|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 18 jan 2008 12:24 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Ik héb onderbouwd wat de reden voor die mededeling van de advocaat zou kunnen zijn (namelijk de arbeidsverplichting voor bijstandsgerechtigden) |
Klopt, is juist, maar staat redelijk los van de ex en de nieuwe vriend. Het is mogelijk dat de advocaat hier op doelde, maar die indruk krijg ik niet.
Quote: | Maar dat gaat dus niet op als Daantje met haar vriend gaat samenwonen. Dan hoeft zij niet te werken en dat niet werken leidt dan weer tot draagkrachtvermindering van de vriend. |
Misschien begrijp ik nu wat de advocaat bedoelde. Door te gaan samenwonen verliest Daantje waarschijnlijk haar recht op bijstand. Als haar nieuwe vriend het grootste deel van zijn inkomen aan zijn ex moet overhandigen, dan zal Daantje feitelijk wel moeten gaan werken.
Maar als het zover komt, dan lijkt het mij tijd worden dat haar vriend de alimentatie opnieuw laat vaststellen.
Ik heb intussen wel ergens gelezen dat de bijdrage in het onderhoud van de kinderen voorgaat op een nieuwe partner. Maar als op dit moment een groot bedrag aan partneralimentatie wordt betaald, zou dat misschien omlaag kunnen worden gebracht. Het lijkt mij dat de werkende ex-partner toch minimaal het recht heeft om op bijstandsniveau te leven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 18 jan 2008 16:22 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt. Maar dat staat dus los van enige verplichting van Daantje als die twee gaan samenwonen.
Ik denk dat het zo werkt, dat de ex-vrouw bijstand kan aanvragen en men gaat dat dan zo veel mogelijk verhalen op de man. Men kan echter niet Daantje verplichten te werken zodra zij geen uitkering meer geniet.
Daantje, waarom vraag je niet gewoon even na bij die advocaat hoe hij dat precies bedoelde? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
daantje
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 jan 2008 7:24 Onderwerp: |
|
|
Zover ik nu kan nagaan is het zo dat als hij zich hier laat inschrijven vervalt mijn uitkering en moet hij mij en mijn kinderen onderhouden.
Zou ik inderdaad werken dan zou mijn loon inderdaad meegerekent worden voor de draagkracht.
Weet iemand ook of dat geld voor het geld wat ik ontvang voor mijn drie kinderen?
En word er bij die berekening nu ook gekeken wat zijn ex zelf binnen brengt aan loon en worden lonen van kinderen daar ook bijgerekent.
Zijn ex werkt een paar uur in de week en zijn dochter woont nog thuis bij moeder en werkt volledig.
Vandaag word er een woonconvenant ondertekent zodat zijn ex woonruimte kan zoeken aangezien de oude woning verkocht is en per mei opgeleverd moet worden.
Ik kan het echt warderen dat jullie zo meedenken over deze zaak TOPPIE!! |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: ma 21 jan 2008 14:16 Onderwerp: |
|
|
* Wat jij aan kinderalimentatie ontvangt, is voor verzorging en opvoeding van de kinderen bedoeld en wordt niet als jouw inkomen geteld dus ook niet als draagkracht. Krijg je trouwens ook partneralimentatie van jouw ex?
* Er wordt gekeken naar wat de ex zelf verdient, bij de vraag of ze meer kan werken, wordt o.a. gekeken naar wat de rolverdeling tijdens het huwelijk was (traditioneel?), hoe oud de kinderen zijn, leeftijd en opleiding/werkervaring vrouw. Evt kan bijv worden gezegd dat ze over een paar jaar meer moet kunnen verdienen (en wordt daarmee gerekend) omdat de kinderen dan bijv middelbare school-leeftijd hebben.
* Het loon van het kind telt niet mee, maar dat kind wordt geacht in zijn eigen levensonderhoud te voorzien (dus hoort geen ali te krijgen als die tussen 18-21 jaar is). Je kunt wel aanvoeren dat dat kind kostgeld moet betalen. Maar dat ligt er ook weer aan hoe het tijdens het huwelijk was. Als ze toen hebben afgesproken dat de kids geen kostgeld betaalden, dan zal de rechter dit minder snel, nu er gescheiden wordt, wel aannemen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 21 jan 2008 14:45 Onderwerp: |
|
|
sietske1980 schreef: | * Wat jij aan kinderalimentatie ontvangt, is voor verzorging en opvoeding van de kinderen bedoeld en wordt niet als jouw inkomen geteld dus ook niet als draagkracht. Krijg je trouwens ook partneralimentatie van jouw ex? |
Het feit dat door Daantje kinderalimentatie wordt ontvangen heeft m.i. wel gevolgen voor het bedrag dat de nieuwe partner redelijkerwijs aan de gezamenlijke huishouding met Daantje moet bijdragen. Het is m.i. dát bedrag dat van belang is voor de berekening van de draagkracht van de nieuwe partner. De door Daantje ontvangen kinderalimentatie kan daarom volgens mij wel - indirect(!!) - van invloed zijn op de door de nieuwe vriend aan diens ex te betalen partneralimentatie (nl. via zijn draagkracht die een maximum stelt aan het te betalen bedrag).
Maar het is inderdaad wel beslist ondenkbaar dat het kinderalimentatiegeld dat Daantje ontvangt zelf aan de ex van Daantje's vriend zou moeten worden afgedragen. Hetzelfde geldt voor de inkomsten van Daantje. Daantje persoonlijk heeft niets met de ex van haar vriend te maken en is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor de betaling van alimentatie aan die ex.
Het is alleen wel zo dat de volledige gezinssituatie waarin de nieuwe vriend belandt zodra hij met Daantje gaat samenwonen van invloed is op de draagkracht van die vriend. Daarmee lijkt het gaan samenwonen een geschikt moment om een herberekening van de alimentatie aan te vragen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
daantje
|
Geplaatst: ma 21 jan 2008 19:48 Onderwerp: |
|
|
Nee ik ontvang geen partner alimentatie omdat ik niet getrouwd was.
Om de overgang allemaal soepel te laten verlopen ga ik nu op zoek naar een baan van ongeveer 20 uur.
Als mijn vriend hier bij in komt wonen moet hij ook een nieuwe baan zoeken aangezien zijn oude baan te ver weg is dan.
Ik ben er inderdaad nu wel achter dat als we gaan samenwonen dat op het moment van de berekening het inkomen nog niet zo hoog moet zijn.
De kinderen die bij zijn ex wonen zijn 16 en 19 en die van 19 werkt voledig, maar heeft deze baan nog niet zo heel lang, toen was mijn vriend de deur daar al uit. |
|
|
|
 |
daantje
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 10:18 Onderwerp: |
|
|
Oke we zijn nu een stap verder en hebben besloten dat we gaan samenwonen.
Ik heb ondertussen een baan gevonden van 40 uur waar ik het gezin mee draaiende kan houden.
De uitkering komt daarmee te vervallen.
Mijn vriend komt dus hierheen verhuizen omdat hij per mei ergens ingeschreven moet staan.
Ik ga hem dan onderhouden aangezien het niet haalbaar is voor hem in zijn oude woonplaats te blijven werken gezien de afstand.
Nu is de oplevering van zijn huis de eerste week van mei en daar krijgen ze dus allebei de helft van de overwaarde.
Is het zo dat de ex van hem beslag kan laten leggen op zijn helft voor alimentatie.
 |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 11:34 Onderwerp: |
|
|
Als hij zijn baan opzegt om bij jou te gaan wonen en daardoor tijdelijk geen inkomen heeft, dan zal de alimentatie toch betaald moeten worden. als die al in een beslissing vast ligt, dan kan de ex het lbio (soort incassobureau) achter je aan sturen om de kinderali te innen.
Op hun site staan in ieder geval:
Zo mogen we eenvoudig informatie inwinnen bij de Belastingdienst, uitvoeringsorganisaties in de sociale zekerheid en gemeenten. Bovendien kunnen we – zonder inschakeling van een gerechtsdeurwaarder – beslagleggen op inkomsten uit arbeid of uitkering.
Betaalt u niet vrijwillig de alimentatie? En kunnen we geen beslag leggen op uw salaris of uitkering? Dan schakelen we een gerechtsdeurwaarder in.
Als de alimentatie nog niet is beslist, dan zal de rechtbank naar alle waarschijnlijk net doen alsof hij zijn baan nog heeft en op dat inkomen alimentatie berekenen die betaald moet worden. |
|
|
|
 |
daantje
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 19:22 Onderwerp: |
|
|
Het is nog niet voor de rechtbank geweest.
Mijn vriend heeft anderhalf week geleden zelf te kennen gegeven bij zijn advocaat dat hij het gesukkel zat is en het nu officieel wil aanvechten. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: za 02 feb 2008 15:19 Onderwerp: |
|
|
Zelfs als het nog niet voor de rechter is geweest en je vriend dus voor die tijd zijn baan opzegt, kan dat nog worden meegewogen hoor! De advocaat van de vrouw zal dan ongetwijfeld stellen dat je vriend bewust zijn baan heeft opgezegd om zijn ex dwars te zitten, namelijk om zo geen of veel minder alimentatie te hoeven betalen. Rechters zijn dan geneigd te kijken naar het inkomen dat je vriend voordien verdiende en daar (grotendeels) vanuit te gaan bij hun vaststelling van de alimentatie. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
daantje
|
Geplaatst: ma 04 feb 2008 13:43 Onderwerp: |
|
|
Geldt dat ook als de beweegreden is dat hij anders geen onderdak heeft en als hij gewoon bij het uitzendbureau ed staat in geschreven.
Als we dit dus niet doen heeft hij dus geen adres in mei omdat hij niet bij zijn moeder kan blijven ivm haar uitkering want anders word zei gekort.
Wie kan me hier advies in geven!!!! |
|
|
|
 |
sietske1980
|
Geplaatst: ma 04 feb 2008 16:21 Onderwerp: |
|
|
De redenen die jij noemt, ontslaan je vriend niet uit zijn alimentatieverplichting. De rechtbank gaat er naar alle waarschijnlijkheid aan voorbij. |
|
|
|
 |
|