Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 17 jun 2025 0:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

termijn nemen besluit op bezwaar
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mariekekraak

Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 21:11    Onderwerp: termijn nemen besluit op bezwaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op 17 december 2007 heb ik bezwaar gemaakt tegen de afwijzing van de bouwvergunning. Op 20 februari is de hoorzitting geweest, naar aanleiding waarvan de welstandscommissie op 19 maart 2008 een nader advies heeft uitgebracht (het advies zelf is gedateerd 16 april). Vervolgens neemt B&W pas op 13 augustus een besluit. Dat is bijna 8 maanden later! Is de wettelijke beslistermijn niet 10 weken? Heeft het zin om hier tegen in beroep te gaan?
Voorts geeft de commissie toe dat de welstandsnota voor meerdere interpretaties vatbaar is, maar desondanks blijft zij bij haar standpunt. Kan dit zomaar?

alvast enorm bedankt voor je hulp
groet Marieke
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leon78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In beginsel is de termijn 10 weken (indien het bezwaar is behandeld door een commissie), welke éénmaal is te verlengen (art. 7:10 lid 1 en 3 Awb). Daarnaast is er natuurlijk nog de bepaling van het 4e lid, maar ik ga er even vanuit dat dit hier niet van toepassing is.

In principe heeft een beroep instellen hiertegen geen zin. Het is ook niet de bedoeling dat, indien de termijn is verstreken, er uit dient te worden gegaan van een fictieve weigering. Een beroep kan hooguit een bestuursorgaan aanzetten tot het nemen van een besluit, maar het is wel de bedoeling dat dit besluit ook daadwerkelijk wordt genomen, ook al valt het buiten de termijn van 7:10.

Vanuit de praktijk kan ik je vertellen dat 10 (of 14) weken niet altijd wordt gehaald, zeker niet in complexere gevallen.

Inhoudelijk is het lastig antwoord geven op je vraag. Je zegt dat 'de commissie' stelt dat de welstandsnota voor meerdere interpretaties vatbaar is, ik neem aan dat je hiermee de welstandscommissie bedoelt en niet de bezwaarcommissie? Indien je niet gemotiveerd kan aanvoeren waarom in dit geval afgeweken dient te worden van het welstandsavies, dan wel, waarom jouw interpretatie gevolgd dient te worden, is het niet onredelijk dat het college in heroverweging bij het eerste standpunt blijft.
mariekekraak

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 09 sep 2008 8:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi Leon, bedankt voor je snelle reactie.
Ik bedoelde inderdaad de welstandscommissie. De welstandsnota is niet geheel duidelijk; en voor meerdere interpretaties vatbaar. Welstandscommissie houdt vast aan haar interpretatie en zienswijze. B&W volgt het advies. Ik begrijp dat we in beroep weinig kans maken?
Leon78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 09 sep 2008 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indien je niet gemotiveerd kunt aantonen waarom er van het standpunt afgeweken dient te worden, heeft het niet veel zin ben ik bang. En zelfs dan is de kans best groot dat geoordeeld wordt dat het college in redelijkheid tot dit oordeel had kunnen komen. Maar goed, ik ken het geval verder niet inhoudelijk, dus m'n antwoord is wellicht wat kort door de bocht, maar met de informatie die ik heb lijkt me dit het meest waarschijnlijke.
fiasc o

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 09 sep 2008 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mariekekraak schreef:
De welstandsnota is niet geheel duidelijk; en voor meerdere interpretaties vatbaar. Welstandscommissie houdt vast aan haar interpretatie en zienswijze. B&W volgt het advies. Ik begrijp dat we in beroep weinig kans maken?

Ik neem aan dat de vergunning geweigerd is omdat het plan niet in overeenstemming was met 'de redelijke eisen van welstand'. Als je in bezwaar (gemotiveerd) hebt aangegeven waarom het college gebruikt dient te maken van de mogelijkheid af te wijken van het advies van de welstandscommissie dient het college in haar beslissing op bezwaar (gemotiveerd) aan te geven waarom zij van de mogelijkheid geen gebruik maakt. Wanneer het college dit niet motiveert is dit een gebrek in motivering waarop je een beroep kan doen. Heeft het college dit wel gemotiveerd dan is er spraken van een belangenafweging in jouw nadeel en maak je mijns inziens weinig kans in beroep.
Nico1979

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 21:03    Onderwerp: Re: termijn nemen besluit op bezwaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

mariekekraak schreef:
Op 17 december 2007 heb ik bezwaar gemaakt tegen de afwijzing van de bouwvergunning. Op 20 februari is de hoorzitting geweest, naar aanleiding waarvan de welstandscommissie op 19 maart 2008 een nader advies heeft uitgebracht (het advies zelf is gedateerd 16 april). Vervolgens neemt B&W pas op 13 augustus een besluit. Dat is bijna 8 maanden later! Is de wettelijke beslistermijn niet 10 weken? Heeft het zin om hier tegen in beroep te gaan?
Voorts geeft de commissie toe dat de welstandsnota voor meerdere interpretaties vatbaar is, maar desondanks blijft zij bij haar standpunt. Kan dit zomaar?

alvast enorm bedankt voor je hulp
groet Marieke

Het blijft zonder verdere informatie een beetje gissen wat je bedoelt.

Het college mag in beginsel doorslaggevende betekenis toekennen aan het welstandsadvies en zich in zijn besluit daar op baseren.

Ben je van mening dat het bouwwerk wél voldoet aan redelijke eisen van welstand, dan zul je een deskundige in de arm moeten nemen voor een soort welstandelijk tegenadvies. Deze deskundige zal zich moeten baseren op de welstandsnota.

Daarnaast is het goed om te kijken of de welstandsnota/het welstandsadvies de expliciet gegeven bouwmogelijkheden op grond van het bestemmingsplan niet doorkruisen.

Voor verder advies is het misschien handig om de relevante passages uit het advies en de verschillende besluiten eens hier te posten.
Alma Mater

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BenW kan het negatieve welstandsadvies toch naast zich neer leggen en besluiten om toch bouwvergunning te verlenen.
Of is dat niet in iedere gemeente gelijk?
Nico1979

BerichtGeplaatst: za 13 sep 2008 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alma Mater schreef:
BenW kan het negatieve welstandsadvies toch naast zich neer leggen en besluiten om toch bouwvergunning te verlenen.
Of is dat niet in iedere gemeente gelijk?

Dat kan als er zwaarwegende belangen zijn die rechtvaardigen dat van het advies wordt afgeweken.
Alma Mater

BerichtGeplaatst: za 13 sep 2008 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo zwaarwegend waren die belangen IMHO nou ook weer niet.

De aanvrager was al tien jaar bezig om zijn plan goedgekeurd te krijgen door de welstandscommissie.

Of zoals hij zelf aangaf: “Het had hem inmiddels al zoveel geld gekost.”

De bouwvergunning was overigens ingediend en verleend op een perceel weiland dat nog niet in eigendom was. De oorspronkelijke eigenaar die ook graag op zijn eigen grond had willen bouwen had geen vergunning gekregen.
Er moest een art. 19 procedure voor gevoerd worden en ondanks de vele bezwaren, die wel ontvankelijk waren, werd de vergunning verleend. Een van de bezwaarmakers werd zelfs in zijn uitbreidingsmogelijkheden voor zijn agrarisch bedrijf beperkt.
En er was geen woningbouwcontingent beschikbaar, er is er een overgeheveld van een andere plaats.
Daarnaast had de aanvrager al eerder een perceel aangekocht met onroerend goed van het Leger des Heils waarvan hij het deel met het onroerend goed apart verkocht van het weiland. Op het weiland vroeg hij ook een bouwvergunning aan waarvoor ook een art 19 procedure voor gevolgd moest worden. Waartegen de nodige bezwaren werden ingebracht. En ook hier werd een bouwvergunning afgegeven ondanks het overschrijden van de maximale toegestane bouwhoogte voor nieuwbouw volgens het bestemmingsplan van het te bouwen ontwerp.
De bouwgrond werd voordat de toestemming was afgegeven als bouwgrond verkocht.
De vergunninghouder woont in dezelfde straat.
Vorig jaar liep ik toevallig langs het plaatselijke riviertje toen ik een landbouwvoertuig zag rijden door de parallel liggende Hoofdstraat, dat nogal een beetje veel lawaai maakte. Of liever gezegd ik dacht dat er een bom ontplofte. Toen ik in die richting keek zag ik 2 bomen enige tijd heen en weer schudden. Toen ik terugliep langs de plek des onheils zag ik dat de bast van twee levensbomen (Tilia cordata) lindes uit de rij flink beschadigd waren. Alreeds de volgende dag waren verschillende ambtenaren van de gemeente bezig om de bomen met wortel en al uit te roeien. Ik vroeg medelevend met de slachtoffers: “Zouden ze het toch niet kunnen overleven?”

Dit voorjaar heeft de gemeente alle opengevallen plaatsen met jonge boomaanplant vervangen. Maar op de plek waar de villa gebouwd wordt waarover de welstandscommissie negatief heeft beslist zijn de bomen niet vervangen. De villa heeft vrij in en uitzicht om het zo maar te zeggen. Terwijl ik vaak langs een boom kom waar van die smoezelige spulletjes liggen waar ik altijd verdrietig wordt omdat er een onherstelbare gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Laatst aangepast door Alma Mater op za 13 sep 2008 22:58, in totaal 3 keer bewerkt
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 13 sep 2008 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alma Mater schreef:

De aanvrager was al tien jaar bezig om zijn plan goedgekeurd te krijgen door de welstandscommissie.

Laten we geen draden door elkaar halen. Het gaat in deze draad om de situatie van mariekekraak.

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alma Mater schreef:

Of zoals hij zelf aangaf: “Het had hem inmiddels al zoveel geld gekost.”

De bouwvergunning was overigens ingediend en verleend op een perceel weiland dat nog niet in eigendom was. De oorspronkelijke eigenaar die ook graag op zijn eigen grond had willen bouwen had geen vergunning gekregen.
Er moest een art. 19 procedure voor gevoerd worden en ondanks de vele bezwaren, die wel ontvankelijk waren, werd de vergunning verleend. Een van de bezwaarmakers werd zelfs in zijn uitbreidingsmogelijkheden voor zijn agrarisch bedrijf beperkt.
En er was geen woningbouwcontingent beschikbaar, er is er een overgeheveld van een andere plaats.
Daarnaast had de aanvrager al eerder een perceel aangekocht met onroerend goed van het Leger des Heils waarvan hij het deel met het onroerend goed apart verkocht van het weiland. Op het weiland vroeg hij ook een bouwvergunning aan waarvoor ook een art 19 procedure voor gevolgd moest worden. Waartegen de nodige bezwaren werden ingebracht. En ook hier werd een bouwvergunning afgegeven ondanks het overschrijden van de maximale toegestane bouwhoogte voor nieuwbouw volgens het bestemmingsplan van het te bouwen ontwerp.
De bouwgrond werd voordat de toestemming was afgegeven als bouwgrond verkocht.
De vergunninghouder woont in dezelfde straat.
Vorig jaar liep ik toevallig langs het plaatselijke riviertje toen ik een landbouwvoertuig zag rijden door de parallel liggende Hoofdstraat, dat nogal een beetje veel lawaai maakte. Of liever gezegd ik dacht dat er een bom ontplofte. Toen ik in die richting keek zag ik 2 bomen enige tijd heen en weer schudden. Toen ik terugliep langs de plek des onheils zag ik dat de bast van twee levensbomen (Tilia cordata) lindes uit de rij flink beschadigd waren. Alreeds de volgende dag waren verschillende ambtenaren van de gemeente bezig om de bomen met wortel en al uit te roeien. Ik vroeg medelevend met de slachtoffers: “Zouden ze het toch niet kunnen overleven?”

Dit voorjaar heeft de gemeente alle opengevallen plaatsen met jonge boomaanplant vervangen. Maar op de plek waar de villa gebouwd wordt waarover de welstandscommissie negatief heeft beslist zijn de bomen niet vervangen. De villa heeft vrij in en uitzicht om het zo maar te zeggen. Terwijl ik vaak langs een boom kom waar van die smoezelige spulletjes liggen waar ik altijd verdrietig wordt omdat er een onherstelbare gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

In snap niet helemaal wat je met het bovenstaande wilt zeggen in relatie tot mijn post.

Door de Raad van State zijn met name financieel-economische motieven "erkend" op grond waarvan een vergunning wél verleend kan worden als sprake is van strijd met redelijke eisen van welstand.
Alma Mater

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Alma Mater schreef:

Laten we geen draden door elkaar halen. Het gaat in deze draad om de situatie van mariekekraak.

Mea culpa hoogwaardige Quercus robur. U heeft natuurlijk volkomen gelijk het een heeft niets met het ander te maken. Want toevallig ken ik iemand die ook al tien jaar probeert om op zijn eigen stuk grond een bouwvergunning te krijgen. En hij heeft er bijna alles voor over om aan de welstandscriteria te voldoen.
Er zijn ook geen bezwaren van belanghebbenden. De beschut tussen de huizen liggende open plaats is niet beeldbepalend. Het ligt aan een secundair liggende weg en geeft slechts vrij uitzicht over het aan de overkant van de Hoofdweg liggende weidse landschap. Je zou willen dat je er belang bij had.
Het moet heel wat bloed zweet en tranen gekost hebben voor een veenarbeider om zo’n stukje zand te mogen bebouwen.
Maar bouwvergunning (medewerking van de gemeente) krijgt hij niet.
Alma Mater

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nico1979 schreef:

In snap niet helemaal wat je met het bovenstaande wilt zeggen in relatie tot mijn post.

Door de Raad van State zijn met name financieel-economische motieven "erkend" op grond waarvan een vergunning wél verleend kan worden als sprake is van strijd met redelijke eisen van welstand.

Het was niet de Raad van State die besliste dat het welstandsadvies ter zijde geschoven werd maar BenW. De wethouder (locoburgemeester is ook toezichthouder op de Welstandscommissie.
Je zou je wel af kunnen vragen wat het voor zin heeft om zo'n deskundige commissie aan te stellen: "De welstandscommissie is in Nederland een door de gemeenteraad benoemde onafhankelijke commissie die aan burgemeester en wethouders advies uitbrengt ten aanzien van de vraag of het uiterlijk of de plaatsing van een bouwwerk of standplaats, waarvoor een aanvraag om bouwvergunning is ingediend, in strijd is met redelijke eisen van welstand zoals in de Woningwet bepaald. Het is de commissie waarmee de burger te maken krijgt als deze wil bouwen, aan- of verbouwen. De commissie voert namens de gemeente de welstandszorg uit."

Maar neemt u het mij vooral niet kwalijk, ik snap het zelf ook niet.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien kan een moderator de nieuwe draad afsplitsen van de eigenlijke draad?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds