|
Auteur |
Bericht |
stefan-online
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: ma 30 jan 2012 18:28 Onderwerp: verbintenis |
|
|
Goedendag,
Welkom, ik hoop via deze website mijn antwoorden te vinden.
Weet iemand toevallig op welke 4 manieren een verbintenis teniet kan gaan en weet die gene ook het bijbehorende wetsartikel.
Mvg,
Stefan |
|
|
|
 |
1234
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 30 jan 2012 19:19 Onderwerp: |
|
|
De meest voordehandliggende manier waarop een verbintenis teniet gaat is de uitvoering ervan, het nakomen ofwel de betaling in de meest ruime betekenis van het woord. Een verbintenis kan verder nog tenietgaan door schuldvernieuwing, door kwijtschelding, door schuldvergelijking, door schuldvermenging, door verlies van de zaak, door vernietiging, door de werking van een eventueel bedongen ontbindende voorwaarde en ten slotte door verjaring. |
|
|
|
 |
stefan-online
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: ma 30 jan 2012 19:54 Onderwerp: |
|
|
1234 schreef: | De meest voordehandliggende manier waarop een verbintenis teniet gaat is de uitvoering ervan, het nakomen ofwel de betaling in de meest ruime betekenis van het woord. Een verbintenis kan verder nog tenietgaan door schuldvernieuwing, door kwijtschelding, door schuldvergelijking, door schuldvermenging, door verlies van de zaak, door vernietiging, door de werking van een eventueel bedongen ontbindende voorwaarde en ten slotte door verjaring. |
Ik wil u hartelijk bedanken voor uw nuttige reactie op mijn topic.
Weet u ook heel toevallig in welk artikel ik het kan vinden?
Met vriendelijke groeten,
Stefan. |
|
|
|
 |
1234
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 30 jan 2012 20:29 Onderwerp: |
|
|
Jahoor
-Nakoming staat in 6:27 e.v. BW
-Omzeting staat in 6:87 e.v. BW
Verrekening staat in 6:127 e.v. BW (verbintenis gaat dan teniet voor zover men heeft kunnen verrekenen)
-Vernietiging wegens wilsgebreken (3:44, 6:228 BW)
-Afstand staat in 6:160 e.v. BW
-Vermenging staat in 6:161 e.v. BW
-Ontbinding van een wederkerige overeenkomst 6:265 jo. 6:271 BW
-Vervaltermijnen (het subjectieve recht zelf gaat teniet 3:55 lid 2 en 7:44 BW)
-Bevrijdende verjaring (3:306 BW, telt niet helemaal want niet de verbintenis maar de rechtsvordering om nakoming te eisen gaat teniet)
-Objectieve schuldvernieuwing staat niet meer in het NBW en subjectieve schuldvernieuwing is vervangen voor cessie, schuldoverneming en contractsoverneming. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 30 jan 2012 22:07 Onderwerp: |
|
|
1234 schreef: | Een verbintenis kan verder nog tenietgaan door schuldvernieuwing, door kwijtschelding, door schuldvergelijking, door schuldvermenging, door verlies van de zaak, door vernietiging, door de werking van een eventueel bedongen ontbindende voorwaarde en ten slotte door verjaring. |
Door verlies van de zaak?
De gebruikelijke term voor schuldvergelijking is in Nederland schuldverrekening. (Ben je toevallig Vlaams?)
Verjaring doet een verbintenis strikt genomen niet teniet gaan. Na het inroepen van de verjaring blijft een natuurlijke verbintenis over. (En zolang de verjaring niet is ingeroepen blijft de verbintenis dus zelfs afdwingbaar.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|