|
Auteur |
Bericht |
verha
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 08 okt 2008 9:05 Onderwerp: sociaal of a-sociaal |
|
|
Vraag, mijn buurman heeft zonder medeweten van mijzelf een klimop geplaatst tegen mijn woonhuis op zijn eigen grond. Nu begint de muur erg vies te worden. Moet ik dat accepteren en wat gebeurd er bij schade of verkoop van het huis. Wat mag wel en wat niet.
Met vr groet |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 0:43 Onderwerp: |
|
|
Als een klimop echt schade aan de muur kan aanrichten, hoef je dat mijns inziens niet te accepteren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RPRN
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 99
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 0:48 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad. Spreek je buurman gewoon eens aan over het een en ander. Wie weet volgt hieruit een oplossing. Indien er echt schade ontstaat kan er wellicht een vordering worden ingesteld. Mijn advies is om het eerst eens met praten en klagen op te lossen. Indien dit niets helpt, knipt u gewoon de takken die tegen uw huis aankomen weg (doe ik ook altijd). Is ook een beetje aso, maar uw buurman zal het vast begrijpen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 1:01 Onderwerp: |
|
|
Misschien kan deze uitspraak helpen: Rb. Middelburg 23 april 2008, LJN BD3181. Zie de punten 4.27 t/m 4.29. De vraag is of je kunt aantonen dat de klimop onrechtmatige hinder veroorzaakt, bijv. door ongedierte of vocht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
verha
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 9:16 Onderwerp: |
|
|
Echt schade mijn inziens niet. Volgens kenners zullen de stenen niet los gaan zitten en zal vocht waarschijnlijk ook geen probleem zijn, maar zonder ons op de hoogte te stellen vind ik dit toch a-sociaal gedrag. Wij hebben hem daar op aangesproken en gevraagd of hij deze wilde weg halen. Antwoord: geen denken aan.
Het gaat met name over de zwarte puntjes die nu over de gehele muur te zien is. Met name in de voegen. Wat als de woning word verkocht.... wie betaald de schade..... |
|
|
|
 |
J o h a n
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 15:41 Onderwerp: |
|
|
Mag je klimop laten groeien op andermans muur?
Dan kan de eigenaar van de muur toch onmogelijk zijn
gevel reiningen?
En geloof me, van klimop wordt een muur vies.
Johan |
|
|
|
 |
verha
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 15:44 Onderwerp: |
|
|
Het is de zijkant van het woonhuis / garage. En ik denk dat de reinigings kosten voor hem zullen zijn. Want als ik de klimop kapot spuit, krijg ik de rekening... |
|
|
|
 |
J o h a n
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 16:25 Onderwerp: |
|
|
Ik zou denken dat je eigenaar van die klimop bent.
Door natrekking.
http://www.hypohome.nl/hypotheek-woordenboek/natrekking.htm
Als iemand iets plant op je eigendom, wordt je eigenaar.
Klimop zet wortel in je muur.
In mijn optiek mag je die rommel van je eigen muur verwijderen.
Johan |
|
|
|
 |
verha
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 16:36 Onderwerp: |
|
|
oke, dus de klimop mag ik verwijderen, want hij klimt op mijn muur. Maar ik kan er niet bij want uiteindelijk zitten de wortels op zijn grond.
In ieder geval bedankt voor je reactie |
|
|
|
 |
RPRN
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 99
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 18:34 Onderwerp: |
|
|
Nja echte schade zal het niet zijn. Ik weet heel goed wat een klimop kan veroorzaken, aangezien ik in de 'klimopstraat' woon. Die zwarte puntjes etc zien er gewoon heel lelijk uit en kan de waarde van een woning zeker laten dalen. Het is wel makkelijk weg te halen. Genoeg middeltjes bij de Gamma of de Karwei, een knipschaar en alles is zo weer schoon. Het probleem is alleen dat een klimop vreselijk snel kan groeien en dus binnen een paar maanden weer in volle bloei is.
Ik persoonlijk had die klimop met wortel en al bij de buurman er uit getrokken als hij niet in discussie wil gaan en maar blijft zeggen 'geen denken aan', maar dat ben ik. Toch blijft mijn advies om het zelf op een vroege ochtend even schoon te maken en de takken die tegen het huis aankomen weg te knippen. Schade zal de buurman toch niet hebben, want het groeit zo weer aan. Indien je er echt van af wilt, kan je een zaak bij de kantonrechter beginnen (het arrest wat Bonafides gaf) kan hierbij zeker helpen. |
|
|
|
 |
J o h a n
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 19:50 Onderwerp: |
|
|
Je kan er in principe wel bij, want er is nog steeds het
zgn. ladderrecht.
http://www.encyclo.nl/begrip/Ladderrecht
Het heet nu anders, maar het principe is hetzelfde, buurman moet
toestaan dat je vanaf zijn erf noodzakelijke verrichtingen pleegt aan
je huis.
bijna grappig:
Quote: | Nja echte schade zal het niet zijn. Ik weet heel goed wat een klimop kan veroorzaken, aangezien ik in de 'klimopstraat' woon. Die zwarte puntjes etc zien er gewoon heel lelijk uit en kan de waarde van een woning zeker laten |
echte schade zal het niet zijn, kan de waarde van woning zeker laten dalen.........en is heel lelijk....
Voel je je eigen tegenspraak al een beetje?
Johan |
|
|
|
 |
RPRN
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 20:02 Onderwerp: |
|
|
Haha Johan je snapt toch wel wat ik bedoel. Ik gebruik het schadebegrip eventjes zoals de vraagsteller (een leek) het ook gebruikt. Juridisch gezien kan er zeker voldaan zijn aan het schadebegrip ja, maar echte zichtbare schade (rotten, barsten etc.) aan het huis wordt niet toegebracht door een klimop. |
|
|
|
 |
J o h a n
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 20:46 Onderwerp: |
|
|
Nou, als het (oude) huis is opgemetseld met kalkzand cement weet ik zeker dat
het cement zal ontkalken, een klimop is een kalkminnende plant en zijn
omgeving zal verzuren.
Bovendien
Je kunt een gaaswerk of dradennetwerk aanbrengen op zowat tien centimeter van de muur, als geleider voor de klimplant en op eigen grond welteverstaan.
En google eens op glyfosaat.....
Johan |
|
|
|
 |
verha
|
Geplaatst: wo 15 okt 2008 10:17 Onderwerp: |
|
|
RPRN schreef: | Ik gebruik het schadebegrip eventjes zoals de vraagsteller (een leek) het ook gebruikt. |
Juridisch gezien ben ik een leek, maar weet wel waar ik het over heb.
Ben alleen een beetje voorzichtig naar de toekomst toe m.b.t. evt. verkoop, gezien het huis op ruim 6 ton getaxeerd is. En dat is in deze tijd toch veel geld. |
|
|
|
 |
verha
|
Geplaatst: wo 15 okt 2008 10:19 Onderwerp: |
|
|
Oja, dat middel heb ik al in mijn bezit. Dus wachten we maar een vakantie af..
Bedankt voor jullie info. |
|
|
|
 |
|