Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 0:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

tijdelijk vrijstelling WRO
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het een bewuste keuze is geweest om bestemmingsplannen niet toe te hoeven zenden aan de soms vele mensen die zienswijzen hebben ingediend. Deze mensen moeten de plaatselijke dagbladen maar in de gaten houden. Dat zij wellicht met een afzonderlijke brief door een klantgerichte gemeente toch worden geinformeerd is wat andes.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Spiny Norman

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dit lijkt op de oude inspraakregeling, maar is toch anders omdat onder andere bepaald kan worden dat er geen zienswijzen naar voren kunnen worden gebracht. Dit lijkt me een bepaling die niet wordt nageleefd (zoals bij publicatie artikel 3:18 lid 4 Awb zo'n bepaling is) of die tot heel veel werk zal leiden.

Inderdaad moet het voornemen worden gepubliceerd, in een soort van inspraakvervangende 'burgerparticipatie-waarborg'. Een Haags bestuurlijk diplomatiek compromis omdat de inspraakverplichting niet meer bestaat, zo vat ik het maar op. Tot veel werk hoeft het niet te lijden, maak van de kennisgeving een standaardtekst (we zijn aan het voorbereiden voor dit gebied, u kunt nu nog niet reageren maar in het vervolg wel, dat zus en zo wordt aangekondigd, etc.).

jacq schreef:
... Nu doet zich het probleem voor dat het op het moment van moeten beslissen op de bouwvergunning je nog 2 weken nodig hebt voordat het projectbesluit in werking treedt. Met andere woorden, je zal dus altijd de bouwvergunning moet weigeren (wegens strijd met het oude bestemmingsplan).

Dit laatste klopt niet, zie Woningwet artikel 50 lid 3 sub b.

De termijnen lijken inderdaad niet echt op elkaar afgestemd; na vaststelling van het projectbesluit publiceer je dit binnen 2 of na 6 weken en dan pas begint de beroepstermijn te lopen. Intussen loopt de fatale termijn voor de bouwvergunning af en kan makkelijk een van rechtswege verleende bouwvergunning ontstaan op basis van een projectbesluit dat nog niet in werking is getreden.
Maar is het een direct probleem? Zoals zonet weergegeven, kan je de bouwvergunning verlenen (of wordt hij van rechtswege verleend). Maar deze vergunning wordt met het projectbesluit als één besluit aangemerkt, dus gaat gelijktijdig de beroepstermijn lopen (met de schorsingsmogelijkheid). Alles wat vóór afloop van deze termijn en het onherroepelijk zijn wordt gebouwd, is altijd nog op eigen risico van de bouwer. Net zoals voorheen.
fiasc o

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Spiny Norman schreef:
Inderdaad moet het voornemen worden gepubliceerd, in een soort van inspraakvervangende 'burgerparticipatie-waarborg'. Een Haags bestuurlijk diplomatiek compromis omdat de inspraakverplichting niet meer bestaat, zo vat ik het maar op. Tot veel werk hoeft het niet te lijden, maak van de kennisgeving een standaardtekst (we zijn aan het voorbereiden voor dit gebied, u kunt nu nog niet reageren maar in het vervolg wel, dat zus en zo wordt aangekondigd, etc.).

Mijns inziens is/wordt het niet zo eenvoudig om te voldoen aan deze verplichting. De publicatie is (inderdaad) bedoeld om burgers in een (heel) vroeg stadium al bij de besluitvorming te betrekken. Het lijkt me dan ook niet dat het volstaat om enkel te publiceren dat er iets voorbereid wordt, zonder inzage van stukken en zonder zienswijzen mogelijkheid. Al wordt deze mogelijkheid wel geboden in 1.3.1 Bro. Mijn inschatting is dat wanneer gekozen wordt om een minimale publicatie te doen (dus geen stukken, advies en zienswijzemogelijkheid) dat er gemotiveerd dient te worden waarom dat niet gebeurt.

Quote:
Dit laatste klopt niet, zie Woningwet artikel 50 lid 3 sub b.

Voor zover ik het kan nagaan is dat dan recent aangepast. Ten tijde van het opstellen van het bericht was de situatie namelijk wel zoals jacq die beschrijft.
jacq

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

voor beide opmerkingen wil ik je verwijzen naar de VROM site.

Voor wat betreft burgerparticipatie is er net een brief naar de kamer gestuurd.

Voor wat betreft de termijnen bij samenloop van een projectbesluit en bouwvergunning zie vraag en antwoord.

groet,
jacq
fiasc o

BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 0:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor de links! Voor mijn werk had ik die eigenlijk al gevonden moeten hebben Embarassed
jacq

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het kader van de burgerparticipatie, in de breedste zin, is dit misschien ook wel een "leuk"
onderzoek. In ieder geval wel iets om in de gaten te houden.

groet,
jacq
fiasc o

BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De ombudsman schreef:
Burgers blijven niet alleen het gevoel houden dat ze niet serieus worden genomen, ook laten ze het er al snel bij zitten als ze het idee hebben dat de inspraak naar hun ervaring bar weinig voorstelt.

Naar mijn mening zit hier zeker een kern van waarheid in. De ervaringen die ik heb bij en met gemeenten is dat reacties, inspraak, zienswijzen etc, enkel als vertraging wordt gezien. Dat kan inderdaad beter. Misschien blijkt 'de 1.3.1 Bro kennisgeving' wel een oplossing te zijn.

Ik zal de ombudsman in ieder geval goed in de gaten houden Smile
fiasc o

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 10:49    Onderwerp: Overgangsrecht Wro, wijzigings/uitwerkingsplan Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overgangsrecht Wro.

Voor bestemmingsplannen is het ontwerp leidend ten aanzien van de vraag welke procedure gevolgd dient te worden. Is het ontwerp voor 1 juli 2008 ter inzage gelegd dan wordt de (oude) WRO procedure gevolgd. Voor wijzigings/uitwerkingsplannen echter is het ontwerp ook leidend maar geldt de (oude) WRO nog een jaar na 1 juli 2008, dus wanneer het ontwerpplan voor 1 juli 2009 ter inzage wordt gelegd dient de (oude) WRO procedure te worden gevolgd.

Althans, dat is wat ik concludeer uit:
Art. 9.1.5 lid 2 Overgangsrecht Wro-WRO schreef:
Het recht zoals dat gold vóór het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet blijft van toepassing ten aanzien van een wijzigings- of uitwerkingsplan, waarvan het ontwerp binnen een jaar na dat tijdstip ter inzage is gelegd.

De bepaling over ‘een jaar’ is later toegevoegd. Weet iemand waarom dit onderscheid gemaakt is?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds