|
Auteur |
Bericht |
Henk1989
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 31 jan 2014 17:37 Onderwerp: tewerkstellingsvergunning |
|
|
Beste lezer,
Ik weet dat je via de Wav (wet arbeid vreemdelingen) rekening moet houden als je een schoonmaak bedrijf in dienst neemt. Dit natuurlijk met de blik op onze vriendelijke oosterburen. En moet je voor ze een tewerkstellingsvergunning hebben, of in ieder geval je hulppersoon.
Maar wat nu als de ingeschakelde hulppersoon (schoonmaakbedrijf) hier niet oplet? Ben jij dan aansprakelijk als er inspectie langskomt?
En wat zou er gebeuren als er eenmalig niet wordt voldaan aan de tewerkstellingsvergunningen (bijvoorbeeld bij ziekte vaste schoonmaakbedrijf) en je eenmalig een ander over de vloer hebt? En maakt het dan uit of zij iemand anders inhuren of ik met het oog op 'hulppersoon'?
alvast bedankt voor de hulp.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
|
|
|
 |
Henk1989
|
Geplaatst: za 01 feb 2014 18:04 Onderwerp: |
|
|
top bedankt.
Voor de allerlaatste zekerheid, dus als mijn schoonmaakbedrijf zelfstandig eenmalig een ander inhuurt ben ik aansprakelijk?
dat zou best zuur kunnen zijn als ik normaal altijd controleer en net een keer niet. |
|
|
|
 |
Henk1989
|
Geplaatst: za 01 feb 2014 18:15 Onderwerp: |
|
|
en zou ik me met een vrijwaringsclausule kunnen redden om niet aansprakelijk te zijn voor de boetes?
Want zie op de gegeven site 1200 € per vreemdeling staan. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: za 01 feb 2014 21:28 Onderwerp: |
|
|
12000 per vreemdeling.
En nee, dat kan niet.
Dat zou betekenen dat iedereen dat soort clausules op zou maken.
De wet is er juist zo voor gemaakt dat er goed gecontroleerd moet worden, door iedereen. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 feb 2014 17:02 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | 12000 per vreemdeling.
En nee, dat kan niet.
Dat zou betekenen dat iedereen dat soort clausules op zou maken.
De wet is er juist zo voor gemaakt dat er goed gecontroleerd moet worden, door iedereen. |
Het is waarschijnlijk wel mogelijk om contractueel vast te leggen dat de opdrachtnemer een contractuele boete van hetzelfde bedrag verbeurt indien een dergelijke situatie zich voordoet. Daarmee behaal je hetzelfde resultaat. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: ma 03 feb 2014 17:26 Onderwerp: |
|
|
Elke werkgever in de keten is al verantwoordelijk, daar hoef je geen contract voor te sluiten, dat staat in de wet. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 04 feb 2014 10:55 Onderwerp: |
|
|
Het is verstandig van het schoonmaakbedrijf een garantie te vragen dat alle werkzaamheden conform de vereisten van de WAV worden gedaan, met de bepaling dat enige toch opgelegde boete kan worden doorbelast aan het schoonmaakbedrijf.
Enerzijds kan deze overeenkomst gebruikt worden om richting de Arbeidsinspectie te kunnen beargumenteren dat het inlenende bedrijf alles heeft gedaan wat van haar verwacht mocht worden om een overtreding te voorkomen. Dat is een grond waarop de boete tot nihil kan worden teruggebracht.
Anderzijds, als een boete toch stand houdt, kan deze dan worden doorbelast aan het schoonmaakbedrijf. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: di 04 feb 2014 11:17 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | Het is verstandig van het schoonmaakbedrijf een garantie te vragen dat alle werkzaamheden conform de vereisten van de WAV worden gedaan, met de bepaling dat enige toch opgelegde boete kan worden doorbelast aan het schoonmaakbedrijf.
Enerzijds kan deze overeenkomst gebruikt worden om richting de Arbeidsinspectie te kunnen beargumenteren dat het inlenende bedrijf alles heeft gedaan wat van haar verwacht mocht worden om een overtreding te voorkomen. Dat is een grond waarop de boete tot nihil kan worden teruggebracht.
|
Nee, dat is geen grond.
Je hebt namelijk niet alles gedaan.. Je bent verplicht zelf te controleren, dan heb je pas alles gedaan.
De wet is juist veranderd richting alle werkgevers om dit soort constructies uit te sluiten. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 06 feb 2014 9:49 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Suijkerbuijk schreef: | Het is verstandig van het schoonmaakbedrijf een garantie te vragen dat alle werkzaamheden conform de vereisten van de WAV worden gedaan, met de bepaling dat enige toch opgelegde boete kan worden doorbelast aan het schoonmaakbedrijf.
|
Nee, dat is geen grond.
Je hebt namelijk niet alles gedaan.. Je bent verplicht zelf te controleren, dan heb je pas alles gedaan.
De wet is juist veranderd richting alle werkgevers om dit soort constructies uit te sluiten. |
Volgens mij doel je op de uitspraak van de rechtbank ECLI:NL:RBGEL:2013:4290 toch? Daarin is het volgende opgenomen:
“Nu een dergelijke afwenteling op gespannen voet staat met het doel van de Wav om iedere werkgever in de keten zelf verantwoordelijk te maken voor het nakomen van de uit die wet voortvloeiende verplichtingen gericht op het voorkomen van illegale arbeid, moet aan een contractuele regeling op dit punt qua duidelijkheid hoge eisen worden
gesteld.”
Je hebt een punt dat de constructie niet zomaar acceptabel is. Maar een contractuele regeling is gelet op de bovenstaande passage overduidelijk niet uitgesloten. Je moet het wel wat slimmer regelen en beter ook organiseren. |
|
|
|
 |
|