Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
majesticzero
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 feb 2012 10:21 Onderwerp: te laat komen: vrije dagen inleveren |
|
|
Beste Rechtenforum,
Sinds enige tijd zijn er op mijn werk consequenties voor het te laat op het werk verschijnen. Dit betekent voor de werknemer het volgende:
Zodra de werknemer 1 minuut te laat komt wordt dit opgehoogd in vijftallen. Bijvoorbeeld: 1 minuut wordt dan 5 minuten en 6 minuten worden dan 10 minuten. Dit wordt vervolgens vermenigvuldigd met 5. Bijvoorbeeld 1 minuut te laat wordt opgehoogd naar 5 minuten, vervolgens wordt dit vermenigvuldigd met 5 en komen we uit op 25 minuten. Deze 25 minuten worden vervolgens van de vrije dagen afgehaald.
Indien er een goede reden is voor het te laat komen (bijvoorbeeld file, autopech e.d.) dan geld deze regel niet.
Daarnaast zal de werkgever ook niets meer zeggen over het te laat komen (bijvoorbeeld bellen, email of persoonlijke melding). De werknemer heeft dus geen inzicht in wat de werkgever over de werknemer noteert. Het kan dus maar zo zijn dat de werkgever vorige week een dag te laat noteert, terwijl de werknemer op tijd was.
Mijn vraag: In hoeverre is deze manier van handelen wettelijk toegestaan?
Alvast hartelijk dank. |
|
|
|
 |
FJA
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 7
|
Geplaatst: do 23 feb 2012 14:39 Onderwerp: |
|
|
hmmm lastig, dan kom je op het (onbekende) gebied van arbeidstuchtrecht.
Het bestaan van het arbeidstuchtrecht wordt gelegitimeerd door de arbeidsovereenkomst. Door het aangaan van de arbeidsovereenkomst wordt de werknemer een participant in de onderneming, een bijzondere 'microrechtsorde'. Ook zonder expliciete vermelding van bepalingen omtrent regels, gezag en de mogelijkheid van sancties in de (C)AO bestaat dit recht voor de werkgever, dit wordt gelegitimeerd door de gesloten arbeidsovereenkomst, werknemer plaatst zich hiermee onder het gezag van de werkgever (7:610, instructierecht). (E. Verhulp & W.A. Zondag, Monografieen Sociaal Recht, 2008)
Ik ben op het moment zelf aan het kijken of ik van (precies) dit soort (kleine, onbekende) werkgevers sancties mijn masterscriptie onderwerp kan maken.
Een ander voorbeeld naar aanleiding waarvan ik bij dit onderwerp terecht ben gekomen is het volgende: vakkenvullers in supermarkten werken op 'vulnorm' (zeg: 60 producten vullen in 1 uur) waarmee kan worden berekend wanneer ze klaar zouden moeten zijn met hun werk (vullen). Werkgever betaalt de vakkenvullers na dit tijdstip simpelweg niet meer uit (onder het mom; je bent te laat klaar, eigen schuld dikke bult).
Bekendste sancties zijn: berisping, geldboete, disciplinaire maatregelen (?), degradatie en overplaatsing, schorsing en non-actiefstelling.
Ik vraag me dus af in hoeverre werkgevers bevoegd zijn ook zulke vergaande sancties toe te passen als jij en ik (in mijn voorbeeld) aangeven. Hierover is echter zeer weinig geschreven helaas, misschien dat iemand anders kan aanvullen? |
|
|
|
 |
StudentLaw
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 25 feb 2012 20:06 Onderwerp: minuut te vroeg |
|
|
Hoe gaat de werkgever om met indien je een minuut te vroeg bent? Er is zeker geen compensatieregeling?
Lijkt mij dat de werkgever moet zorgen voor een prikklok zodat de administratie in elk geval transparant is. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|