|
Auteur |
Bericht |
bella
|
Geplaatst: zo 03 okt 2010 17:22 Onderwerp: vereniging |
|
|
een vriendin van mij is oprichtend lid geweest van een kleine vereniging (100 leden) Zij wil stoppen met de aktiviteiten en haar vraag is dan ook als zij aangeeft niet meer beswchikbaar te zijn als (oprichtend) lid tot wanneer is zij dan financieel aansprakelijk?
vriendelijke groet,
Andrea |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 03 okt 2010 19:54 Onderwerp: |
|
|
Gaat het om een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid (d.w.z. een vereniging waarvan de statuten zijn opgenomen in een notariële akte)? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bella
|
Geplaatst: ma 25 okt 2010 15:04 Onderwerp: |
|
|
Het heeft even geduurd maar ik weet het antwoord, er is een notaris aan te pas gekomen.
groet, Andrea |
|
|
|
 |
BartjeD
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 25 okt 2010 18:58 Onderwerp: |
|
|
bella schreef: | Het heeft even geduurd maar ik weet het antwoord, er is een notaris aan te pas gekomen. |
Ik neem aan dat dan ook is voldaan aan art. 2:29 lid 1 BW:
Quote: | De bestuurders van een vereniging waarvan de statuten zijn opgenomen in een notariële akte, zijn verplicht haar te doen inschrijven in het handelsregister en een authentiek afschrift van de akte, dan wel een authentiek uittreksel van de akte bevattende de statuten, ten kantore van dat register neer te leggen. |
In dat geval zijn de bestuurders in beginsel niet aansprakelijk voor de schulden van de vereniging.
Wel geldt de bestuurdersaansprakelijkheid van art. 2:9 BW. Zie hier voor een uitleg. Normaal gesproken zal hier geen sprake van zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|