|
Auteur |
Bericht |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 06 okt 2011 10:10 Onderwerp: verjaring |
|
|
Ik zit wat te stoeien met de mogelijkheden t.a.v. het terugvorderen van gestolen goederen (zaken) door de oorspronkelijk eigenaar.
Ik ben zelf tot het volgende gekomen. Zie ik nog wat over het hoofd?
Huidige bezitter is ter goeder trouw:
Volgens 3:86 heeft een eigenaar 3 jaar de tijd om zijn gestolen goed op te eisen van de bezitter te goeder trouw (mits geen consumentenkoop etc.). Volgens 3:99 wordt de bezitter te goeder trouw rechthebbende als hij het goed 3 jaar onafgebroken in bezit had. Ik neem aan dat dit betekent dat de oorspronkelijke eigenaar niet meer kan opeisen?
Wat voegt 3:86 toe (behoudens de uitzonderingen) op de algemene verkrijgende verjaring van 3:99?
Huidige bezitter ter kwade trouw:
Kom ik uit bij de artikelen 3:105, 3:306 en 5:2 waaruit ik opmaak dat een eigenaar bevoegd is tot het opeisen van zijn zaak (5:2), een rechtsvordering naar 20 jaar verjaard (3:306) en indien de rechtsvordering is verjaard de bezitter ook al is hij te kwader trouw rechthebbende wordt (3:105).
Dus 3 jaar in geval van goede trouw en 20 jaar in geval van kwade trouw? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 06 okt 2011 10:36 Onderwerp: |
|
|
Een eigenaar kan altijd zijn gestolen goed opeisen.
Art. 3:86 lid 3 BW gaat over het geval waarin de "eigenaar van het gestolen goed" strikt genomen juist geen eigenaar meer is (wegens lid 1). Hij kan niettemin het gestolen goed gedurende drie jaren opeisen (tenzij...). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: do 06 okt 2011 11:18 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Art. 3:86 lid 3 BW gaat over het geval waarin de "eigenaar van het gestolen goed" strikt genomen juist geen eigenaar meer is (wegens lid 1). Hij kan niettemin het gestolen goed gedurende drie jaren opeisen (tenzij...). |
Dank voor de reactie, maar voegt 3:86 praktisch gezien iets toe voor betrokkenen? Gesteld dat 3:86 (even los van de overige voorwaarden / uitzonderingen) niet in de wet zou staan dan betekent dit dat levering van gestolen goed aan een koper ter goede trouw niet geldig is (zie ik dat juist, 3:86 doorbreekt deze hoofdregel). De koper zou dan geen eigenaar worden en de eigenaar kan zijn goed dus opeisen. Echter vervolgens loop je alsnog tegen 3:99 aan dat de koper ter goede trouw evengoed rechthebbende wordt na een onafgebroken bezit van drie jaar. Of de levering wel of niet rechtsgeldig was maakt praktisch gezien dan toch niet uit? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 06 okt 2011 11:34 Onderwerp: |
|
|
Door art. 3:86 BW wordt de koper ondanks beschikkingsonbevoegdheid in bepaalde gevallen toch eigenaar. Wie eigenaar is van een zaak is van groot belang bij een faillissement. Art. 3:86 BW voegt dus heel wat toe.
edit: ik bedoel natuurlijk beschikkingsonbevoegdheid (van de verkoper), niet beschikkingsbevoegdheid _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op do 06 okt 2011 14:06, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: do 06 okt 2011 13:30 Onderwerp: |
|
|
Daar had ik inderdaad niet bij stilgestaan. Het is in ieder geval niet als verhaalsobject beschikbaar voor schuldeisers (3:276) van de oorspronkelijke eigenaar.
Gaan de bevoegdheden van een curator echter niet verder in die zin dat hij/zij rechten kan uitoefenen van de failliet gesteld dat de failliet bewust afziet van een dergelijke terugvorderingsactie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 06 okt 2011 14:15 Onderwerp: |
|
|
De curator kan dat waarschijnlijk wel doen, ja. Maar slechts zolang de koper (= de nieuwe eigenaar) het goed niet rechtsgeldig aan weer een ander heeft overgedragen op de voet van art. 3:84 BW (wat hij kan doen, want hij is als eigenaar beschikkingsbevoegd). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|