Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 6:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

startsalaris HBO-er Rechten notariaat
Moderators: Flash, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
anne-marijke








Berichten: 14


BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007 16:33    Onderwerp: startsalaris HBO-er Rechten notariaat Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag mij af wat een redelijk salaris is voor de beginnende HBO-er Rechten. Heb vandaag gesolliciteerd op een leuke functie als notarieel medewerker en daar hadden ze het over een salaris van 1800-1900 bruto euro met mogelijkheden tot verhoging bij gebleken geschiktheid. Omdat het een eerste gesprek was heb ik in het midden gelaten wat ik daarvan vond (dat komt wel aan de orde bij een eventueel 2e gesprek) maar eigenlijk sloeg ik steil achterover; het lijkt mij ongelooflijk laag! Is dat ook zo? Heeft iemand daar ervaring mee? De functie is een soort juridisch manusje van alles maar je kunt je eigen werk min of meer creeren; hoe meer je aanpakt hoe meer er uiteindelijk aan je overgelaten wordt. Voor alle duidelijkheid: ik heb natuurlijk al gekeken op vacaturesites wat er zoal geboden wordt maar daar wordt ik niet wijzer van (evenmin bij sites als loonwijzer en salariskompas e.d.) omdat het een beetje vaag is wat een functie als juridisch medewerker inhoudt: voor sommige functies vragen ze HAVO als vooropleiding en voor andere HBO/WO. Bovendien staan er meestal dingen als 'goed salaris' of 'marktconform salaris' en daar wordt je ook niet wijzer van! Ik zou dus blij zijn met jullie reacties!

Groetjes,
Anne-Marijke
Laatste jaar HBO Rechten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het minimale startsalaris voor een over het algemeen 60 uur per week werkende advocaatstagiair is 1970 per maand. Het door jou genoemde aanvangssalaris lijkt me daarmee vergeleken riant beloond.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
komodo

komodo

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 312


BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1800-1900 euro bruto per maand is fors voor een HBO'er. Binnen mijn bedrijf verdien je aanzienlijk minder als beginner (ongeacht of je HBO of academisch bent geschoold). Maareh...wat had je verwacht als start salaris?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
anne-marijke








Berichten: 14


BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar had ik eigenlijk niet echt een idee van; in advertenties voor andere HBO banen - medewerker klantenservice nij de woningstichting, casemanager bij de sociale dienst bijv. - lopen de salarissen vanaf 2400 tot 2900 euro dus dat is een stuk hoger. In mijn vorige baan als archivaris - was ook een startfunctie nadat ik cultuurgeschiedenis aan de RUN had gedaan - verdiende ik 2900 bruto; hield je 1900 aan over. Dus om nou bruto te gaan verdienen wat ik eerst netto verdiende vond ik weinig. Ik realiseer mij wel dat ik opnieuw een starter ben nu ik mij tot HBO jurist heb omgeschoold maar toch. Een leuke baan is echter het belangrijkste dus als iedereen vind dat dit een normaal loon is dan neem ik dat mee in mijn overwegingen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou op zoek gaan naar een functie waarin je werkervaring wat meer op waarde wordt geschat. Als salaris voor een beginnende HBO-er rechten zal 1900 bruto dan wel kloppen, maar jij wordt met wat geluk niet als beginnende HBO-er rechten gezien.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 0:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1900 euro is schandalig weinig. Niet aan beginnen! Stevenk heeft wel gelijk voor wat betreft stagiaire in de advocatuur. Maar de achterliggende gedachte is wel dat je na de stage behoorlijke mogelijkheden hebt beter te verdienen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
1900 euro is schandalig weinig.

Dat lijkt wel mee te vallen, al loopt het kennelijk een jaar of 4 achter op het gemiddelde:
Quote:
In 2003 was het gemiddelde aanvangssalaris van een HBO’er 1.900 euro en van een Academicus 2.140 euro bruto per maand. Gemiddeld, dus een aantal uitzonderingen zitten hier ver boven, velen zitten lager. In 2004 is het gemiddelde startsalaris van een HBO’er 1.985 euro, een Academicus begint op 2.155 euro.

bron: Monsterboard

Ik vraag me af of de getallen wel helemaal kloppen, want in 2004 gingen startende HBO'ers er kennelijk 70 euro meer op vooruit dan academici (85 euro tegenover 15 euro).

Je kunt ook de loonwijzer eens proberen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 1:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar het (achterhaalde)gemiddelde behoeft toch niet redelijk te zijn? Smile Ik zie vaak genoeg dat mensen niet assertief genoeg zijn, wanneer het gaat om afspraken omtrent het salaris. Misschien is het gemiddelde daarom wel zo laag. Zorg er dus voor dat je tot de 'uitzonderingen' behoort. Je zou kunnen beginnen met een flink partijtje te dijkletsen wanneer zulk een slechts aanbod wordt gedaan. Een gemiddelde pizzabezorger verdient nog meer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 7:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laten we daarbij niet vergeten dat het notariaat niet bekend staat om het 'grote' geld. Voor een startfunctie binnen het notariaat is 1900 euro zeer redelijk. Er zijn startende kandidaat-notarissen die voor minder aan de slag zijn gegaan.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 8:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
1900 euro is schandalig weinig. Niet aan beginnen!

Ik mag hopen dat dit sarcastisch bedoeld is ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 9:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Evenals de opmerking over de pizzabezorger ....

Abraxes, bekijk het eens vanuit de kant van de werkgever. Waarom zou die gelijk zo veel betalen terwijl hij nog helemaal niet weet wat hij daar voor krijgt? Mijn eigen ervaring is wat dat betreft redelijk bedroevend te noemen. Het functioneren van mensen die vrolijk rond de 2700 incasseren kan echt qua werk (en niet eens ingewikkeld werk) behoorlijk tegenvallen. Omdat gewoonlijk toch met een tijdelijk contract gestart wordt vind ik het wel handig om lager in te steken. Je kunt immers tussentijds - en zéker wanneer een vervolgcontract aan de orde komt - andere afspraken maken.
Eerst maar eens beginnen en laten zien wat je waard bent.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
abraxes schreef:
1900 euro is schandalig weinig. Niet aan beginnen!

Ik mag hopen dat dit sarcastisch bedoeld is ?


Anne-marijke geeft geen leeftijd op, wat ook wel kan uitmaken. Maar spreek ik over mijn persoon dan ben ik niet sarcastisch. 1900 euro bruto is echt erg weinig. Ik zou daar enkel mee instemmen indien ik er, ook naar de toekomst kijkende, veel aan kan gaan hebben. Ik vraag me af of jij daar wel zoveel anders overdenkt. Gezien je keuze voor werkzaam zijn als advocaat stagiaire en het daaraan gerelateerde -zo las ik- geringe salaris. Zou je ook hebben gekozen voor die functie wanneer het toekomstperspectief minder gunstig zou zijn geweest? Als ondernemer echter, vindt dan aanname van een andere 'rol' plaats?Smile Dat kan prima natuurlijk, maar verwacht niet zonder meer schaapachtig gedrag. Smile Evenals de ondernmer geldt ten aanzien van de werknemer dat opkomen voor diens belang, passend is binnen het huidige klimaat.

In zoverre ben ik het met Tiksimone op een bepaald vlak wel eens, toekomstperspectief is van belang. En zulks brengt wellicht enige nuance voor hetgeen Anne-marijke op het oog heeft. Bedenk wel dat de eisen welke gesteld worden aan de functie van notaris nogal afwijken van de door haar gevolgde studie. Maar, er rest nog wat. Let wel ik stel niet dat, omdat er een degelijk toekomstperspectief is, daarmee een laag aanvangsalaris is gerechtvaardigd. Ik stel wel dat er dan een andere afweging volgt. Onervarenheid speelt wel een rol in bepaling van de hoogte der salaris, maar daarbij 'mag' men mijns inziens niet voorbij gaan aan de –aan de orde zijnde- meerwaarde van de voltooide studie, hetgeen in die gevallen waarin de de ‘1900 context’ parten speelt wordt miskend. Het 'mag' natuurlijk wel, gezien het vrije karakter, maar reflectatie vindt onder soort gelijke voorwaarden plaats. Smile

Indien ik de studie heb voltooid heb ik een behoorlijke investering gedaan. Ofschoon 'veel verdienen' niet het primaire belang betreft, wens ik, indien ik werkzaam word als jurist waardering te zien. Daarbij past de kanttekening dat een andersluidend oordeel volgt wanneer ik bijvoorbeeld in een niet profiterende organisatie participeer met een aansprekende ideële grondslag, of voor de wetenschap zou gaan. Buiten dat soort kwesties: waardering wordt niet bereikt indien ik een salaris zou ontvangen van een dergelijke hoogte, zonder dat daar interessante voorwaarden aan zijn verbonden.

Personen die verhoudingsgewijs minder hebben geïnvesteerd en een minder gecompliceerde en minder verantwoordelijke functie uitoefenen ontvangen daar soms wel een betere beloning voor. Ik hanteer zulks deels als referentie.

Ik betwijfel of verschil in vernuft als zodanig grondslag zou moeten vormen voor onderscheid in waardering, indien zulks zonder moeite inherent in aan de persoon, met andere woorden, ‘om niet is verkregen’. Daarvan is in zuivere vorm geen sprake meer indien investering in ongelijke mate plaatsvindt. Verschil in waardering lijkt me dan redelijk, hetgeen jou als ondernemer niet vreemd zal klinken.

Ik zou slechts akkoord gaan met iets dergelijks onaantrekkelijks indien de nood aan de man komt, maar zodra ik een betere optie zie zal ik met 'onmiddellijke ingang' het profiterende pand verlaten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het moge duidelijk zijn dat 1900 euro betrekking heeft op het startsalaris van een beginnende HBO'er. Ik zie daarom, met alle respect, de relevantie van dit hele betoog niet.

anne-marijke schreef:
Ik vraag mij af wat een redelijk salaris is voor de beginnende HBO-er Rechten.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het moge duidelijk zijn dat 1900 euro betrekking heeft op het startsalaris van een beginnende HBO'er. Ik zie daarom, met alle respect, de relevantie van dit hele betoog niet.

anne-marijke schreef:
Ik vraag mij af wat een redelijk salaris is voor de beginnende HBO-er Rechten.


HBO rechten betreft ook een behoorlijke investering, lijkt te. Mocht jij er een andere mening op na houden: maar je borst maar nat, gezien de beruchte HBO gerelateerde topics op dit forum. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee Abraxes, waarom hoef je die financiële waardering van je investering ineens niet terug te zijn als je voor een non-profit organisatie of voor de wetenschap zou gaan?

Een persoonlijke ervaring: veel geld maakt heel blij, maar het is niet alles. Uiteindelijk is het plezier in wat je doet dat wat blijvend is.
En van mij (ex-leukverdiener) mag je dat écht aannemen Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds