Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 17:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

schadevergoedingsmaatregel
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans_732

Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 15:00    Onderwerp: schadevergoedingsmaatregel Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb een vraag; mijn zoon van 17 heeft samen met 4 anderen ingebroken op een bouwterrein en gepoogd lood (?) te jatten. Ze zijn daarbij op heterdaad door de politie betrapt. Nu is hij veroordeeld tot een taakstraf van 160 uur en het betalen van een schadevergoeding van 590 euro. Dat was dus de totale schade. Nu zijn 3 van de andere 4 daders in hoger beroep gegaan. Dit loopt nog. Wel is er inmiddels een acceptgiro binnen gekomen met de sommatie de 590 euro voor begin volgende maand te voldoen. We weten dus dat er nog 1 persoon veroordeeld is; zal deze nu ook een acceptgiro van 590 hebben ontvangen? En stel dat die andere 3 alsnog worden veroordeeld; hoe kan dat -door ons teveel betaalde geld- worden teruggehaald? Ik denk niet dat als ik aan de deur kom ze het me zo geven..
Daarnaast is mijn zoon de enige die 2(!) dagen en nachten heeft vastgezeten; de rest 1 middag (van half 3 tot 7 uur).
Alvast bedankt voor eventuele reacties
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2012 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ze niet meebetalen, dan kun je tegen hen procederen. Maar het is een hoofdelijke aansprakelijkheid, dus voor het CJIB is het om het even wie er betaalt, als maar het hele bedrag wordt betaald.

De ondergane hechtenis is niet van belang voor de schadevergoeding, want die schadevergoeding is civiel.

Overigens, deze vragen kan de advocaat van uw zoon toch beantwoorden?
Bekijk de homepage
Hans_732

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 7:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reactie Steven,
Stel nou dat er bijvoorbeeld twee van de vijf de accept-giro betalen? Dan is er dus teveel betaald aan het CJIB. wat dan?

Het was weekend dus de advocaat onbereikbaar. Ik had gehoopt dat er op dit forum ook advocaten zitten of in ieder geval mensen met dezelfde kennis..maar ik ga haar straks bellen.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 8:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook artikel 6 BW6.
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 9:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hans_732 schreef:
Stel nou dat er bijvoorbeeld twee van de vijf de accept-giro betalen? Dan is er dus teveel betaald aan het CJIB. wat dan?

Het was weekend dus de advocaat onbereikbaar. Ik had gehoopt dat er op dit forum ook advocaten zitten of in ieder geval mensen met dezelfde kennis..maar ik ga haar straks bellen.

Diegene die het laatste betaalt krijgt dan zijn geld teruggestort van cjib.

En advocaten die in het weekend niet bereikbaar zijn??? Dan is er altijd een piket dienst.
hilde12

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 9:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hans_732 schreef:

Diegene die het laatste betaalt krijgt dan zijn geld teruggestort van cjib.

En advocaten die in het weekend niet bereikbaar zijn??? Dan is er altijd een piket dienst.
Hans_732

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zal ik maar zo laat mogelijk betalen..

Piket dienst? ik heb haar net gebeld; ze was er niet dus hebben ze een briefje neergelegd met een terugbelverzoek..ik ben benieuwd
hilde12

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 10:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Piket is voor spoedgevallen, dit is geen spoed.

Maar wat ik aan wilde geven is dat advocaten eigenlijk wel altijd bereikbaar (kunnen) zijn.
LM

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de consequenties van niet-tijdige betaling is nog wel van belang o.g.v. welke bepaling de schadevergoeding is opgelegd.

1. Toewijzing van een civiele vordering (332 sv e.v.);
2. Strafbeschikking van de officier van justitie (257a sv);
3. Maatregel opgelegd door de rechter (36f sr.).

In geval van 2 en 3 zal wanbetaling strafrechtelijke consequenties hebben.
Ook voor 2 en 3 geldt dat t.a.v. de aansprakelijkheid aanknoping wordt gezocht bij het civielrecht. Dat wil zeggen dat ook een ovj / rechter de volle mep mag opleggen als schadevergoedingsmaatregel i.v.m. de hoofdelijke aansprakelijkheid. De maatregel / vordering wordt opgeschort door hoger beroep, waardoor zich inderdaad de situatie kan voordoen dat de maatregel / vordering voor de ene dader eerder definitief is dan voor de ander.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het was vast niet de bedoeling van de rechter dat er door de veroordeelden het vijfvoudige van de schade vergoedt dient te worden. De last dient eerlijk verdeeld te worden en de gelaedeerde behoort er niet beter van te worden.

Het is een goede vraag van de topicstarter maar een antwoord op die vraag dient toch eerst van de advocaat van zijn zoon te komen. Want die advocaat zou toch echt lucht moeten hebben gekregen van zo'n fout in dat vonnis.

Wat vindt de advocaat ervan?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds