoeding krijgt; ik denk dat je vooral de koopprijs bedoelt? Wat voor schade denk je te lijden (wat voor kosten denk je te moeten maken)?

Een probleem waar je bij dit alles wel tegenaan kunt lopen, is: wie zijn de kopers precies? Heb je hun adres, hun naam? Als je de overeenkomst via de rechter wilt afdwingen (dat zal moeten als ze niets doen), heb je die gegevens wel nodig. Heb je die niet, dan kun je altijd even proberen te zoeken op internet (via bijv. Hyves / Facebook met het mailadres, of de naam; via google; telefoonboek.nl etc.)

Misschien is het makkelijker om een nieuwe koper te vinden, zeker als je vermoedt dat je er ook wel een hogere prijs uit had kunnen halen.

BerichtGeplaatst: di 03 aug 2010 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lijkt mij niet de bedoeling dat ik zo 2 banken heb ! Dus een tegemoetkoming daarin lijkt mij redelijk ?
Want als zei niet betalen, dan moet ik toch de bank aan iemand anders proberen te verkopen om de nieuwe bank te bekostigen...Ik had immers gewacht als ik dit van te voren had geweten.
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 03 aug 2010 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp uit je eerste post dat er op enig moment een duidelijke afspraak was gemaakt voor de datum waarop de bank zou worden opgehaald?

In dat geval kun je de kopers een ultimatum stellen: ofwel je haalt de bank op, of ik zet 'm aan de straat. Je doet voldoende moeite om je eigen verplichting (het afgeven van de bank) te vervullen, als zij daar niet op in gaan raken ze in schuldeisersverzuim. Dat heeft tot gevolg dat ze de koop niet ongedaan kunnen maken op de grond dat jij je verplichtingen niet nakomt, zodat ze nog steeds moeten betalen. (art. 265 lid 1 en 266 lid 2 van boek 6 van het burgerlijk wetboek).

Nogmaals: wellicht is het makkelijker om een nieuwe koper te vinden dan om dit af te dwingen; de kopers zullen niet zoveel zin hebben om te betalen als ze de bank niet meer krijgen. Je kunt dit natuurlijk in ieder geval als dreigement gebruiken, verwijs gerust naar de wetsartikelen - misschien binden ze in en huren ze een busje.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds