Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 25 jul 2025 4:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

slechte dekking mobiele telefoon - nieuw telefooncontract
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
haagjes

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 12:36    Onderwerp: slechte dekking mobiele telefoon - nieuw telefooncontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.S.

Op 27 juni zijn wij een nieuw contract aangegaan met Telfort voor mobiele telefonie (koop op afstand, via internet). Het contract betrof een ingangsdatum op een later moment, namelijk 15 juli. De simkaart is op aanraden van Telfort al wel op 27 juni geactiveerd, maar pas in gebruik genomen op 16 juli.

Wij hebben dus gisteren de simkaart in gebruik genomen. Het bereik is echter wel heel slecht. In ons huis en in de tuin wordt aangegeven dat de telefoon zich buiten het servicegebied bevindt. Wij kunnen niet bellen en/of gebeld worden in huis! We moeten zelfs op straat gaan staan, omdat het in de tuin ook nog niet werkt.

Telfort geeft aan dat wij gewoon in het dekkinsgebied wonen en als het binnen niet werkt dat we naar buiten moeten gaan om te bellen. Dat is toch te gek voor woorden?! Gebeld worden zit er dan al helemaal niet in, want dit kunnen wij immers niet plannen.

Wij vragen ons af of wij het contract nog kunnen ontbinden op basis van de dekking. Wij twijfelen hieraan, daar het contract op 27 juni is afgesloten, maar pas op 15 juli is ingegaan. Welke datum geldt als begindatum voor de 14 dagen ontbindingsrecht?

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
haagjes

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(Of is het 7 dagen ontbindingsrecht ? We zijn niet helemaal op de hoogte .)
Regin

Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wettelijke bedenktijd is geregeld in Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Artikel 7:46d lid 1 bepaalt dat de termijn zeven werkdagen is. Artikel 7:46i lid 6 bepaalt dat die termijn voor overeenkomsten tot het verrichten van diensten begint te lopen vanaf het sluiten van de overeenkomst. In de lagere rechtspraak is bepaald dat de bedenktijd voor telecommunicatiediensten ingaat op het moment dat de aanbieder de benodigde apparatuur heeft verschaft en toegang tot haar netwerk heeft verleend (LJN: BO9358). Uit uw verhaal kan ik niet helemaal opmaken wanneer dat is. Als u de koop via internet heeft gedaan kon u niet al op 27 juni beschikking hebben over de apparatuur, maar de simkaart is al wel op die dag geactiveerd. Op welke dag had u beschikking over de simkaart?
Ronald78

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt mij eerder een reden om op basis van non-conformiteit of wellicht dwaling de overeenkomst te ontbinden.

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
De wettelijke bedenktijd is geregeld in Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Artikel 7:46d lid 1 bepaalt dat de termijn zeven werkdagen is. Artikel 7:46i lid 6 bepaalt dat die termijn voor overeenkomsten tot het verrichten van diensten begint te lopen vanaf het sluiten van de overeenkomst. In de lagere rechtspraak is bepaald dat de bedenktijd voor telecommunicatiediensten ingaat op het moment dat de aanbieder de benodigde apparatuur heeft verschaft en toegang tot haar netwerk heeft verleend (LJN: BO9358). Uit uw verhaal kan ik niet helemaal opmaken wanneer dat is. Als u de koop via internet heeft gedaan kon u niet al op 27 juni beschikking hebben over de apparatuur, maar de simkaart is al wel op die dag geactiveerd. Op welke dag had u beschikking over de simkaart?

Als toegang tot het netwerk betekent dat de simkaart in gebruik genomen kan worden, dan was dat op 27 juni. Ik kon toen al bellen, maar dan zou ik hoge kosten betalen omdat dit natuurlijk 'buiten de bundel' zou gebeuren. Ik had ook een ander abonnement lopen t/m de 15e, vandaar dat ik die ingangsdatum gekozen heb. En de overeenkomst volgens het contract ging ook in op 15 juli. Begrijp ik goed dat dit dan niet zoveel uitmaakt?

Op 27 juni had ik de simkaart tot mijn beschikking, ik heb de aankoop op 24 juni geplaatst. Dit was niet helemaal helder verwoord door mij , excuus.

Kunnen ze bij Telfort niet zien dat de sim kaart pas gisteren in gebruik is genomen?

Is er uberhaupt iets wat we nu kunnen doen?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 15:57    Onderwerp: Re: slechte dekking mobiele telefoon - nieuw telefooncontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

haagjes schreef:
Wij vragen ons af of wij het contract nog kunnen ontbinden op basis van de dekking. Wij twijfelen hieraan, daar het contract op 27 juni is afgesloten, maar pas op 15 juli is ingegaan. Welke datum geldt als begindatum voor de 14 dagen ontbindingsrecht?

Als je gebruik maakt van het ontbindingsrecht bij koop op afstand (7 dagen), heb je geen reden nodig als "geen dekking".

Als de dekking zodanig slecht is dat er sprake is van wanprestatie en/of dwaling, en daar lijkt het op, kun je los van dat ontbindingsrecht bij koop op afstand de overeenkomst ontbinden (in het geval van wanprestatie) of vernietigen (in het geval van dwaling).

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is het verschil tussen een wanprestatie (non-conformiteit?) en dwaling?

Hoe moeten wij dit nu aanpakken? Een aangetekende brief sturen? Moeten wij de sim-kaart dan ook al meesturen, of het antwoord afwachten van Telfort ? (Of zij met het ontbinden van het contract akkoord gaan of niet).

@ bona fides : dus het ontbindingsrecht kan zonder opgaaf van reden aangevraagd worden. Maar ik denk dat het in ons geval toch gaat om de datum van 27 juni (ontvangst en activatie simkaart) en niet om 15 juli (start contract), toch? Concludeer ik juist dat ontbindingsrecht dus niet meer van toepassing is in onze situatie en wij ons zullen moeten beroepen op een van de andere situaties?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

haagjes schreef:
Wat is het verschil tussen een wanprestatie (non-conformiteit?) en dwaling?

Bij wanprestatie voldoet een partij niet aan haar verplichtingen uit de overeenkomst. De overeenkomst schrijft vermoedelijk niet uitdrukkelijk voor dat de provider ervoor zal zorgen dat jij in je huis bereik hebt. De vraag is dit wel stilzwijgend is overeengekomen. Daar is natuurlijk wel iets voor te zeggen, maar helemaal duidelijk is dit voor mij toch niet. (Ik denk bijv. niet dat je kunt stellen dat een provider in het algemeen al tekortschiet bij een gat in de dekking, ergens binnenshuis in Nederland.)

Bij dwaling is het idee niet dat een partij tekortschiet in de nakoming van haar contractuele verplichtingen, maar dat de overeenkomst nooit tot stand zou zijn gekomen als een partij (in dit geval jij) op de hoogte was geweest van bepaalde feiten (in dit geval het feit dat de dekking waar jij woont niet best is). Voor de voorwaarden van een dwalingsberoep zie art. 6:228 BW.

Quote:
Hoe moeten wij dit nu aanpakken? Een aangetekende brief sturen? Moeten wij de sim-kaart dan ook al meesturen, of het antwoord afwachten van Telfort ? (Of zij met het ontbinden van het contract akkoord gaan of niet).

Misschien eerst maar eens kijken of het gaat lukken.

Quote:
@ bona fides : dus het ontbindingsrecht kan zonder opgaaf van reden aangevraagd worden. Maar ik denk dat het in ons geval toch gaat om de datum van 27 juni (ontvangst en activatie simkaart) en niet om 15 juli (start contract), toch?

Dat denk ik ook.

Quote:
Concludeer ik juist dat ontbindingsrecht dus niet meer van toepassing is in onze situatie en wij ons zullen moeten beroepen op een van de andere situaties?

Ik denk dat dat juist is.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds