Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 16 jun 2024 13:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

schenking/erfenis
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: di 12 mrt 2013 18:15    Onderwerp: schenking/erfenis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb dit jaar een een schenking van € 100.000 gekregen van mijn adoptiefmoeder.

En ook een erfenis van € 100.000 na de dood van mijn biologische moeder.

Voor welke belastingvrijstelling kom ik in aanmerking? En welk belastingtarief is van toepassing?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: vr 22 mrt 2013 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met deze gegevens is daar weinig van te zeggen. Het hangt onder meer van de aard van de adoptie af (is de adoptiemoeder partner van de biologische moeder), van de aard van de relatie met de biologische moeder (is er sprake van fiscaal partnerschap tussen moeder en kind, waarbij een mantelzorgcompliment een vereiste is?), of het kind door ziekte of gebreken nauwelijks kan werken en verzorgd werd door de overleden moeder en met betrekking tot de schenking wat de leeftijd van de ontvanger en het doel van de schenking is.

De vrijstelling van erfbelasting varieert van minimaal € 2.057 tot maximaal € 616.880. Voor de schenkbelasting varieert de vrijstelling van € 2.057 tot € 51.407.

Tenzij sprake is van ondernemingsvermogen en aan de voorwaarden wordt voldaan, c.q. als de Hoge Raad in een lopende procedure beslist dat de faciliteit voor ondernemingsvermogen in strijd is met Europees recht en ook mag worden toegepast op niet-ondernemingsvermogen. Dan wordt de vrijstelling een stuk hoger.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: zo 24 mrt 2013 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Mijn adoptiemoeder is (thans) niet de partner van mijn biologische moeder.
2. Ik was niet de mantelzorger van mijn biologische moeder.
3. Ik ben niet ziek of arbeidsongeschikt.
4. Ik ben 41 jaar.
5. Noch mijn biologische moeder noch mijn adoptiemoeder is koning, vermoedelijk opvolger van de koning, of echtgenote van de vermoedelijke opvolger van de koning.
6. Er is geen sprake van ondernemingsvermogen.

Het hangt onder meer van de aard van de adoptie af (is de adoptiemoeder partner van de biologische moeder), van de aard van de relatie met de biologische moeder (is er sprake van fiscaal partnerschap tussen moeder en kind, waarbij een mantelzorgcompliment een vereiste is?), of het kind door ziekte of gebreken nauwelijks kan werken en verzorgd werd door de overleden moeder en met betrekking tot de schenking wat de leeftijd van de ontvanger en het doel van de schenking is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2013 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
(thans)

Ten tijde van de adoptie wel? Zo ja, dan is de biologische moeder nog altijd ook juridisch ouder, zo nee, dan is de biologische moeder geen juridische ouder en geldt het derdentarief. In dat laatste geval kan mogelijk met een beroep op de hardheidsclausule alsnog de vrijstelling en het tarief voor verervingen tussen ouder en kind worden toegepast op basis van Kamerstukken II, 2011/12, 33030, nr. 9.

Op basis van de verstrekte informatie zal de vrijstelling schenkbelasting voor de schenking door de adoptiemoeder € 5.141 bedragen. Als u een partner heeft die jonger is dan 40 jaar, kunt u mogelijk gebruik maken van de eenmalige verhoging van de schenkingsvrijstelling. Zonder eventuele samentelling met andere schenkingen bedraagt het tarief over het niet-vrijgestelde deel 10%.

De vrijstelling erfbelasting zal met deze informatie € 19.535 of € 2.057 bedragen, het tarief 10% respectievelijk 30%.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: za 30 mrt 2013 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Ten tijde van de adoptie wel? Zo ja, dan is de biologische moeder nog altijd ook juridisch ouder, zo nee, dan is de biologische moeder geen juridische ouder en geldt het derdentarief."

Ook ten tijde van mijn adoptie was mijn biologische moeder niet getrouwd met of geregistreerd partner van mijn adoptiemoeder.

Waarom ben je van mening dat mijn biologische moeder niet langer als "juridsche ouder" geldt? In welke toepasselijke wet is dit bepaald?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2013 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
Waarom ben je van mening dat mijn biologische moeder niet langer als "juridsche ouder" geldt? In welke toepasselijke wet is dit bepaald?

Dat is niet mijn mening, maar gewoon in art. 1:229 BW opgenomen:
Artikel 229
1.Door adoptie komen de geadopteerde, de adoptiefouder en zijn bloedverwanten of de adoptiefouders en hun bloedverwanten in familierechtelijke betrekking tot elkaar te staan.
2.Tegelijkertijd houdt de familierechtelijke betrekking tussen de geadopteerde, zijn oorspronkelijke ouders en hun bloedverwanten op te bestaan.
3.In afwijking van het tweede lid blijft de familierechtelijke betrekking tussen de geadopteerde en zijn ouder en diens bloedverwanten bestaan, indien de echtgenoot, geregistreerde partner of andere levensgezel van die ouder het kind adopteert.
4.Indien het kind op het tijdstip van de adoptie omgang heeft met een ouder ten aanzien van wie de familierechtelijke betrekking ophoudt te bestaan, kan de rechtbank bepalen dat zij gerechtigd blijven tot omgang met elkaar. De artikelen 377a, tweede en derde lid, 377e en 377g zijn van overeenkomstige toepassing.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: za 06 apr 2013 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar is art. 1:229 BW wel van toepassing?

In mijn visie wordt art. 1:229 BW gederogeerd door art. 2 lid 3 aanhef en sub i, AWR. Ik stel toch een vraag over belastingrecht, niet over het civiele recht!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: za 06 apr 2013 23:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
Maar is art. 1:229 BW wel van toepassing?

In mijn visie wordt art. 1:229 BW gederogeerd door art. 2 lid 3 aanhef en sub i, AWR. Ik stel toch een vraag over belastingrecht, niet over het civiele recht!

Dr. Gubbels (wat een ongelukkig naam Shocked ) en prof. Van Vijfeijken geven je gelijk: (Adoptief)kind en de Successiewet
Quote:
Art. 1:229 jo art. 1:3 BW, bewerkstelligen dat een adoptiekind onder de definitie van art. 2, derde lid, letter i, AWR valt en dus ook voor de Successiewet als kind wordt aangemerkt van zijn adoptief ouders. Er is echter geen wettelijke basis om te concluderen dat een geadopteerd kind geen bloedverwant meer is van zijn biologische ouders en daarmee geen kind meer zou zijn in de zin van art. 2, derde lid, letter i, AWR.

Als ik het goed begrijp ziet de belastinginspecteur het anders.

Ik vind nog een reactie van prof. Nuytink die "met verbazing" heeft kennisgenomen van het standpunt van Gubbels en Van Vijfeijken.
Quote:
Gubbels en Van Vijfeijken vergissen zich: het uitsluitend biologische kind valt niet onder art. 2 lid 3, onder i, AWR; alleen het juridische kind valt hieronder, omdat ‘bloedverwant’ in deze bepaling ‘juridisch bloedverwant’ betekent. Het is algemeen bekend dat uit het civiele recht afkomstige begrippen die in de belastingwet worden gebruikt en hier niet op een afwijkende wijze worden gedefinieerd, moeten worden uitgelegd naar hun civielrechtelijke betekenis.

Ik heb zelf even in boek 1 BW gekeken, maar zo heel duidelijk is het m.i. niet dat een kind na adoptie geen "bloedverwant" meer is van de biologische ouder. Het lijkt verdedigbaar dat boedverwantschap in juridische zin zowel feitelijke bloedverwantschap door biologische geboorte/verwekking als (fictieve) bloedverwantschap door adoptie omvat. Zie bijv. art. 1:3 lid 1 BW:
Quote:
De graad van bloedverwantschap wordt bepaald door het getal der geboorten, die de bloedverwantschap hebben veroorzaakt. Hierbij telt een erkenning, een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap of een adoptie als een geboorte.

Een tegenargument levert wellicht art. 1:197 BW:
Quote:
Een kind, zijn ouders en hun bloedverwanten staan in familierechtelijke betrekking tot elkaar.

Maar m.i. maakt art. 1:229 BW slechts een uitzondering op dát artikel:
Quote:
1. Door adoptie komen de geadopteerde, de adoptiefouder en zijn bloedverwanten of de adoptiefouders en hun bloedverwanten in familierechtelijke betrekking tot elkaar te staan.

2. Tegelijkertijd houdt de familierechtelijke betrekking tussen de geadopteerde, zijn oorspronkelijke ouders en hun bloedverwanten op te bestaan.

De familierechtelijke betrekking wordt doorbroken. De bloedverwantschap niet.

Als de wetgever bloedverwantschap en familierechtelijke betrekking gelijk had willen schakelen, had hij het beter slechts één term gebezigd.

Ik wilde even aanvoeren dat art. 1:41 BW één en andere bevestigde (nauwe bloedverwanten door geboorte mogen vast niet trouwen, ook niet als de familierechtelijke band door adoptie is verbroken), maar door een merkwaardige blindheid zag ik even over het hoofd dat dat artikel de term "bloedverwanten" juist weer niet gebruikt. Dat levert dus weer een (al dan niet overtuigend) argument op dat adoptie in de zin van de wet bloedverwantschap weer wél verbreekt...

Wat betreft art. 2 lid 3 sub i Awr, het valt te betogen dat dit een ongelukkige woordkeuze is die kennelijk niet de werkelijke wil van de wetgever weerspiegelt, maar eerlijk gezegd vind ik het niet zo heel raar als biologische ouders en kinderen voor de Successiewet (in de AWR komt de term 'kind' verder niet voor) niet als willekeurige vreemden worden behandeld...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dr. Gubbels (wat een ongelukkig naam Shocked ) en prof. Van Vijfeijken geven je gelijk: (Adoptief)kind en de Successiewet.

Dan maak je dus in ieder geval bij Hof Amsterdam en zeker bij Rechtbank Zeeland-West-Brabant een goede kans (al weet ik niet of Van Vijfeijken niet eerst de uitkomst van de massaal-bezwaarprocedure over de bedrijfsopvolgingsfaciliteit in de SW wil afwachten voordat ze wederom een afwijkende mening niet alleen via de vakliteratuur maar ook via de rechtspraak ventileert).

Overigens wordt voor de tariefstelling in de SW het begrip afstammeling gehanteerd en niet het begrip kind, zodat de definitie uit de AWR daar niet op ziet. Maar of dat verschil maakt, betwijfel ik (daarover verschil ik dan weer niet van mening met genoemde dames).
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds