|
Auteur |
Bericht |
pcorver
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: ma 28 sep 2009 13:23 Onderwerp: tekenbevoegheid bij een BV |
|
|
Mijn vraag heeft betrekking op de tekenbevoegdheid bij een BV. Ik weet dat bij de ondertekening van een contract een persoon gemachtigd moet zijn. Om te kunnen achterhalen of het contract door de juiste persoon is ondertekend kan er via de KvK een uittreksel worden opgevraagd.
Mijn vraag is echter: Wat indien een contract ondertekend is door een niet gemachtigd persoon. Dus zomaar door iemand binnen het bedrijf. Is het contract dan nietig of vernietigbaar? en wat zijn daarvan de gevolgen. Wie is er aansprakelijk indien er iets fout gaat. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 28 sep 2009 16:24 Onderwerp: |
|
|
Als een overeenkomst is ondertekend door een niet-vertegenwoordigingsbevoegd persoon, heeft die persoon in principe slechts zichzelf gebonden, omdat hij geen toereikende volmacht had om zijn achterman (de b.v.) te binden. Het kan natuurlijk zijn dat de betreffende b.v. inmiddels uitvoering heeft gegeven aan de overeenkomst; dat kan als een (al dan niet stilzwijgende) bekrachtiging van de overeenkomst worden gezien.
Als er geen sprake is van enige instemming van de kant van de b.v., kan de wederpartij slechts de ondertekenaar zelf aanspreken om de overeenkomst na te komen.
Aan nietigheid c.q. vernietigbaarheid kom je in een dergelijk geval normaal gesproken niet toe (maar er is vast wel één of ander randgeval denkbaar waarin dat wel het geval is). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 28 sep 2009 17:10 Onderwerp: |
|
|
lawyer schreef: | Als een overeenkomst is ondertekend door een niet-vertegenwoordigingsbevoegd persoon, heeft die persoon in principe slechts zichzelf gebonden, omdat hij geen toereikende volmacht had om zijn achterman (de b.v.) te binden. |
Maar in de regel zal noch die persoon, noch de wederpartij, de intentie hebben gehad om met elkaar een overeenkomst te sluiten. In dat geval bindt de ondertekening m.i. ook die persoon niet (althans niet in de zin dat de onbevoegd verrichte handeling geldt als een rechtshandeling van die persoon). Ik ben het dus niet eens met lawyer dat de wederpartij de onbevoegde vertegenwoordiger kan aanspreken op nakoming. Wel geldt art. 3:70 BW, maar hieruit volgt "slechts" een verplichting tot vergoeding van de schade ten gevolge van het niet-uitvoeren van de overeenkomst.
Ik ben het eens dat je aan nietigheid of vernietigbaarheid niet toekomt.
Voor alle ins en outs zou pcorver zich moeten verdiepen in het leerstuk vertegenwoordiging (art. 3:60-79 BW). De BV kan in beginsel alleen worden gebonden door een bevoegde vertegenwoordiger. Een uitzondering daarop wordt gegeven door art. 3:61 lid 2 BW. Inderdaad is bekrachtiging achteraf ook een mogelijkheid (art. 3:69 BW). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pcorver
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 9:26 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor deze handige antwoorden! |
|