|
Auteur |
Bericht |
Arnold van Eijsden
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 12 jul 2007 15:32 Onderwerp: schadevergoeding wegens onterechte aanhouding? |
|
|
Een kennis van mij heeft deze week het volgende meegemaakt:
Vroeg in de ochtend stond er politie voor zijn deur. Hij werd gesommeerd om open te doen, anders zouden zij de boel forceren. Nadat hij de deur had geopend, toonden zij een huiszoekingsbevel.
Hierna werd hij meegenomen naar het politiebureau, omdat hij verdacht werd van zware mishandeling. Al vrij snel bleek dat er bij de politie het e.e.a. mis was gegaan en zij met de verkeerde van doen hadden.
Hij werd vrijgelaten, maar is uiteraard ernstig geschrokken.
Kan hij enige schadevergoeding vorderen van de politie wegens een onterechte aanhouding/huisvredebreuk? Zo ja, op grond waarvan? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 12 jul 2007 16:05 Onderwerp: |
|
|
Op grond van onrechtmatige daad (art 6:162 BW), en voor zover er sprake is van schade.
Overigens impliceert een achteraf onterechte aanhouding nog geen onrechtmatige aanhouding. Het is denkbaar dat justitie aanwijzingen had op grond waarvan rechtmatig tot aanhouding kon worden overgegaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arnold van Eijsden
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 12 jul 2007 17:06 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie.
De schade die er is, dat is eigenlijk uitsluitend emotionele schade. Verdere schade is er niet geleden, hij is immers alweer vrij snel vrijgelaten.
Maar kan hij die emotionele schade verhalen? en op welk bedrag valt zoiets te waarderen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 12 jul 2007 17:31 Onderwerp: |
|
|
Arnold van Eijsden schreef: | Maar kan hij die emotionele schade verhalen? |
Onwaarschijnlijk, zie art 6:106 BW. Deze schade valt niet onder één van de paragrafen a, b en c van lid 1, dus blijft buiten het gesloten systeem van schadevergoeding. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 13 jul 2007 11:43 Onderwerp: |
|
|
Heeft de politie niet een potje waaruit standaard een paar tientjes worden betaald als er zoiets gebeurt? Of een bloemetje ofzo? 't Is natuurlijk erg lullig! _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 13 jul 2007 13:54 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Arnold van Eijsden schreef: | Maar kan hij die emotionele schade verhalen? |
Onwaarschijnlijk, zie art 6:106 BW. Deze schade valt niet onder één van de paragrafen a, b en c van lid 1, dus blijft buiten het gesloten systeem van schadevergoeding. |
Je zou m.i. goed kunnen betogen dat je eer of goede naam wordt geschaad als er ineens een arrestatieteam door je voordeur, achterdeur, ruiten en schoorsteen komt vallen. Zeker als ze op het verkeerde adres waren. Leg dat maar eens uit aan de buren.
Arnoud |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 jul 2007 15:08 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | bona fides schreef: | Arnold van Eijsden schreef: | Maar kan hij die emotionele schade verhalen? |
Onwaarschijnlijk, zie art 6:106 BW. Deze schade valt niet onder één van de paragrafen a, b en c van lid 1, dus blijft buiten het gesloten systeem van schadevergoeding. |
Je zou m.i. goed kunnen betogen dat je eer of goede naam wordt geschaad als er ineens een arrestatieteam door je voordeur, achterdeur, ruiten en schoorsteen komt vallen. Zeker als ze op het verkeerde adres waren. Leg dat maar eens uit aan de buren.
Arnoud |
Ik lijdt nergens uit af dat dit door een arrestatieteam zou zijn gebeurd? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 13 jul 2007 16:01 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Ik lijdt nergens uit af dat dit door een arrestatieteam zou zijn gebeurd? |
Politie aan de deur met een huiszoekingsbevel die de bewoner als verdachte meeneemt naar het bureau?
Misschien staat de term "arrestatieteam" in kringen van justitie formeel voor een bepaalde organisatorische eenheid, maar voor de niet-ingewijden lijkt mij de term hier toch wel op zijn plaats. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: vr 13 jul 2007 17:37 Onderwerp: |
|
|
Nou ja,
het wekt bij mij toch een beeld.
Waarschijnlijk is er gewoon een surveillance auto of recherche auto met 2 (of vier) politiemensen aan komen rijden die een aanhouding kwamen doen.
Een arrestatieteam gaat ongeveer tewerk zoals we ooit bij de GAMMA reclame hebben kunnen zien (en ook toepasselijk is op deze casus). |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 13 jul 2007 17:47 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Waarschijnlijk is er gewoon een surveillance auto of recherche auto met 2 (of vier) politiemensen aan komen rijden die een aanhouding kwamen doen. |
Ok ok ik was uit op een mooi beeld. Maar ook agenten in een surveillance-auto die je boeien en afvoeren lijken me een aardige aantasting van je goede naam. Als dan later blijkt dat ze de verkeerde persoon te pakken hebben, dan lijkt een schadevergoeding wel in de rede te liggen.
Arnoud |
|
|
|
 |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 13 jul 2007 17:49 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Nou ja,
het wekt bij mij toch een beeld.
Waarschijnlijk is er gewoon een surveillance auto of recherche auto met 2 (of vier) politiemensen aan komen rijden die een aanhouding kwamen doen.
Een arrestatieteam gaat ongeveer tewerk zoals we ooit bij de GAMMA reclame hebben kunnen zien (en ook toepasselijk is op deze casus). |
Dan nog maakt dat mijns inziens geen verschil in het licht hoe ik de bedoelde post lees.....ik woon in een klein dorp, als hier de politie met 2 of 4 man voor de deur staat, hoor ik daar nog jaren van en die verhalen worden er met de dag onguurder op. In die zin lijkt het me wel schade te kunnen opleveren in maatschappelijke/sociale context! |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: vr 13 jul 2007 18:06 Onderwerp: |
|
|
Begrijp mijn opmerking niet verkeerd, ik probeer hiermee niet de situatie te bagataliseren, ik probeer alleen de situatie in het juiste perspectief te plaatsen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 13 jul 2007 19:17 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het met JBA eens dat uit de beschrijving nog niet volgt dat er sprake is van aantasting van de goede naam. Zelfs bij een Gamma / Minority Report situatie vraag ik mij af of je kunt spreken van aantasting van de goede naam.
In ieder geval kan ik zo snel geen aantasting van de goede naam vinden die niet op één of andere manier met publicatie van onwaarheden te maken heeft. Nu kun je natuurlijk volhouden dat hier ook sprake is van het verspreiden van een defamerende onwaarheid. Voorlopig twijfel ik.
Natuurlijk kan de arrestatie nog steeds rechtmatig zijn geweest, ook al was de persoon dan onschuldig. In dat geval is er volgens mij maar weinig ruimte voor schadevergoeding, of je moet het gooien op rechtmatige overheidsdaad (wat als ik me niet vergis in zo'n situatie wel grond kan zijn voor vergoeding van materiële schade, bijv. door ingeslagen deuren en opengesneden meubilair en luidsprekers).
Verder kan emotionele schade in de vorm van geestelijk letsel onder "aantasting in de persoon" vallen, maar dan moet het volgens mij echt gaan om gediagnosticeerd psychisch letsel. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 15 jul 2007 21:40 Onderwerp: |
|
|
Schadevergoeding vanwege een gemiste dag werk zou een aardige ingang kunnen zijn.
Bij het vaststellen van de vergoeding voor onterechte voorlopige hechtenis telt volgens mijn herinnering de eerste dag nooit mee, maar ik kan me voorstellen dat er in dit geval anders beslist zou worden. En waarom zou je het niet in elk geval proberen te vorderen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 15 jul 2007 22:32 Onderwerp: |
|
|
De procedure ex art 89 Sv heb ik eerlijk gezegd over het hoofd gezien. Langs die weg geldt de beperking van art 6:106 BW op immaterië schadevergoeding niet. Richtsnoer volgens Corstens is 95 euro per dag voor de periode van voorlopige hechtenis of inverzekeringstelling die in ene politiebureau is doorgebracht.
Probleem bij deze casus is dat de verdachte geen verzekering, klinische observatie of voorlopige hechtenis heeft ondergaan. Art 89 Sv lijkt me daarom niet van toepassing.
Blijft over de civiele weg met de bovengenoemde beperkingen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|