Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Tossa
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 sep 2007 23:47 Onderwerp: terugvordering ten onrechte betaalde alimentatie |
|
|
Beste lezer,
Ik heb een vraag namens mijn vader. Mijn vader heeft 2 kinderen uit een eerder huwelijk. Zijn ex vrouw is, nog voor de scheiding plaats had gevonden, zwanger geraakt van een andere man. Omdat mijn vader nog niet gescheiden was ten tijde van de zwangerschap, heeft hij 21 jaar lang alimentatie moeten betalen voor het derde kind. Nu is de vraag, kan hij een bloedproef afdwingen en alimentatie over die 21 jaar terugvorderen. Let wel: het kind is geboren in het jaar 1963. Dus de alimentie is betaald van 1963 tot 1984.
Met vriendelijke groet,
Tossa |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 04 sep 2007 0:24 Onderwerp: |
|
|
Nee, dat is niet mogelijk. Het zou gaan om een ontkenning van het door huwelijk ontstane vaderschap. Art. 1:202 lid 3 BW bepaalt dat zo'n ontkenning geen grond tot terugvordering van al betaalde alimentatie doet ontstaan.
Verder bepaalt art. 1:200 lid 5 BW dat een verzoek tot ontkenning door de vader gedaan moet worden binnen een jaar nadat hij bekend is geworden met het feit dat hij vermoedelijk niet de biologische vader is van het kind. Nu zal de wet er in 1963 wel heel anders hebben uitgezien, en was ontkenning in die tijd vermoedelijk niet mogelijk. Ik kan me daarom voorstellen dat dit jaar pas is gaan lopen op het moment dat ontkenning wettelijk mogelijk werd (daarvoor zou je het overgangsrecht moeten bestuderen). Maar ook dan is dat jaar nu wel verstreken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|