|
Auteur |
Bericht |
Dagobert
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 aug 2011 22:32 Onderwerp: van Belgie terug naar Nederland |
|
|
Geachte forum leden,
ik heb een vraag mbt het recht op een eventuele WW uitkering in Nederland.
Ik heb ca 13 jaar in Nederland gewerkt, bij dezelfde werkgever.
Daarna ben ik gaan werken voor een andere werkgever. Na 3 jaar ben ik voor deze werkgever naar Belgie verhuisd. Ik woon en werk voor deze werkgever nu 3 jaar in belgie en nu bestaat de kans dat ik werkeloos wordt.
Als dit gebeurt zouden wij (ik en mijn gezin) weer terug willen naar Nederland. Maar heb ik in Nederland dan wel recht op een WW uitkering?
Weet iemand hoe dat zit?
Alvast bedankt en vriendelijke groet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
|
|
|
 |
Dagobert
|
Geplaatst: di 23 aug 2011 10:28 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor uw reaktie.
In de brochure wordt gesproken over de situatie waarbij men werkt in het buitenland maar woont in Nederland.
Ik woon en werk echter in Belgie ...
In geval ik ontslagen zou worden wil ik echter graag weer naar NL ... dat moet dan natuurlijk wel kunnen. Dan heb ik wel een uitkering nodig in NL (in geval ik niet meteen ander werk zou hebben). |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 23 aug 2011 10:38 Onderwerp: |
|
|
De door Dennis aangehaalde regeling werkt 2 kanten op, dus ook als men woont in het buitenland en werkt in Nederland. In dat geval is Nederland het werkland en België het woonland. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
Dagobert
|
Geplaatst: di 23 aug 2011 11:38 Onderwerp: |
|
|
Ik woon en werk echter in Belgie ...
Bij eventuele werkeloosheid wil ik graag terug naar NL.
Maar kan dit ook (heb ik dan wel recht op een WW uitkering?). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 23 aug 2011 12:33 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat je in België belasting betaalt? Dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat je in Nederland recht hebt op WW.
Misschien kun je informeren bij het UWV. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Dagobert
|
Geplaatst: di 23 aug 2011 12:36 Onderwerp: |
|
|
Klopt,
ik betaal ook in Belgie belasting ..
Ik ben bang dat je gelijk hebt, maar ik wil het toch zeker weten. Misschien dat Europeese regels hier iets mee te maken hebben?
Anders wordt het ingewikkeld voor mij: vanuit Belgie in NL een job zoeken ... niet eenvoudig.... |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 23 aug 2011 13:27 Onderwerp: |
|
|
Als het goed is, heeft je verhuizing geen invloed op eventuele rechten op een Belgische uitkering - misschien moet je dáár eens informeren? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
Dagobert
|
Geplaatst: di 23 aug 2011 23:56 Onderwerp: |
|
|
hmmm,
dat is een punt.
Ga ik eens uitzoeken.
Bedankt! |
|
|
|
 |
uwv_webcare
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 aug 2011 15:26 Onderwerp: Re: van Belgie terug naar Nederland |
|
|
Dagobert schreef: | Geachte forum leden,
ik heb een vraag mbt het recht op een eventuele WW uitkering in Nederland.
Ik heb ca 13 jaar in Nederland gewerkt, bij dezelfde werkgever.
Daarna ben ik gaan werken voor een andere werkgever. Na 3 jaar ben ik voor deze werkgever naar Belgie verhuisd. Ik woon en werk voor deze werkgever nu 3 jaar in belgie en nu bestaat de kans dat ik werkeloos wordt.
Als dit gebeurt zouden wij (ik en mijn gezin) weer terug willen naar Nederland. Maar heb ik in Nederland dan wel recht op een WW uitkering?
Weet iemand hoe dat zit?
Alvast bedankt en vriendelijke groet. |
Beste Dagobert,
Als je in het buitenland hebt gewerkt en daar wordt ontslagen heb je geen recht op een WW-uitkering in Nederland. Je vraagt in dergelijke gevallen een WW-uitkering aan in het land waar je woont. Als je daar 4 weken naar werk hebt gezocht en een uitkering ontvangen, kun je eventueel met behoud van uitkering naar Nederland. Hiervoor neem je contact op met je uitkerende instantie. Je kunt in dergelijke gevallen voor maximaal 3 maanden met behoud van uitkering in Nederland naar werk komen zoeken. De uitkerende instantie kan deze termijn soms verlengen tot 6 maanden.
Keer je direct na je ontslag terug naar Nederland en ben je niet verwijtbaar werkloos? Dan moet je eerst weer gewerkt hebben om aanspraak te kunnen maken op een WW-uitkering. Voor de beoordeling tellen de periodes die je in het buitenland hebt gewerkt wel mee. Je hebt hiervoor een E-301 formulier nodig. Je kunt ook contact opnemen met UWV-telefoon (0031 88 8982001) voor meer informatie.
Actuele informatie over werken en verzekerd zijn binnen de EU/EER vind je in de brochure op deze pagina: http://bit.ly/qj5P8A
Ik wens je veel succes met solliciteren.
Met vriendelijke groet,
Ella
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare |
|
|
|
 |
|