|
Auteur |
Bericht |
brendapeters
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 18:51 Onderwerp: schuld door laag taxatierapport? |
|
|
hallo,
Mijn ex en ik hebben een huis. hij woont daarin, ik huur intussen een andere woning. uiteraard betaal ik nog mee aan hypotheek.
mijn ex wil het huis kopen, maar zegt een nieuw taxatierapport nodig te hebben voor de hypotheekaanvraag. het huis staat nml al bijna jaar te koop en het oude taxatierapport is niet meer geldig.
de waardebepaling is toen geschat op 180.000.
ik ben er bang voor dat hij het zo speelt dat het taxatierapport lager uitkomt dan de bestaande hypotheek en mij op die manier op kosten/schulden zal jagen omdat ik dan de helft van de onderwaarde op me moet nemen.
kan ik hier iets doen om dit te voorkomen? |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 23:05 Onderwerp: |
|
|
Waarom is die taxatie niet meer geldig? In een jaar is er toch niet zoveel veranderd?
Ik zou een paar vrijblijvende waardebepalingen laten doen en vervolgens afwegen door wie je wilt laten taxeren. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 31 mrt 2011 0:13 Onderwerp: |
|
|
Jij bent het die wel of niet akkoord gaat met een bod, niet de taxateur. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
hermanJ
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 31 mrt 2011 5:19 Onderwerp: |
|
|
Het is niet Brenda maar de hypotheekverstrekker die de regels bepaald bij het omzetten van een hypotheek. Als die een taxateur vereist, dan heb je je daar in te schikken (en de banken kunnen je het heel erg lastig maken heb ik zelf ondervonden, vanwege hun "zorgplicht" bedacht door AFM).
Een heel andere zaak is dat het bij de boedelverdeling een zaak van "loven" en "bieden" is, maar ook een rechter zal een recente taxatie vereisen als de voormalige echtelieden er samen niet uitkomen.
Voor Brenda kan dit betekenen dat ze met een restschuld blijft zitten, zo zijn de regels van het spel. Die waren al bekend voordat je ging trouwen en voordat je samen het huis kocht.
Ik neem aan dat Brenda graag de helft van de eventuele overwaarde had geïncasseerd, dan moet je ook het tegenovergestelde accepteren, want je bent de hypotheek, het huis en de daarbij behorende financiële risico's samen aangegaan |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 01 apr 2011 14:52 Onderwerp: |
|
|
hermanJ schreef: | Een heel andere zaak is dat het bij de boedelverdeling een zaak van "loven" en "bieden" is, maar ook een rechter zal een recente taxatie vereisen als de voormalige echtelieden er samen niet uitkomen. |
Ik denk dat we het eens zijn. Als het zover komt dat de verdeling van het huis via de rechter gaat, dan hoeft Brenda zich natuurlijk niet zonder meer neer te leggen bij wat een door de ex gekozen en betaalde taxateur heeft opgeschreven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|