|
Auteur |
Bericht |
frog62
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 okt 2013 21:41 Onderwerp: schenkingen binnen het huwelijk verrekenen na scheiding |
|
|
Situatie:
- getrouwd op huwlijkse voorwaarden
- geldschenkingen ontvangen van beide ouders
- op 1 gezamelijke rekening
- niet per jaar een overzicht gemaakt wat is ingebracht tijdens het huwelijk (wat zou moeten volgens de huwelijkse voorwaarden)
- scheiding inmiddels uitgesproken.
- Er is ook geen overzicht dmv bankafschriften
Nu moet nog worden bepaald door de rechter welke schenkingen zouden moeten worden verrekend. Mijn man heeft een lijstje gemaakt zonder onderbouwing en willekeurig bedragen genoemd met een jaartal.
Hoe gaat een rechter hiermee om? Ik wil niet dat ze moeten worden verrekend want ze zijn uit de lucht “geplukt”.
Graag jullie advies. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 01 nov 2013 6:55 Onderwerp: Re: schenkingen binnen het huwelijk verrekenen na scheiding |
|
|
frog62 schreef: | Hoe gaat een rechter hiermee om? Ik wil niet dat ze moeten worden verrekend want ze zijn uit de lucht “geplukt”. | Als je b.v. tegenwerpt, dat je 'niet bekend bent met schenkingen', zal de rechter een desbetreffende vordering van ex moeten afwijzen. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
FlyingDutchman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 66
|
Geplaatst: za 02 nov 2013 2:29 Onderwerp: |
|
|
Gelet dat er geen gemeenschap van goederen is, is 1:94 niet van toepassing, waardoor niet automatisch de schenkingen in een gemeenschap zijn gevallen zonder uitsluitingsclausule.
Het lijkt mij dat de ene partij zal opvoeren dat de schenking aan hen samen is geweest, ipv alleen aan de eigen zoon/dochter of uberhaupt het bestaan van de schenkingen ontkennen zoals cvb aangaf (zie 1:131 BW).
De andere partij zal zijn best moeten doen aan te tonen dat de schenkingen wel plaats hebben gevonden en zal aangeven dat het deel van het saldo dat hij of zij heeft (laten) storten aan haar toekomt (het saldo van en/of rekeningen komt in principe niet 50/50 aan partijen toe).
Lijkt mij dus deels een bewijsverhaal en deels een poging te achterhalen wat de schenkers destijds als bedoeling hadden. |
|
|
|
 |
frog62
|
Geplaatst: za 02 nov 2013 11:39 Onderwerp: |
|
|
bedankt voor jullie reacties. Ik probeer voor mijzelf het plaatje zo helder mogelijk te krijgen mbt de scenarios die kunnen ontstaan.
de schenkers zijn inmiddels overleden en kunnen dus niet de intentie/reden van de schenking vertellen. Er zijn geen afschriften van grote bedragen behalve van een paar kleine bedrag bv 300 euro.
Bij gebrek aan afschriften wordt het wel heel moeilijk voor de rechter lijkt mij.
er is wel ooit een huis geschonken(waarover schenkingsrecht is betaald) door de ouders maar wordt niet opgevoerd.
Hoe kan ik kun het beste aan de rechter duidelijk maken dat het om fictieve bedragen gaat? |
|
|
|
 |
solasch
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 02 nov 2013 19:45 Onderwerp: |
|
|
elke bank kan afschriften leveren tot vele jaren terug.zeker als je kan aangeven vanaf welke rekening het bedrag ontvangen werd. |
|
|
|
 |
frog62
|
Geplaatst: za 02 nov 2013 21:24 Onderwerp: |
|
|
Klopt maar de betreffende afschriften zijn niet meer te verkrijgen. maw te oud.
Graag jullie verdere input |
|
|
|
 |
FlyingDutchman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 66
|
Geplaatst: za 02 nov 2013 21:36 Onderwerp: |
|
|
Ga naar een advocaat. Je loopt erg veel risico dat er een uitkomst komt waar je jezelf niet (helemaal) in kunt vinden.
frog62 schreef: | bedankt voor jullie reacties. Ik probeer voor mijzelf het plaatje zo helder mogelijk te krijgen mbt de scenarios die kunnen ontstaan.
de schenkers zijn inmiddels overleden en kunnen dus niet de intentie/reden van de schenking vertellen. Er zijn geen afschriften van grote bedragen behalve van een paar kleine bedrag bv 300 euro.
Bij gebrek aan afschriften wordt het wel heel moeilijk voor de rechter lijkt mij.
er is wel ooit een huis geschonken(waarover schenkingsrecht is betaald) door de ouders maar wordt niet opgevoerd.
Hoe kan ik kun het beste aan de rechter duidelijk maken dat het om fictieve bedragen gaat? |
Als er schenkingsrecht is betaald is er ook een aangifte. Uit de aangifte zou moeten blijken of het een schenking aan 1 danwel aan een echtpaar is geweest.
Wat bedoel je met fictieve bedragen?
Schenkingen op papier? Dan zijn er onderhandse danwel notariële aktes van. |
|
|
|
 |
frog62
|
Geplaatst: za 02 nov 2013 22:01 Onderwerp: |
|
|
Als er schenkingsrecht is betaald is er ook een aangifte. Deze aangifte zijn toen na 5 jaar weggegooid dus niet meer voorhanden.
Uit de aangifte zou moeten blijken of het een schenking aan 1 danwel aan een echtpaar is geweest.
De bedragen kwamen op een en/of rekening terecht.De belastingaangifte heeft destijds wel plaatsgevonden van de bedragen die we echt hebben gekregen destijds.
Wat bedoel je met fictieve bedragen? Een paar zijn er correct. Een deel is fictief/hebben nooit plaatsgevonden.Schenkingen op papier? Er is destijds geld overgemaakt maar er is nooit een akte voor opgesteld.
Dan zijn er onderhandse danwel notariële aktes van. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 03 nov 2013 7:06 Onderwerp: |
|
|
FlyingDutchman schreef: | Ga naar een advocaat. | Waarom adviseer je eigenlijk TS niet daarvoor althans eerst een dagvaarding af te wachten; waarbij wederpartij immers behoort te produceren?? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
FlyingDutchman
|
Geplaatst: zo 03 nov 2013 16:11 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | FlyingDutchman schreef: | Ga naar een advocaat. | Waarom adviseer je eigenlijk TS niet daarvoor althans eerst een dagvaarding af te wachten; waarbij wederpartij immers behoort te produceren?? |
Omdat ik afwachten meestal niet zo'n goed idee vind.
Daarnaast zijn er schenkingen van beide ouders, dus ook van de zijde van de OP. De OP heeft er dus zelf ook baat bij om te kijken in hoeverre e.e.a. nog kan worden aangetoond. |
|
|
|
 |
sandra1978
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 dec 2013 14:31 Onderwerp: |
|
|
Als er ergens staat benoemd dat er uitsluiting van de koude kant is, zullen de schenkingen verrekend moeten worden, daarnaast zal er wel iets over in de huwelijkse voorwaarden staan. Dus zou zo maar kunnen dat er wel een verrekening plaats zal moeten vinden... |
|
|
|
 |
frog62
|
Geplaatst: di 10 dec 2013 15:58 Onderwerp: |
|
|
Sandra, bedankt voor je reaktie.
waar voor mij nu het belangrijkste op dit punt ligt is:
a. moeten dit soort zaken bij de rechter "hard"worden gemaakt? Dus met aantoontbaar bewijs. Bankafschriften of
b. Moet het aannemekijk worden gemaakt
Probleem is momenteel voor mij is dat er veel bedragen worden geroepen vanuit de tegenpartij zonder dat er maar iets van een bewijs wordt bijgevoegd.
De advocaat heeft een Excel sheet toegevoegd aan de correspondentie met de bedragen. Waar die vandaan komen geen idee.
bedankt voor je/jullie reaktie. |
|
|
|
 |
|