Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
carola2000
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 21 aug 2013 21:45 Onderwerp: scheiding en verdeling overwaarde |
|
|
wij gaan scheiden en zijn gehuwd op huwelijkse voorwaarden. in de gemeenschap zit een verrekenbeding van 5 jaar. er staat iets in de huwelijkse voorwaarden dat er naar evenredigheid bijgedragen moet worden van het inkomen. onze inkomens liggen erg scheef.mijn man is zelfstandig ondernemer en de zaken gaan slecht. heeft amper iets verdient. ik loop al jaren te roepen dat hij een baan moest zoeken omdat ik mij scheel aan het betalen was aan alles maar daar had meneer geen zin in, vond het wel best zo. bij mij komt er netto 2700 binnen en hij bracht zo'n 1000 euro per maand in. we willen allebij weten wat onze rechten zijn en we willen het ook netjes afhandelen. het doel is in elk gevaldat ik er blijf wonen met de kinderen.
De overwaarde van onze woning schat ik op circa 200.000. ik wil in de woning blijven wonen.
ik heb 3 vragen:
-kan het tekort in zijn bijdrage van de afgelopen 5 jaar verrekend worden met de overwaarde?
-kan de uitkoopvan de overwaarde uitgesteld worden tot een bepaald moment in de toekomst wanneer ik ooit het huis verkoop?
-zijn we verplicht om de overwaarde te verdelen of mag je daarvan afwijken (bijvoorbeeld een 30/70 of 40/60 verdeling, hoewel wij beiden 50/50 eigenaar zijn)
ik hoop veel reacties te krijgen want ik ben bezig met onze hele hebben en houden op een rijtje te krijgen zodat we kunnen verdelen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 22 aug 2013 0:41 Onderwerp: Re: scheiding en verdeling overwaarde |
|
|
carola2000 schreef: | -kan het tekort in zijn bijdrage van de afgelopen 5 jaar verrekend worden met de overwaarde? |
Is er een tekort in zijn bijdrage? Het verrekenbeding zegt blijkbaar (iets als) bijdragen naar evenredigheid van het inkomen. Als zijn inkomen lager was dan het jouwe, hoefde hij evenredig minder bij te dragen.
De vraag is wat mij betreft nog wel: bijdragen waaraan? Aan het huishoudgeld? Aan de hypotheeklasten? Als het "bijdragen" in de huwelijkse voorwaarden niet ziet op de hypotheeklasten maar alleen op het huishoudgeld, dan had hij wel voor de helft moeten bijdragen aan de hypotheeklasten en is er op dat punt mogelijk een tekort ontstaan. Maar als volgens de huwelijks voorwaarden in evenredigheid met het inkomen moet worden bijgedragen aan de hypotheeklasten, dan is dat misschien ook zo gegaan en is er van een tekort geen sprake.
Quote: | -kan de uitkoopvan de overwaarde uitgesteld worden tot een bepaald moment in de toekomst wanneer ik ooit het huis verkoop? |
Dat hangt af van wat jullie afspreken. Als je toekomstige ex het geen probleem vindt dat hij vooralsnog voor de helft eigenaar blijft en aansprakelijk blijft voor de hypotheek (ook al betaal jij die dan misschien), dan hoeft er voorlopig niet te worden uitgekocht.
Quote: | -zijn we verplicht om de overwaarde te verdelen of mag je daarvan afwijken (bijvoorbeeld een 30/70 of 40/60 verdeling, hoewel wij beiden 50/50 eigenaar zijn) |
Normaal gesproken wel (dus 50/50). Met eventuele tekorten kan natuurlijk worden verrekend. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|