Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 14:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verhalen van loonbelasting door ex-werkgever
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
erik-m



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 20


BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 15:16    Onderwerp: verhalen van loonbelasting door ex-werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit onderwerp maar geplaatst onder fiscaal recht omdat het verhaalsrecht volgens mij geregeld is in art. 27 lid 6 Wet op de loobelasting 1964.

Een ex-werkgever van mijn vriendin probeert loonbelasting en premies op haar te verhalen.

De casus:
De werkgever heeft na een boekenonderzoek over de jaren 1997 en 1998 in 2002 naheffingsaanslagen opgelegd gekregen. Hierbij is zwart uitbetaald loon gebruteerd. De werkgever heeft zich met succes tegen de brutering verdedigd. Hij stelde dat hij betrekkelijk eenvoudig de zwarte lonen kon individualiseren en de ten onrechte niet ingehouden LB en Premies zou gaan verhalen op de werknemers. Daar is hij nu al enkele jaren mee bezig. Zo probeert hij nu ook bedrag op mijn vriendin te verhalen.

Gegevens oorspronkelijke jaaropgaaf 1997: Brutoloon fl 3,381, dagen gewerkt 62, Loonheffing en premies fl 0,00, tariefgroep 2.
Gegevens oorspronkelijke jaaropgaaf 1998: Brutoloon fl 816, dagen gewerkt 14, loonheffing en premies fl 0,00, tariefgroep 2.
Nieuwe gegevens 1997: wit loon fl 3,381, zwart loon fl 2,334,20, dagen gewerkt 62, loonheffing 928,86, premies fl 371,14.
Nieuwe gegevens 1998: wit loon fl 816, zwart loon fl 610,41, dagen gewerkt, 14, loonheffing fl 236,85, premies fl 46,70.

De ex-werkgever wil verhalen over 1997 fl 928,86 en fl 371,14
De ex-werkgever wil verhalen over 1998 fl 236,85 en fl 46,70

In correspondentie heb ik me op de volgende standpunten gesteld:

1. Dat er niet zwart is gewerkt en dat tot op heden nog geen enkel bewijs daarvoor is geleverd.
2. Dat de loonbelasting en premies onjuist zijn berekend.
3. Dat alles is verjaard.

Ten aanzien van punt 1 stelt de ex-werkgever dat het tijdens het onderzoek is vastgesteld dat er zwart is gewerkt volgens een vast stramien. En dat daarmee het bewijs is geleverd dat ook mijn vriendin zwart heeft gewerkt.
Ten aanzien van punt 2 stelt de ex-werkgever dat de herberekening dient plaats te vinden voor het gehele jaar op basis van de dagtabel van die jaren.
Ten aanzien van punt 3 stelt de ex-werkgever dat het verhaalsrecht pas dan ontstaat als de werkgever daarvoor wordt aangeslagen. Dit is nog geen 5 jaar geleden, dus nog niet verjaard.

Vragen: Mocht het al juist zijn dat vastgesteld is er binnen het bedrijf zwart is gewerkt. Is het dan niet zo dat de werkgever dan dit voor een mijn vriendin toch afzonderlijk moet bewijzen. En indien wel zwart gewerkt bewijzen tot welk bedrag (betaalbewijzen).
Bij het reguliere witte loon is geen loonbelasting ingehouden. Dus daar is geen witte dagtabel gehanteerd. Mag de werkgever nu bij een nieuwe berekening wel de dagtabel hanteren.
Zo ja, is de berekening van de werkgever juist. Zo nee, welke tabel dan wel.
Volgens mij is een aanslag niet meer dan een formalisering van de materiële belastingschuld. Die schuld was er inmiddels al, anders zou ook nooit rente berekend mogen worden. De werkgever wist dat hij zwart loon uitbetaalde en dus te weinig inhield op het loon. Hij was ook verplicht het destijds (1997 en 1998) in te houden. Is het dan niet zo dat, mocht er al een verhaalsrecht zijn, dat de verjaringstikker vanaf het moment van uitbetalen is gaan tikken en we dus nu de 5-jaarstermijn voorbij zijn?

Ik zie reacties met belangstelling tegemoet.

Erik
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
1. Dat er niet zwart is gewerkt en dat tot op heden nog geen enkel bewijs daarvoor is geleverd.

Hoe is er indertijd betaald? Contant? Wist je vriendin dat de werkgever geen loonbelasting/premies afdroeg over (een deel van) de loonbetalingen?

Quote:
3. Dat alles is verjaard.

Dit is misschien wel het sterkste punt. Voor onverschuldigde betaling (waar de werkgever zijn vordering op zal baseren) geld een verjaringstermijn van 5 jaar (gerekend vanaf het moment dat schuldeiser weet dat hij een vordering heeft, in dit geval zou ik zeggen vanaf betaling).
Als de eerste brief over deze kwestie 5 jaar of meer na de betaling van het laatste loon is geweest, dan is de hele vordering (voor zover deze al mocht bestaan) verjaard.
In de ex-werkgever eerder op de zaak teruggekomen, dan is de verjarignstermijn gestuit voor zover deze al niet verstreken was.

Het is overigens een zwak verhaal van de zijde van de werkgever. Als je vriendin zwart heeft gewerkt, dan komt dat doordat de werkgever zwart heeft uitbetaald. Mogelijk wist je vriendin van niets, mogelijk heeft ze de betalingen voor lief genomen, maar het is onmogelijk zwart te werken zonder dat de werkgever daarin een actieve rol heeft.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
erik-m



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 20


BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor de snelle reactie.

Betaling hebben altijd contant plaatsgevonden. Er werden geen kwitanties getekend.

Loonstroken (niet meer in bezit) werden na lang aandringen pas na lange tijd verstrekt. Een jaaropgaaf (wel in bezit) werd wel verstrekt met daarop geen inhouding van loonbelasting en premies. Dit heeft mijn vriendin niet bevreemd omdat er bij zo'n laag loon toch geen belasting verschuldigd was. Er heeft door mijn vriendin nimmer een afstemming plaatsgevonden tussen de uitbetaalde bedragen en de loonstroken/jaaropgave. Ze wist dan ook niet, en nog steeds niet, of er zwart is uitbetaald.

U zegt dat de werkgever zijn verhaalsrecht baseerd op een onverschuldigde betaling. Ik dacht al dat het door mij genoemde verhaalsrecht genoemd in art 27 lid 6 van de Wet LB niet van toepassing zou zijn omdat er hier geen sprake is van een in te houden bedrag dat het loon overstijgd.

De werkgever zegt dat er zwart gewerkt is, hij stelt ook dat mijn vriendin dat ook weet. Over het moment waar de verjaringstikker begint te tikken stelt hij letterlijk het volgende: "Door het feit dat de wergever zwart loon heeft uitbetaald heeft deze nog geen verhaalsrecht. Dit recht ontstaat pas op het moment dat hij zelf als inhoudingsplichtige voor de loonbelasting wordt aangeslagen.".

De eerst brief die mijn vriending mocht ontvangen in deze kwestie dateert van december 2005. In deze brief was een eerdere kopie-brief uit 2003 gevoegd. De adressering van de brief uit 2003 was onjuist. Ten tijde van de datering was mijn vriending daar niet meer woonachting. Ook stond ze toen niet meer op dat adres ingeschreven bij de gemeente. In de brief van december 2005 wordt nadrukkelijk gewezen op de stuiting van de verjaringstermijn. De ex-werkgever gaat er van uit dat voor eind 2005 de rechten moesten worden veiliggesteld omdat de naheffing van 2002 was.

voldoende extra info?

Met vriendelijke groet,

Erik
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me bij Suijkerbuijk aan. Het argument van de ex-werkgever, dat het verhaalsrecht pas ontstaat op het moment van de aanslag, lijkt me onzin. De inhoudingsplicht bestond al op het moment van uitbetalen. Hij zal het inderdaad op onverschuldigde betaling moeten gooien, en die vordering lijkt verjaard te zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 595


BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel ik (absoluut) geen belastingrechtsdeskunde ben (of van plan ben te gaan worden) ben ik even kijken op de belastingsite en vond ik op enige info: De naheffing wordt vaak als eindheffing opgelegd en dus als een schuld van de werkgever beschouwt, welke de werkgever niet verrekent met de werknemer. Kan de werkgever de verschuldigde loonbelasting en premies volksverzekering op de medewerker verhalen dan kan de werkgever bij de belastinginspecteur om een naheffingsaanslag loonbelasting vragen i.p.v. een naheffing in de vorm van eindheffing Zie http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/hoofdstuk_21_eindheffingen_lh0221t61fd.pdf
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 08 aug 2006 9:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor 1997 had de werkgever uiterlijk in 2002 moeten "piepen". Geheel verjaard.
Voor 1998 had hij in 2003 de vordering dienen te stuiten. Hij zelf zegt in 2003 een brief gestuurt te hebben, maar aangezien je vriendin zal kunnen aantonen dat zij die nooit ontvangen heeft omdat deze verkeerd geadresseerd is: ook verjaard.

Quote:
Betaling hebben altijd contant plaatsgevonden. Er werden geen kwitanties getekend.

Zonder kwitanties wordt het zo goed als onmogelijik om contante betalingen die inmiddels 8/9 jaar geleden hebben plaatsgevonden te bewijzen. En het is aan de ex-werkgever die betalingen te bewijzen.

Quote:
Door het feit dat de wergever zwart loon heeft uitbetaald heeft deze nog geen verhaalsrecht. Dit recht ontstaat pas op het moment dat hij zelf als inhoudingsplichtige voor de loonbelasting wordt aangeslagen.

De werkgever had de loonbelasting en premies in moeten houden op het uit te betalen loon, en aan de belastingdienst moeten afdragen. Deze plicht ontstaat op het moment van loonbetaling, dus in 1997/1998.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
erik-m



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 20


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn PC is een paar dagen kapot geweest vandaar dat ik nu pas reageer.

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb nog wel 2 vraagjes:

Eindigt de verjaringstermijn voor een onverschuldigde betaling precies 5 jaar na het moment van de betaling of na het einde van het kalenderjaar waarin de betaling heeft plaatsgevonden?

Mag een werkgever bij een herberekening van het loon naar willekeur gebruik maken van een andere loonbelastingtabel dan die gebruikt is bij de reguliere loonberekeningen?

bij voorbaat dank voor een reactie.

Erik
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art 3:313 BW: indien de wet niet anders bepaalt, begint de termijn van verjaring van een rechtsvordering tot nakoming van een verplichting om te geven of te doen met de aanvang van de dag, volgende op die waarop de onmiddellijke nakoming kan worden gevorderd.

De termijn van 5 jaren begint dus de dag na de onverplichte loonuitbetaling, en loopt daarom tot en met de dag precies 5 jaar na die uitbetaling. Tenzij de verjaring gestuit is, bijvoorbeeld doordat de rechthebbende ondubbelzinnig mededeelt zich zijn recht op nakoming voor te behouden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds