|
Auteur |
Bericht |
xlizzx
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 20 okt 2008 13:22 Onderwerp: snippergroen |
|
|
de gemeente waar ik woon gaat het snippergroen aanpakken. De stukjes groen die door de jaren heen bij een perceel zijn getrokken.Ik heb ook snippergroen in gebruik en gebruik dit al 20 jaar. Kan ik aan spraak maken op verjaring recht? kan de gemeente het terug eisen? |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 20 okt 2008 17:58 Onderwerp: Re: snippergroen |
|
|
xlizzx schreef: | de gemeente waar ik woon gaat het snippergroen aanpakken. De stukjes groen die door de jaren heen bij een perceel zijn getrokken.Ik heb ook snippergroen in gebruik en gebruik dit al 20 jaar. Kan ik aan spraak maken op verjaring recht? kan de gemeente het terug eisen? |
Je geeft wat te weinig informatie om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Je hebt ten eerste verkrijgende verjaring. Dit vindt plaats na 10 jaar als je de grond gedurende 10 jaar te goeder trouw in bezit hebt. Zo te horen is dit niet van toepassing op jouw situatie.
Daarnaast heb je bevrijdende verjaring. Dit vindt plaats na 20 jaar, ook als je niet te goeder trouw bent.
Voor beide vormen van verjaring is inbezitneming vereist. Er moet sprake zijn van eigendomspretentie door bijvoorbeeld een schutting of hek rondom het stuk grond te plaatsen of het stuk grond te bebouwen. Je zult ook moeten kunnen aantonen dat je (bij bevrijdende verjaring) al meer dan 20 jaar dat stuk grond feitelijk in bezit hebt. Voorts begint de verjaringstermijn opnieuw te lopen (5 jaar) als de gemeente tussendoor een stuitingshandeling heeft verricht (bijvoorbeeld een rechtsvordering instellen).
Dit is heel in het kort en zonder de pretentie volledig te zijn de wetgeving omtrent verjaring. |
|
|
|
 |
|