|
Auteur |
Bericht |
Linda86
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 13 dec 2009 6:46 Onderwerp: schulduitsluitingsgrond; eerste of derde materiële vraag? |
|
|
stel je voor je beroept je op avas of psychische overmacht en het gaat om een culpoos gevolgsdelict, wat is het dan voor verweer? Een bewijsverweer, dus eerste materiële vraag, of hoort het bij de strafuitsluitingsgronden en komt het bij de derde materiële vraag aan de orde?
Ik denk zelf bij de eerste materiële vraag, maar dit onderwerp staat op een zeer rare manier en context in mijn boek en aantekeningen dat ik me nu ineens afvraag of ik het wel juist heb.
Alvast bedankt.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 13 dec 2009 21:16 Onderwerp: |
|
|
Een beroep op avas past volgens mij niet goed bij een schulddelict. De verdachte moet bij een schulddelict simpelweg aanvechten dat het bestanddeel "schuld" niet kan worden bewezen. (Dat levert bij succes dan vrijspraak op.)
Een beroep op avas past beter bij bewezenverklaarde overtredingen waarvoor schuld in beginsel geen vereiste is. Bij succes volgt ovar.
Een beroep op avas kan soms wel bij een schulddelict, namelijk als het gaat om een geobjectiveerd bestanddeel waar het bestanddeel "schuld" niet op ziet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|