|
Auteur |
Bericht |
SarahCimmermans
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 06 aug 2013 23:57 Onderwerp: stieffamiliegevaar |
|
|
Hallo juristen,
Ik als niet-jurist heb de volgende vraag i.v.m. het erfrecht.
Stel dat A en B met elkaar gehuwd zijn en A de vader en B de moeder is van kind C. A overlijdt; B en kind C blijven over. Dan geldt B in het erfrecht als de langstlevende echtgenote die in die hoedanigheid volgens het nieuwe erfrecht in ieder geval recht heeft op het vruchtgebruik van de nalatenschap van A voor zover zij dit voor haar verzorging nodig heeft (Burgerlijk Wetboek, Boek 4, Titel 3, Afdeling 2). En als B bijvoorbeeld zou huwen met D, dan kan het gevaar bestaan dat D, wanneer B overlijdt, in de hoedanigheid van langstlevende echtgenoot van B, aanspraak maakt op het vruchtgebruik van de nalatenschap van B (waarvan de nalatenschap van A zeer waarschijnlijk onderdeel is geworden) voor zijn verzorging.
Mijn vraag is nu echter: als B met D gaat trouwen, is zij dan nog steeds de echtgenote van A? Want als dat zo zou zijn, dan heeft B als het ware twee echtgenoten, namelijk A die al overleden is (volgens artikel 1:149 BW wordt het huwelijk wel ontbonden door de dood, maar volgens het erfrecht zijn A en B als het ware toch echtgenoten van elkaar, anders kan B natuurlijk geen aanspraak maken op de rechten voor een langstlevende echtgenoot/echtgenote) aan de ene kant en D (omdat B en D met elkaar gehuwd zijn) aan de andere kant.
Dus hier nogmaals mijn vraag: Als B gaat trouwen met D, is zij dan nog steeds de echtgenote van A? Is het antwoord op deze vraag ja of nee en met welke wetten en/of jurisprudentie die in Nederland geldig zijn, kan het antwoord op deze vraag (namelijk ja of nee) worden ondersteund?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoord. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 07 aug 2013 10:40 Onderwerp: |
|
|
De echtgenote van de erflater erft, dus diegene die gehuwd is met diegene die overlijdt en een nalatenschap achterlaat. 4:10 lid 1a
Het huwelijk wordt ontbonden door het overlijden, ze is op moment hertrouwen dus niet meer gehuwd met A. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 07 aug 2013 11:54 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Mijn vraag is nu echter: als B met D gaat trouwen, is zij dan nog steeds de echtgenote van A? |
Ik denk dat deze vraag verkeerd is, omdat deze geen oplossing geeft voor de aangegeven casus.
Als A overlijdt zijn B en C erfgenamen voor gelijke delen. B krijgt alle goederen van de nalatenschap, C krijgt een geldvordering op B die pas opeisbaar is bij het overlijden van B (of faillissement). Dit komt neer op een vruchtgebruik.
B hertrouwd met D. B overlijdt. Hiermee wordt de geldvordering op B uit hoofde van de nalatenschap van A opeisbaar. Het vruchtgebruik hierop vervalt. D moet aan C het deel van de erfenis van A uitbetalen. E.e.a. volgt uit 4:20 BW.
Tevens zijn C en D erfgenamen van B, ieder voor gelijke delen. Maar voor dat deel van de erfenis krijgt C een niet opeisbare vordering op D totdat ook hij overlijdt.
Quote: | (waarvan de nalatenschap van A zeer waarschijnlijk onderdeel is geworden) |
Daar zit de denkfout. Het deel van de erfenis van A aan C wordt geen onderdeel van de erfenis van B aan D. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Laatst aangepast door Suijkerbuijk op do 08 aug 2013 9:30, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 aug 2013 14:51 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: |
B hertrouwd met D. B overlijdt. Hiermee wordt de geldvordering op B uit hoofde van de nalatenschap van A opeisbaar. Het vruchtgebruik hierop vervalt. D moet aan B het deel van de erfenis van A uitbetalen. E.e.a. volgt uit 4:20 BW. |
Volgens mij bedoel je bij de dikke B eigenlijk C.
Namelijk het kind van B en B is net overleden, zie bovenaan.
Ik raakte vroeger bij tentamenvragen in de war als er meer dan drie personen met letters werden aangeduid. Dan moest ik eerst twee keer de vraag doorlezen en vervolgens voor de zekerheid mijn antwoord drie keer. Door schade wijs geworden. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 08 aug 2013 9:31 Onderwerp: |
|
|
Klopt, inderdaad door elkaar gehaald. Ik heb het in mijn eigen post aangepast. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
|