Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 7:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

sexueel misbruik
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
amido

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2008 16:42    Onderwerp: sexueel misbruik Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie kan mij helpen.
een vrouw van 24 werd 10 jaar geleden als meisje sexueel misbruikt. kan deze persoon die deze verschrikkelijke handeling gedaan heeft nog vervolgd worden? Ik ben zelf geen advocaat en doe geen rechten studie maar wil graag weten of deze persoon alsnog zijn straf kan krijgen.

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
GJudge

GJudge

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2008 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed begrijp was die persoon ten tijde van het misdrijf dan 14 jaar. Dan zou op zich artikel 245 Sr van toepassing zijn op het delict, dat gaat over gemeenschap met een persoon tussen de 12 en 16 jaar. Het strafmaximum daarop bedraagt maximaal 8 jaar. Op grond van artikel 70 lid 1 sub 3 bedraagt de verjaringstermijn dan 12 jaar, waarmee het delict nog niet verjaard zou zijn.
Het kan wel zijn dat ik ergens nog wat factoren daarnaast over het hoofd zie, maar dan moeten mijn collega's maar kijken Wink Op zich is het delict in ieder geval nog niet verjaard.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2008 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

GJudge schreef:
Het kan wel zijn dat ik ergens nog wat factoren daarnaast over het hoofd zie

Art. 71 sub 3 Sr: bij zedenmisdrijven gepleegd ten aanzien van een minderjarig persoon vangt de termijn van verjaring aan op de dag na die waarop die persoon achttien jaren is geworden.

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2008 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet alleen was mevrouw 14. Meneer in kwestie was 30. Meneer is een gehandicapte man waarvoor mevrouw erg bang voor was.

Als ik het goed begrijp is een antwoord, dat op grond van artikel 70 lid 1 sub 3 de verjaringstermijn 12 jaar bedraagt, waarmee het delict nog niet verjaard zou zijn.

Een andere antwoord is dat het verjaringstermijn verlopen is op het moment dat mevrouw 18 is geworden?

Tell me whats the good answer.

May the force be with you.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2008 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

amido schreef:
Een andere antwoord is dat het verjaringstermijn verlopen is op het moment dat mevrouw 18 is geworden?

Tell me whats the good answer.

Beter lezen wat ik schrijf:
bona fides schreef:
bij zedenmisdrijven gepleegd ten aanzien van een minderjarig persoon vangt de termijn van verjaring aan op de dag na die waarop die persoon achttien jaren is geworden

GJudge

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2008 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thnx voor de hulp Bona Wink
Aldus verjaart het delict op haar 30e verjaardag (+1 dag, zie ik in artikel 71 sub 3), om tot het finale antwoord te komen.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2008 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat voor soort handicap heeft meneer? Want dat zou wel eens een probleem op kunnen leveren in de vervolging/bestraffing.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2008 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook een geestelijke handicap lijkt me niet echt aan vervolging in de weg te staan. Lijkt me hoe dan ook meer iets voor de OvJ om zich af te vragen.

Johny the Ripper

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: ma 17 mrt 2008 2:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is te zien hoe erg de geestelijke handicap is: handelingsonbekwamen zijn, zoals het woord zelf zegt, niet verantwoordelijk voor de handelingen die ze stellen… Ik hoop in ieder geval dat dit in deze zaak niet het geval is. Om de vraagsteller geen schrik aan te jagen: de handicap moet al zéééér ernstig zijn vooraleer de rechter de dader handelingsonbekwaam zou verklaren.

Wat betreft de verjaringstermijn: die heb je goed berekend, gelukkig is de zaak nog niet verjaard… Ik hoop dat de vrouw in kwestie genoeg moed kan verzamelen om klacht in te dienen. Dit kan ook anoniem, dus eigenlijk hoeft ze niets te vrezen! Gewoon doen!

In België werden zedendelicten met minderjarigen nav de Dutroux zaak onverjaarbaar gemaakt, dacht ik… Helaas is dit in NL blijkbaar niet het geval…
Verjaring heeft immers slechts één doel (altijd!): rechtszekerheid. En naar mijn mening verdienen daders van zo'n misdaden geen rechtszekerheid betreffende het feit van niet-vervolging!
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 17 mrt 2008 2:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Johny the Ripper schreef:
handelingsonbekwamen zijn, zoals het woord zelf zegt, niet verantwoordelijk voor de handelingen die ze stellen…

Handelingsonbekwaam ziet slechts op de (on)bekwaamheid om rechtshandelingen te verrichten. Een handelingsonbekwame verkrachter was duidelijk wel in staat tot feitelijk handelen.

In Nederland is het aan de rechter om te bepalen in welke mate een handeling aan een geestelijk gestoord persoon kan worden toegerekend. (En zelfs bij volledige ontoerekeningsvatbaarheid is er natuurlijk nog de mogelijkheid van TBS.)

Quote:
Verjaring heeft immers slechts één doel (altijd!): rechtszekerheid. En naar mijn mening verdienen daders van zo'n misdaden geen rechtszekerheid betreffende het feit van niet-vervolging!

Wellicht verdient geen enkele dader rechtszekerheid, maar voor potentiële verdachten is er wel degelijk veel voor te zeggen.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 17 mrt 2008 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ook een geestelijke handicap lijkt me niet echt aan vervolging in de weg te staan. Lijkt me hoe dan ook meer iets voor de OvJ om zich af te vragen.
Niet alleen voor de OvJ, getuige 9a Sr en 39 Sr.

Ik noemde het even als nuancering.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 17 mrt 2008 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik zeg "meer iets voor de OvJ" dan vergelijk ik uiteraard niet met de rechter.

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 18 mrt 2008 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
(En zelfs bij volledige ontoerekeningsvatbaarheid is er natuurlijk nog de mogelijkheid van TBS.)

In casu of altijd?
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: di 18 mrt 2008 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
bona fides schreef:
(En zelfs bij volledige ontoerekeningsvatbaarheid is er natuurlijk nog de mogelijkheid van TBS.)

In casu of altijd?

Als de strafrechter tot een OVAR komt wegens volledige ontoerekeningsvatbaarheid, dan is de mogelijkheid van TBS er volgens mij "altijd". Of zie ik iets over het hoofd?

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 19 mrt 2008 1:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, volgens mij gaat het allemaal geweldig. Ik dacht even aan culpoze delicten waarbij volledige ontoerekeningsvatbaarheid kan leiden tot vrijspraak (en TBS zodoende niet kan worden opgelegd).
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds