|
Auteur |
Bericht |
Ruby
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 14 apr 2008 17:25 Onderwerp: testament mbt kinderen |
|
|
Ik heb een testament waarin staat dat mijn kinderen erven wanneer ik er niet meer ben. Mijn zusje heb ik aangewezen als ex. testementair. De vader van de kinderen is al 4 jaar niet in beeld met een omgangsregeling op laste van de rechtbank. Nu is hij een half jaar geleden ook het gezag kwijt geraakt. Ik begrijp dat ik een nieuw testament moet maken wat er met hen gebeurt als ik er niet meer ben. Maar wat zou nu dat scenario zijn? Wat kan ik het beste doen? Kan ik met een testament alle problemen hieromtrend uitsluiten? |
|
|
|
 |
mvn2
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: vr 25 apr 2008 21:24 Onderwerp: |
|
|
Ik heb kortgeleden een testament op laten maken waarin een voogdij-bepaling is opgenomen. De notaris wist mij te vertellen dat wanneer de kinderen erkend zijn door de vader, dat de rechter dan (wanneer er iets met de moeder gebeurd) toch zal kijken of de vader voor de kinderen wil (en kan) zorgen, ondanks dat de voogdijbepaling iets anders zegt.
Een voogdijbepaling geeft dan ook niets meer weer dan jouw voorkeur. Helaas geeft het geen garantie voor hoe e.e.a. in de praktijk zal gaan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 26 apr 2008 2:00 Onderwerp: |
|
|
Als er gezamenlijk gezag is heeft een testamentaire voogdijbepaling van de ouder die overlijdt geen enkel effect als de andere ouder nog leeft.
Als het ouderlijk gezag door alleen de moeder wordt uitgeoefend en zij overlijdt, dan heeft een voogdijbepaling wel effect. De vader kan echter verzoeken met het ouderlijk gezag belast te worden. De rechter wijst dit verzoek slechts af, indien gegronde vrees bestaat dat bij inwilliging de belangen van het kind zouden worden verwaarloosd (art. 1:253c BW). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: za 26 apr 2008 7:23 Onderwerp: |
|
|
Maar nu het hier om een vader gaat die het gezag al eens heeft gehad, maar heeft verloren, zal er wel iets bijzonders aan de hand zijn, dat het misschien minder waarschijnlijk maakt dat het weer aan hem zou worden toegekend. |
|
|
|
 |
Ruby
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 29 apr 2008 18:34 Onderwerp: |
|
|
Precies, vader had het gezag, maar is dit kwijtgeraakt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 29 apr 2008 18:56 Onderwerp: |
|
|
Het is dus verstandig om een voogdijbepaling in je testament op te laten nemen. 100% zekerheid dat de vader niet alsnog het gezag zal krijgen geeft het misschien niet, maar dat maakt zo'n bepaling nog niet zinloos. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|