mrlecourt
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 27 nov 2013 14:52 Onderwerp: toets aanvangshuurprijs leidt tot pesterijen |
|
|
Hallo allemaal, ben een beginnend rechtenstudent, nieuw op het forum en ik heb de volgende problematiek. Interessante casus maar ook meteen stressvol!
Recentelijk heb ik een "Toets Aanvangshuurprijs" laten uitvoeren door de Huurcommissie, om het aantal punten van mijn woning vast te laten stellen. De uitspraak is er nog niet, maar mijn verhuurder is ziedend. Uiteraard gaat hij proberen de huurovereenkomst op te zeggen, maar daarover maak ik me niet zo veel zorgen.
Daarnaast is hij van plan mijn huis te gaan verbouwen, en wel op de volgende manier:
Ik huur een zolder met schuin aflopend dak. Alle vloeroppervlak met een plafond lager dan 1,5 meter levert geen punten op. Vanwege het schuinaflopend dak heb ik behoorlijk wat oppervlak met laag plafond, waar ik o.m. mijn bed onder geplaatst heb. Nu heeft de verhuurder aangekondigd dat ik dit weekend mijn zolder moet ontruimen omdat hij alle ruimte onder de 1,5 meter gaat "afschotten"; dwz een plank ervoor plaatsen. Ik zou volgens hem niet voor deze ruimte betalen....
Nu is in art. 220 boek 7 een regeling opgenomen over wat ik wel en niet moet tolereren wat betreft onderhoud en renovatie. In de algemene voorwaarden bij mijn contract is verder nog opgenomen:
Quote: | Indien verhuurder het nodig oordeelt aan het gehuurde of het gebouw of complex waarvan het gehuurde deel uitmaakt of aan belendingen onderhoud, herstel, vernieuwing of andere werkzaamheden te verrichten of te doen verrichten, (...), zal huurder de personen, nodig voor het verrichten van de werkzaamheden in het gehuurde toelaten en die werkzaamheden en het eventuele ongerief gedogen, zonder daarvoor schadevergoeding, vermindering van de betalingsverplichting dan wel ontbinding van de huurovereenkomst te kunnen vorderen. Verhuurder zal omtreng het tijdstip van de uitvoering van de werkzaamheden, tijdig overleg met huurder plegen |
Bovenstaande is in de algemene voorwaarden opgenomen onder het hoofdstuk "Onderhoud".
Moet ik nu een verbouwing zoals voorgesteld door mijn verhuurder gedogen? Waar ligt hier de grens? Het lijkt me onredelijk als hij bijvoorbeeld mijn keukenkastjes gaan dichttimmeren als hij dit nodig acht.
Kortom: kan ik zeggen tegen de verhuurder dat ik het niet eens ben met zijn plannen en dat ik hem niet binnen wil hebben. Dit kan ik in principe natuurlijk altijd zeggen, maar wat zou een rechter hier vervolgens van vinden?
Daarnaast is mijn vraag hoe ik hem het meest effectief kan aanzeggen dat hij niet mag binnenkomen zonder mijn expliciete toestemming (ik heb het slot al vervangen). Kan ik aangifte doen voor huisvredebreuk indien hij mijn slot doorboort?
Bedankt voor jullie tips! |
|