Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Patches i...
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 26 jul 2025 11:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verantwoordelijkheid incassokosten
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sb1982

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 25 mrt 2013 17:21    Onderwerp: verantwoordelijkheid incassokosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik woon in belgie en heb vorig jaar een product aangekocht bij een nederlands bedrijf.
Op de bestelbon stond vermeld dat dit vooruitbetaald moest worden voor er geleverd zou worden.
Enkele dagen later is de bestelling geleverd en ben ik er verder van uit gegaan dat mijn partner dit betaald had.
Echter 7 maanden later kreeg ik een mailtje van de firma of ik dit eens kon nakijken want zij hadden nog geen betaling ointvangen. (Dit was een zeer onoffcieel mailtje waar nergens een vermelding van aanmaning of herinnering stond.)
Ik zat toen in het buitenland en heb daar pas een hele tijd later terug aan gedacht. Omdat ik verder niets meer gehoord had van de firma gng ik er weer van uit dat het een foutje bij hen was geweest en heb dat dus verder ook niet meer nagekeken.
Nu pas kreeg ik ineens een ‘aangetekende email’ van een incassobureau die mij ook ineens voor een extra 100 euro aan intrest en incasso kosten verantwoordelijk hielden. Ik heb de betaling dan ook gedaan zogauw bleek dat dit nog niet in orde was maar heb wel alle incasso en interest kosten afgewezen omdat ik nooit enig officieel schrijven ter herinnering/aanmaning ontvangen heb.
De persoon van het incassobureau gaat me nu blijkbaar dagvaarden voor die kosten omdat volgens hem die mail telt als herrinnering en dat er geen aangetekende schrijvens verplicht verstuurd moeten worden aan schuldenaars (hoewel dit bij ons in belgie wel zo is).
Graag wou ik even horen of er hier iemand was die mij hierover misschien wat meer uitleg kon geven.

Ook zegt hij dat ik de betalingtermijn overschreden heb, alhoewel ik tot op de dag van vandaag zelfs nog geen factuur ontvangen heb (wel een bijlage samen met de bevestiging van de bestelling met de algemene voorwaarden), het enige document dat ik overeengekomen ben samen met de firma is een bestelbon waarop vermeld staat ‘’vooruitbetaling’’. Daar hebben zij zich zelf niet aan gehouden omdat ze geleverd hebben vooraleer ik kans had gezien de betaling te doen.

Zijn er soms mensen die me hierover iets kunnen vertellen?

Alvast hartelijk bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2013 10:54    Onderwerp: Re: verantwoordelijkheid incassokosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

sb1982 schreef:
Ik woon in belgie en heb vorig jaar een product aangekocht bij een nederlands bedrijf.
Op de bestelbon stond vermeld dat dit vooruitbetaald moest worden voor er geleverd zou worden.
Enkele dagen later is de bestelling geleverd en ben ik er verder van uit gegaan dat mijn partner dit betaald had.

Dit is niet echt een sterk argument. Niets ontslaat u namelijk van de plicht om te betalen!

In hoeverre kon de bestelbon als factuur aangemerkt worden? Was het gekochte goedkoper dan € 100, -? In dat geval geleden vereenvoudigde factuurregels, van artikel 35a lid 2 Wet omzetbelasting. (Hoewel de de leverancier verplicht is juist te factureren, ontslaat u dat niet van de plicht om te betalen!)

artikel 35 a lid 2 schreef:
2. Op een vereenvoudigde factuur zijn de volgende vermeldingen verplicht:
a. de datum van uitreiking van de factuur;
b. de identiteit van de ondernemer die de goederenlevering of de dienst verricht;
c. de aard van de geleverde goederen of de verrichte diensten;
d. het te betalen bedrag van de belasting of de gegevens aan de hand waarvan dat bedrag kan worden berekend;
e. wanneer de uitgereikte factuur een document of bericht is dat overeenkomstig artikel 34f als factuur geldt, een specifieke en ondubbelzinnige verwijzing naar de oorspronkelijke factuur, met specifieke vermelding van de aangebrachte wijzigingen.

Indien het bedrag hoger was dan € 100,- dan gelden de volgende regels (art. 35a lid 1):

artikel 35 a lid 1 schreef:
1. Op de factuur zijn de volgende vermeldingen verplicht:
a. de datum van uitreiking van de factuur;
b. een opeenvolgend nummer, met één of meer reeksen, waardoor de factuur eenduidig wordt geïdentificeerd;
c. het btw-identificatienummer waaronder de ondernemer de goederenleveringen of de diensten heeft verricht;
d. het btw-identificatienummer van de afnemer waaronder hij een goederenlevering of een dienst heeft afgenomen waarvoor hij tot voldoening van de belasting is gehouden of waaronder hij een goederenlevering als bedoeld in de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6, heeft afgenomen;
e. de volledige naam en het volledige adres van de ondernemer en zijn afnemer;
f. de hoeveelheid en de aard van de geleverde goederen of de omvang en de aard van de verrichte diensten;
g. de datum waarop de goederenlevering of de dienst heeft plaatsgevonden of voltooid is of de datum waarop de in artikel 34c, eerste lid, onderdelen d en e, bedoelde vooruitbetaling is gedaan, voor zover die datum vastgesteld is en verschilt van de uitreikingsdatum van de factuur;
h. de vergoeding voor elk tarief of elke vrijstelling, de eenheidsprijs, belasting niet inbegrepen, evenals de eventuele vooruitbetalingskortingen, prijskortingen en -rabatten indien die niet in de eenheidsprijs zijn begrepen;
i. het toegepast tarief van de belasting;
j. het te betalen bedrag van de belasting, tenzij er een bijzondere regeling van toepassing is waarvoor deze wet die vermelding uitsluit;
k. wanneer de afnemer die een prestatie afneemt de factuur uitreikt in plaats van degene die de prestatie verricht, de vermelding «factuur uitgereikt door afnemer»;
l. in geval van een vrijstelling of van leveringen met toepassing van de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6, enige aanduiding daarvan;
m. wanneer de afnemer tot voldoening van de belasting is gehouden, de vermelding «btw verlegd»;
n. in geval van levering van een nieuw vervoermiddel onder de in tabel II, onderdeel a, post 6, bedoelde voorwaarden, de gegevens die nodig zijn om te bepalen of een vervoermiddel een nieuw vervoermiddel is;
o. wanneer de bijzondere regeling voor reisbureaus wordt gehanteerd, de vermelding «bijzondere regeling reisbureaus»;
p. wanneer een van de bijzondere regelingen voor gebruikte goederen, kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen of antiquiteiten wordt gehanteerd, de vermelding «bijzondere regeling – gebruikte goederen», «bijzondere regeling – kunstvoorwerpen», respectievelijk «bijzondere regeling – voorwerpen voor verzamelingen of antiquiteiten»;
q. wanneer de belasting wordt voldaan door een fiscaal vertegenwoordiger als bedoeld in artikel 33g, het btw-identificatienummer van deze fiscaal vertegenwoordiger, samen met zijn volledige naam en adres.

Quote:
Echter 7 maanden later kreeg ik een mailtje van de firma of ik dit eens kon nakijken want zij hadden nog geen betaling ointvangen. (Dit was een zeer onoffcieel mailtje waar nergens een vermelding van aanmaning of herinnering stond.)
Ik zat toen in het buitenland en heb daar pas een hele tijd later terug aan gedacht. Omdat ik verder niets meer gehoord had van de firma gng ik er weer van uit dat het een foutje bij hen was geweest en heb dat dus verder ook niet meer nagekeken.

Als uit de bestelbon cq. factuur niet automatisch een uiterste betaaldatum blijkt, dan bent u niet in verzuim voordat u in gebreke gesteld bent. Daarom is deze e-mail mogelijk essentieel.

In hoeverre kan deze e-mail als aanmaning (ingebrekestelling) opgevat worden? Daarvoor is niet vereist dat er de tekst herinnering of aanmaning in vermeld staat, maar is wel vereist dat u opgedragen wordt om voor een bepaalde termijn een specifieke verbintenis na te komen.

De enkele vraagstelling "of u al betaald heeft", lijkt mij niet voldoende om de e-mail als ingebrekestelling aan te merken.

Quote:
Nu pas kreeg ik ineens een ‘aangetekende email’ van een incassobureau die mij ook ineens voor een extra 100 euro aan intrest en incasso kosten verantwoordelijk hielden. Ik heb de betaling dan ook gedaan zogauw bleek dat dit nog niet in orde was maar heb wel alle incasso en interest kosten afgewezen omdat ik nooit enig officieel schrijven ter herinnering/aanmaning ontvangen heb.
De persoon van het incassobureau gaat me nu blijkbaar dagvaarden voor die kosten omdat volgens hem die mail telt als herrinnering en dat er geen aangetekende schrijvens verplicht verstuurd moeten worden aan schuldenaars (hoewel dit bij ons in belgie wel zo is).
Graag wou ik even horen of er hier iemand was die mij hierover misschien wat meer uitleg kon geven.

De kosten die als incassokosten berekend mogen worden zijn vastgelegd en worden gerelateerd aan de hoofdsom. Zonder de hoofdsom te kennen, kan ik niet bepalen of € 100, - redelijk is.

Wettelijke rente geldt vanaf het moment dat u in verzuim bent. U bent in verzuim als een bepaalde (harde) termijn is overschreden waarbinnen u had moeten betalen. (kan middels factuur, anders na ingebrekestelling)

Quote:
Ook zegt hij dat ik de betalingtermijn overschreden heb, alhoewel ik tot op de dag van vandaag zelfs nog geen factuur ontvangen heb (wel een bijlage samen met de bevestiging van de bestelling met de algemene voorwaarden), het enige document dat ik overeengekomen ben samen met de firma is een bestelbon waarop vermeld staat ‘’vooruitbetaling’’. Daar hebben zij zich zelf niet aan gehouden omdat ze geleverd hebben vooraleer ik kans had gezien de betaling te doen.

Nogmaals, het al dan niet ontvangen van een factuur ontslaat u niet van de verplichting om uw prestatie te voldoen. Het spreekt niet in uw voordeel dat u zelf ook niet om een factuur heeft gevraagd.

BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2013 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alvast bedankt voor je info.

Het gaat over een bedrag van 289 euro.

Het is hier zeker ook niet mijn bedoeling om volledig de schuld van mij af te schuiven. Ik wil ook toegeven dat ik in de fout ben gegaan met het niet nakijken of de betaling gedaan was, maarja, je kent dat he, er is altijd zoveel te doen dus het is wel makkelijk om snel iets te vergeten.

In het mailtje dat zij aanhalen ter herinnering gestuurd te hebben staat ook nergens een betalingstermijn vermeld (ook nergens vermelding van ingebrekestelling) dus ik denk dat dat wel het beste argument word als deze zaak ooit voorkomt.

Ondertussen blijft het incassobureau mij maar bestoken met dreigmails/telefoons. Nu zou ik al verantwoordelijk worden voor ca 500 euro aan kosten als ze mij effectief moeten dagvaarden. Maar voorzover ik kan zien (heb zelf ook al wat info opgezocht), is het niet zo makkelijk om mij over de grenzen heen te dagvaarden tenzij er gebruik gemaakt word van een Europees Betalingbevel, en dit blijkt in de praktijd een tijdrovende operatie te zijn maar geen al te kostelijke. (Ook kan ik volgens mij ook enkel verantwoordelijk gesteld worden voor de proceskosten als ik ook effectief schuldig word bevonden door de rechter, en gebeurt dit niet automatisch zoals zij willen doen uitschijnen.)

Ik wacht verder af, heb nu gemeld aan het incassobureau dat ze mij verder met rust moeten laten want dat ik geen overeenkomst met hen heb (dit kan ik blijkbaar eisen als belgsich burger) en gezegd dat als de firma voor wie zij werken niet akkoord is met mijn betaling dat ze steeds rechtstreeks contact met me mogen opnemen.

Ben eens benieuwd.
sb1982

BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2013 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag heb ik nog een mailtje van het incasso ontvangen waarop vermeld stond dat de dagvaarding klaar lag om te laten betekenen. Ik kreeg nog 24u de tijd om het bedrag te betalen.

Hierop heb ik geantwoord dat ik niet meer door het incasso gecontacteerd wou worden omdat ik met hen geen overeenkomst had. Ook had ik gezegd dat ik indien zij dit niet na zouden leven ik klacht zou indienen bij de bevoegde instanties voor stalking en bedreigingen.

Ik zei dat als de schuldeiser contact met me wou opnemen zij dit steeds rechtstreeks konden doen en dat ik hier tegen geen bezwaar had.

Nog geen half uur later, weer een mail van de incasso met een ‘schikkingsvoorstel’ ten bedrage van 50 euro (ipv de originele 110).

Hier heb ik terug op geantwoord dat ik niet meer gecontacteerd wou worden door het incasso, dat ik dit reeds eerder vandaag al gemeld had, dat zij hierdoor in overtreding met de geldende regels waren en dat ik niet zou nalaten klacht tegen hen in te dienen bij de bevoegde instanties en indien nodig gerechtelijke stappen zou ondernemen om aan deze stalking en bedreigingen een einde te maken en dat ik alle kosten die hieruit zouden voortvloeien op hen zou verhalen.

Weer 10 min later een nieuw mailtje, deze keer wel van de echte schuldeiser die me vroeg of ik akkoord ging met hun schikkingsvoorstel.

Hier heb ik op geantwoord dat ik akkoord kon gaan met een minnelijke schikking ten bedragen van 30 euro.

Hierop ook vrijs snel weer antwoord dat zij dit voorstel van mij zouden aanvaarden.

Very Happy

Het feit dat zij maar blijven aandringen en het bedrag steeds verlagen betekent dat zij ook goed genoeg weten dat ze niet sterk genoeg in hun schoene staan om met alle zekerheid een proces aan te spannen en dit dan ook nog eens te winnen.

Dit bewijst maar weer eens dat men zich niet te snel mag laten bang maken door de bedreigingen die men toegestuurd krijgt van een incassobureau (of eender welke schuldeiser), in feite is het gewoon een spelletje blufpoker.

(PS, ook heb ik klacht ingediend bij de ECC (European Consumer Centre Belgium) tegen de praktijken van stalking en bedreigingen van het incassobureau, want dat hadden ze wel verdiend denk ik. Ik vrees dat heel veel mensen zich onterecht wel snel bang laten maken door dat soort personen/firma’s en dan maar betalen om verder geen problemen te krijgen. Ik vind dit een zeer spijtige zaak en vind dat dat soort van semi-legale praktijken best wel eens wat harder zou mogen aangepakt worden.)
Mkloostra

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: do 28 mrt 2013 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het maar een raar verhaal moet ik zeggen Confused
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds