|
Auteur |
Bericht |
haagjes
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
Berichten: 18
|
Geplaatst: di 17 jul 2012 12:36 Onderwerp: slechte dekking mobiele telefoon - nieuw telefooncontract |
|
|
L.S.
Op 27 juni zijn wij een nieuw contract aangegaan met Telfort voor mobiele telefonie (koop op afstand, via internet). Het contract betrof een ingangsdatum op een later moment, namelijk 15 juli. De simkaart is op aanraden van Telfort al wel op 27 juni geactiveerd, maar pas in gebruik genomen op 16 juli.
Wij hebben dus gisteren de simkaart in gebruik genomen. Het bereik is echter wel heel slecht. In ons huis en in de tuin wordt aangegeven dat de telefoon zich buiten het servicegebied bevindt. Wij kunnen niet bellen en/of gebeld worden in huis! We moeten zelfs op straat gaan staan, omdat het in de tuin ook nog niet werkt.
Telfort geeft aan dat wij gewoon in het dekkinsgebied wonen en als het binnen niet werkt dat we naar buiten moeten gaan om te bellen. Dat is toch te gek voor woorden?! Gebeld worden zit er dan al helemaal niet in, want dit kunnen wij immers niet plannen.
Wij vragen ons af of wij het contract nog kunnen ontbinden op basis van de dekking. Wij twijfelen hieraan, daar het contract op 27 juni is afgesloten, maar pas op 15 juli is ingegaan. Welke datum geldt als begindatum voor de 14 dagen ontbindingsrecht?
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
haagjes
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
Berichten: 18
|
Geplaatst: di 17 jul 2012 12:40 Onderwerp: |
|
|
(Of is het 7 dagen ontbindingsrecht ? We zijn niet helemaal op de hoogte .) |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 17 jul 2012 14:31 Onderwerp: |
|
|
De wettelijke bedenktijd is geregeld in Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Artikel 7:46d lid 1 bepaalt dat de termijn zeven werkdagen is. Artikel 7:46i lid 6 bepaalt dat die termijn voor overeenkomsten tot het verrichten van diensten begint te lopen vanaf het sluiten van de overeenkomst. In de lagere rechtspraak is bepaald dat de bedenktijd voor telecommunicatiediensten ingaat op het moment dat de aanbieder de benodigde apparatuur heeft verschaft en toegang tot haar netwerk heeft verleend (LJN: BO9358). Uit uw verhaal kan ik niet helemaal opmaken wanneer dat is. Als u de koop via internet heeft gedaan kon u niet al op 27 juni beschikking hebben over de apparatuur, maar de simkaart is al wel op die dag geactiveerd. Op welke dag had u beschikking over de simkaart? |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 17 jul 2012 14:47 Onderwerp: |
|
|
Lijkt mij eerder een reden om op basis van non-conformiteit of wellicht dwaling de overeenkomst te ontbinden. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
haagjes
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
Berichten: 18
|
Geplaatst: di 17 jul 2012 15:23 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | De wettelijke bedenktijd is geregeld in Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Artikel 7:46d lid 1 bepaalt dat de termijn zeven werkdagen is. Artikel 7:46i lid 6 bepaalt dat die termijn voor overeenkomsten tot het verrichten van diensten begint te lopen vanaf het sluiten van de overeenkomst. In de lagere rechtspraak is bepaald dat de bedenktijd voor telecommunicatiediensten ingaat op het moment dat de aanbieder de benodigde apparatuur heeft verschaft en toegang tot haar netwerk heeft verleend (LJN: BO9358). Uit uw verhaal kan ik niet helemaal opmaken wanneer dat is. Als u de koop via internet heeft gedaan kon u niet al op 27 juni beschikking hebben over de apparatuur, maar de simkaart is al wel op die dag geactiveerd. Op welke dag had u beschikking over de simkaart? |
Als toegang tot het netwerk betekent dat de simkaart in gebruik genomen kan worden, dan was dat op 27 juni. Ik kon toen al bellen, maar dan zou ik hoge kosten betalen omdat dit natuurlijk 'buiten de bundel' zou gebeuren. Ik had ook een ander abonnement lopen t/m de 15e, vandaar dat ik die ingangsdatum gekozen heb. En de overeenkomst volgens het contract ging ook in op 15 juli. Begrijp ik goed dat dit dan niet zoveel uitmaakt?
Op 27 juni had ik de simkaart tot mijn beschikking, ik heb de aankoop op 24 juni geplaatst. Dit was niet helemaal helder verwoord door mij , excuus.
Kunnen ze bij Telfort niet zien dat de sim kaart pas gisteren in gebruik is genomen?
Is er uberhaupt iets wat we nu kunnen doen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 17 jul 2012 15:57 Onderwerp: Re: slechte dekking mobiele telefoon - nieuw telefooncontract |
|
|
haagjes schreef: | Wij vragen ons af of wij het contract nog kunnen ontbinden op basis van de dekking. Wij twijfelen hieraan, daar het contract op 27 juni is afgesloten, maar pas op 15 juli is ingegaan. Welke datum geldt als begindatum voor de 14 dagen ontbindingsrecht? |
Als je gebruik maakt van het ontbindingsrecht bij koop op afstand (7 dagen), heb je geen reden nodig als "geen dekking".
Als de dekking zodanig slecht is dat er sprake is van wanprestatie en/of dwaling, en daar lijkt het op, kun je los van dat ontbindingsrecht bij koop op afstand de overeenkomst ontbinden (in het geval van wanprestatie) of vernietigen (in het geval van dwaling). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
haagjes
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
Berichten: 18
|
Geplaatst: di 17 jul 2012 16:37 Onderwerp: |
|
|
Wat is het verschil tussen een wanprestatie (non-conformiteit?) en dwaling?
Hoe moeten wij dit nu aanpakken? Een aangetekende brief sturen? Moeten wij de sim-kaart dan ook al meesturen, of het antwoord afwachten van Telfort ? (Of zij met het ontbinden van het contract akkoord gaan of niet).
@ bona fides : dus het ontbindingsrecht kan zonder opgaaf van reden aangevraagd worden. Maar ik denk dat het in ons geval toch gaat om de datum van 27 juni (ontvangst en activatie simkaart) en niet om 15 juli (start contract), toch? Concludeer ik juist dat ontbindingsrecht dus niet meer van toepassing is in onze situatie en wij ons zullen moeten beroepen op een van de andere situaties? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 17 jul 2012 19:19 Onderwerp: |
|
|
haagjes schreef: | Wat is het verschil tussen een wanprestatie (non-conformiteit?) en dwaling? |
Bij wanprestatie voldoet een partij niet aan haar verplichtingen uit de overeenkomst. De overeenkomst schrijft vermoedelijk niet uitdrukkelijk voor dat de provider ervoor zal zorgen dat jij in je huis bereik hebt. De vraag is dit wel stilzwijgend is overeengekomen. Daar is natuurlijk wel iets voor te zeggen, maar helemaal duidelijk is dit voor mij toch niet. (Ik denk bijv. niet dat je kunt stellen dat een provider in het algemeen al tekortschiet bij een gat in de dekking, ergens binnenshuis in Nederland.)
Bij dwaling is het idee niet dat een partij tekortschiet in de nakoming van haar contractuele verplichtingen, maar dat de overeenkomst nooit tot stand zou zijn gekomen als een partij (in dit geval jij) op de hoogte was geweest van bepaalde feiten (in dit geval het feit dat de dekking waar jij woont niet best is). Voor de voorwaarden van een dwalingsberoep zie art. 6:228 BW.
Quote: | Hoe moeten wij dit nu aanpakken? Een aangetekende brief sturen? Moeten wij de sim-kaart dan ook al meesturen, of het antwoord afwachten van Telfort ? (Of zij met het ontbinden van het contract akkoord gaan of niet). |
Misschien eerst maar eens kijken of het gaat lukken.
Quote: | @ bona fides : dus het ontbindingsrecht kan zonder opgaaf van reden aangevraagd worden. Maar ik denk dat het in ons geval toch gaat om de datum van 27 juni (ontvangst en activatie simkaart) en niet om 15 juli (start contract), toch? |
Dat denk ik ook.
Quote: | Concludeer ik juist dat ontbindingsrecht dus niet meer van toepassing is in onze situatie en wij ons zullen moeten beroepen op een van de andere situaties? |
Ik denk dat dat juist is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|