|
Auteur |
Bericht |
hassie
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 08 jun 2011 12:00 Onderwerp: vaststelling huurprijs |
|
|
Ik ben (door een erfenis) in het bezit gekomen van een woning die verhuurt is.
De huur prijs is voor 27 jaar nooit gewijzigd geweest omdat de huurder beweert dat hij de woning zou verbouwen / verbeteren. en dat was afgesproken dat de huurprijs het zelfde zou blijven door deze verbouwing.
ER is alleen in het eerste jaar een verbouwing geweest ,
Mijn vraag is ; ben ik nog steeds gebonden aan die mondelinge afspraak
die schijnbaar gemaakt is tussen de toenmalige verhuurder en de huurder
Is de huurder in gebreke als er verder geen verbeteringen worden gedaan
Bevat de huurprijs ook een gedeelte dat door de huurder betaalt behoord te worden door woning verbetering
graag uw mening hierover. |
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: wo 08 jun 2011 13:40 Onderwerp: |
|
|
Huur kan ook in natura betaald worden. Er is blijkbaar een huurovereenkomst (deze hoeft niet perse op papier te staan) waarbij jij de verplichting hebt om het pand ter beschikking te stellen en de huurder zich verplicht heeft tot betaling van een x bedrag en een deel van de huur te voldoen in natura.
(7:201/203 BW)
Is er ook afgesproken wat er dan gedaan moet worden aan de woning en in welke termijn?
Ik zou beginnen met communiceren met de huurder. Praat er eerst eens over. Maakt afspraken met hem over wanneer hij zijn afspraken na moet komen en wat hij dan precies moet doen om deze na te kunnen komen.
Ik zou zelf de voorkeur hebben om deze afspraken dan wel op papier vast te leggen, mocht het dan nog niet goed gaan (zoals de laatste 27 jaar) dan heb je iets concreters.
Voor je dit gesprek aangaat met je huurder is het handig om je eerst goed voor te bereiden. Wat betaald hij nu aan huur en hoe hoog zou de huur zijn wanneer deze wel elk jaar verhoogt zou zijn. Wellicht kun je met de puntentelling op de site van vrom een idee krijgen.
Dit geeft je vast iets om mee te onderhandelen. Als hij daar al jaren super goedkoop zit, zou je in je onderhandeling in alle redelijkheid toch een huur verhoging voor kunnen stellen, de eerste in 27 jaar (naast de verbouwing). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 08 jun 2011 15:08 Onderwerp: Re: vaststelling huurprijs |
|
|
hassie schreef: | Mijn vraag is ; ben ik nog steeds gebonden aan die mondelinge afspraak die schijnbaar gemaakt is tussen de toenmalige verhuurder en de huurder |
Ja.
Het onderstaande geldt onder de aanname dat het gaat om geliberaliseerde huur (en dus niet sociale woninghuur). edit: uit art. 7:247 BW begrijp ik dat het gaat om sociale woninghuur, want de huurovereenkomst en de woning zijn totstandgekomen vóór resp. 1 juli 1994 en 1 juli 1989. Het onderstaande klopt dus niet, maar ik laat het nu maar even staan.
Dat je gebonden bent aan de afspraken tussen voormalige huurder en verhuurder hoeft je niet te beletten om de huurder een voorstel te doen voor een nieuwe huurovereenkomst. Als de huurder een redelijk aanbod afwijst, kan dit een grond zijn om de huurovereenkomst op te zeggen (art. 7:274 lid 1 sub d BW). De vraag is natuurlijk wat onder deze omstandigheden redelijk is, in 1x marktconform is dat waarschijnlijk niet, maar met een overgangsperiode van een aantal jaar lukt het misschien wel.
Quote: | Is de huurder in gebreke als er verder geen verbeteringen worden gedaan |
Zoals je het hier schetst zijn de afspraken hoe dan ook veel te vaag om te kunnen worden afgedwongen. Verder geldt dat onderhoud aan de woning in principe voor de verhuurder is, en ik vraag me af of daar in een huurovereenkomst wel van kan worden afgeweken.
Quote: | Bevat de huurprijs ook een gedeelte dat door de huurder betaalt behoord te worden door woning verbetering graag uw mening hierover. |
Onderhoud van de woning is voor de verhuurder, dus de kosten daarvan worden geacht in de kale huurprijs te zijn inbegrepen. Die kunnen dus niet extra in rekening worden gebracht via bijv. servicekosten.
Een verbetering van de woning die verder gaat dan normaal onderhoud verhoogt de waarde van de woning en kan aanleiding zijn voor een verhoging van de huurprijs (bijv. via een redelijk voorstel). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
hassie
|
Geplaatst: wo 08 jun 2011 17:17 Onderwerp: huurvaststelling |
|
|
Hartelijk dank voor de reacties zover.
Tot opheldering van mijun vraag .de huur is in 1984 aangegaan voor 500 gld per maand en is door omstandigheden nooit verhoogt geweest. het betreft een vrijstaande woning met ongeveer 200 punten.
het huur contract was voor een bepaalde tijd van 5 jaar geregeld en is daarna (automatisch) overgegaan naar een contract voor onbepaalde tijd
De afspraak dat de huurder de woning zou verbeteren en dat daardoor geen huurverhoging toegepast zou worden is mondeling geregeld volgens de huurder.
Er zijn geen details verschaft hoeveel of wat of welke waarde deze verbetering inhoudt
Kan ik er vanuitgaan als er geen woning verbetering is gedaan door de huurder dat hij dan in gebreke is met betaling volgens de overeenkomst
en dat dit gelijk staat met de (niet toegepaste ) jaarlijkse verhoging?
Ter verduidelijking er is voor de erfenis -verdeling van deze woning groot onderhoud gepleegd door alle erfgenamen |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 15 jun 2011 0:58 Onderwerp: |
|
|
Geachte TS,
In dit geval dient u te bewijzen dat deze afspraak heeft bestaan en welke "verbeteringen en onderhoud" dan voor de rekening van de huurder zouden komen. Echter is het zo dat onderhoud van de huurwoning in principe in de huurprijs zit inbegrepen, maar er kunnen wel afspraken over gemaakt worden omtrent bijvoorbeeld onderhoud. In het huurrecht spreekt men over "tegenprestatie" Zie artikel 7:201 BW en HR 2 juni 1916, NJ 1916 p. 658 en HR 16 mei 1975, NJ 1975, 437 Drost/ van Dongselaar.
Maar zoals ik al zei, is het erg moeilijk om te bewijzen dat deze OVK bestond en welke werkzaamheden er nou precies bedoeld waren. En wie eist bewijst.
Artikel 7:250 BW regelt dat je de huur slechts 1x in de 12 maanden mag verhogen, en je in principe 1x mag inhalen (zie lid 3). Dus de huurder mag de voorgestelde verhogingen over alle andere jaren weigeren.
Mijn advies, ga in gesprek met de beste huurder. Wie weet kom je tot een bevredigende oplossing of probeer de oude afspraken op papier te krijgen. |
|
|
|
 |
hassie
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 2:51 Onderwerp: vaststelling huurprijs |
|
|
Is het mogelijk dat ik mij kan beroepen op BW 6:227 (de tegenprestatie die partijen op zich nemen moet bepaalbaar zijn )
Ik kan mij niet indenken dat een rechter een oordeel kan vellen als niet vaststaat wat de tegenprestatie inhoud .
Kan een (huur) overeenkomst om die reden ontbonden worden? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 10:25 Onderwerp: |
|
|
Als de overeenkomst vastlegt welk huis wordt verhuurd tegen welke prijs, is de inhoud van de huurovereenkomst voldoende bepaalbaar.
Voor zover onenigheid bestaat over wat precies is overeengekomen is dat een bewijsprobleem, geen bepaalpaarheidsprobleem. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
hassie
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 12:04 Onderwerp: |
|
|
Ja dat klopt wel als je het zo steld maar in mijn situatie is er overeengokomen dat er naast een bepaald geld bedrag ook verbeteringen aan de woning zouden gebeuren .
Het geld bedrag is schriftelijk overeengekomen en de woning verbetering is mondeling overeengekomen (met de vorige verhuurder).
Het probleem is om vast te stellen wat deze verbeteringen zijn ,
Al wat ik als nieuwe verhuurder bij kan gaan is wat de huurder volhoud
en dat is dat de huurprijs alle jaren hetzelfde blijft omdat hij verbeteringen aan het huis zou verrichten. voor de rest geen uitleg wat en wanneer en hoeveel etc.
Hij is niet bereid hierover te praten ,zo dat ik denk dat het een rechtzaak word
Daarom stel ik het op prijs wat de leden op dit forum voor een mening hebben. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 15:03 Onderwerp: |
|
|
Hem dwingen tot het aanbrengen van verbeteringen, al dan niet op basis van die vage afspraak, zal in ieder geval niet lukken. Het is aan de verhuurder om de woning te onderhouden.
De mogelijkheden om als verhuurder de huur te verhogen zijn beperkt. Als ik het goed heb is de wettelijke huurbescherming in dit geval van toepassing, wat betekent dat je ieder jaar de huur kunt verhogen met maximaal het door de minister vastgestelde percentage. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|