Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 18 aug 2025 1:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

schadevergoeding wegens onterechte aanhouding?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arnold van Eijsden

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 12 jul 2007 15:32    Onderwerp: schadevergoeding wegens onterechte aanhouding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een kennis van mij heeft deze week het volgende meegemaakt:

Vroeg in de ochtend stond er politie voor zijn deur. Hij werd gesommeerd om open te doen, anders zouden zij de boel forceren. Nadat hij de deur had geopend, toonden zij een huiszoekingsbevel.
Hierna werd hij meegenomen naar het politiebureau, omdat hij verdacht werd van zware mishandeling. Al vrij snel bleek dat er bij de politie het e.e.a. mis was gegaan en zij met de verkeerde van doen hadden.
Hij werd vrijgelaten, maar is uiteraard ernstig geschrokken.

Kan hij enige schadevergoeding vorderen van de politie wegens een onterechte aanhouding/huisvredebreuk? Zo ja, op grond waarvan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 12 jul 2007 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op grond van onrechtmatige daad (art 6:162 BW), en voor zover er sprake is van schade.

Overigens impliceert een achteraf onterechte aanhouding nog geen onrechtmatige aanhouding. Het is denkbaar dat justitie aanwijzingen had op grond waarvan rechtmatig tot aanhouding kon worden overgegaan.

Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 12 jul 2007 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie.

De schade die er is, dat is eigenlijk uitsluitend emotionele schade. Verdere schade is er niet geleden, hij is immers alweer vrij snel vrijgelaten.

Maar kan hij die emotionele schade verhalen? en op welk bedrag valt zoiets te waarderen?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 12 jul 2007 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnold van Eijsden schreef:
Maar kan hij die emotionele schade verhalen?

Onwaarschijnlijk, zie art 6:106 BW. Deze schade valt niet onder één van de paragrafen a, b en c van lid 1, dus blijft buiten het gesloten systeem van schadevergoeding.
Moderator
Michèle

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2007 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft de politie niet een potje waaruit standaard een paar tientjes worden betaald als er zoiets gebeurt? Of een bloemetje ofzo? 't Is natuurlijk erg lullig!
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2007 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Onwaarschijnlijk, zie art 6:106 BW. Deze schade valt niet onder één van de paragrafen a, b en c van lid 1, dus blijft buiten het gesloten systeem van schadevergoeding.

Je zou m.i. goed kunnen betogen dat je eer of goede naam wordt geschaad als er ineens een arrestatieteam door je voordeur, achterdeur, ruiten en schoorsteen komt vallen. Zeker als ze op het verkeerde adres waren. Leg dat maar eens uit aan de buren.

Arnoud
Verstuur e-mail
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2007 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
bona fides schreef:

Je zou m.i. goed kunnen betogen dat je eer of goede naam wordt geschaad als er ineens een arrestatieteam door je voordeur, achterdeur, ruiten en schoorsteen komt vallen. Zeker als ze op het verkeerde adres waren. Leg dat maar eens uit aan de buren.

Arnoud

Ik lijdt nergens uit af dat dit door een arrestatieteam zou zijn gebeurd?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2007 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Ik lijdt nergens uit af dat dit door een arrestatieteam zou zijn gebeurd?

Politie aan de deur met een huiszoekingsbevel die de bewoner als verdachte meeneemt naar het bureau?

Misschien staat de term "arrestatieteam" in kringen van justitie formeel voor een bepaalde organisatorische eenheid, maar voor de niet-ingewijden lijkt mij de term hier toch wel op zijn plaats.

BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2007 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja,

het wekt bij mij toch een beeld.
Waarschijnlijk is er gewoon een surveillance auto of recherche auto met 2 (of vier) politiemensen aan komen rijden die een aanhouding kwamen doen.

Een arrestatieteam gaat ongeveer tewerk zoals we ooit bij de GAMMA reclame hebben kunnen zien (en ook toepasselijk is op deze casus).
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2007 17:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Waarschijnlijk is er gewoon een surveillance auto of recherche auto met 2 (of vier) politiemensen aan komen rijden die een aanhouding kwamen doen.

Ok ok ik was uit op een mooi beeld. Maar ook agenten in een surveillance-auto die je boeien en afvoeren lijken me een aardige aantasting van je goede naam. Als dan later blijkt dat ze de verkeerde persoon te pakken hebben, dan lijkt een schadevergoeding wel in de rede te liggen.

Arnoud
Verstuur e-mail
Annemarieke

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2007 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Nou ja,

het wekt bij mij toch een beeld.

Een arrestatieteam gaat ongeveer tewerk zoals we ooit bij de GAMMA reclame hebben kunnen zien (en ook toepasselijk is op deze casus).

Dan nog maakt dat mijns inziens geen verschil in het licht hoe ik de bedoelde post lees.....ik woon in een klein dorp, als hier de politie met 2 of 4 man voor de deur staat, hoor ik daar nog jaren van en die verhalen worden er met de dag onguurder op. In die zin lijkt het me wel schade te kunnen opleveren in maatschappelijke/sociale context!
JBA

BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2007 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begrijp mijn opmerking niet verkeerd, ik probeer hiermee niet de situatie te bagataliseren, ik probeer alleen de situatie in het juiste perspectief te plaatsen.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2007 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met JBA eens dat uit de beschrijving nog niet volgt dat er sprake is van aantasting van de goede naam. Zelfs bij een Gamma / Minority Report situatie vraag ik mij af of je kunt spreken van aantasting van de goede naam.

In ieder geval kan ik zo snel geen aantasting van de goede naam vinden die niet op één of andere manier met publicatie van onwaarheden te maken heeft. Nu kun je natuurlijk volhouden dat hier ook sprake is van het verspreiden van een defamerende onwaarheid. Voorlopig twijfel ik.

Natuurlijk kan de arrestatie nog steeds rechtmatig zijn geweest, ook al was de persoon dan onschuldig. In dat geval is er volgens mij maar weinig ruimte voor schadevergoeding, of je moet het gooien op rechtmatige overheidsdaad (wat als ik me niet vergis in zo'n situatie wel grond kan zijn voor vergoeding van materiële schade, bijv. door ingeslagen deuren en opengesneden meubilair en luidsprekers).

Verder kan emotionele schade in de vorm van geestelijk letsel onder "aantasting in de persoon" vallen, maar dan moet het volgens mij echt gaan om gediagnosticeerd psychisch letsel.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 15 jul 2007 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schadevergoeding vanwege een gemiste dag werk zou een aardige ingang kunnen zijn.

Bij het vaststellen van de vergoeding voor onterechte voorlopige hechtenis telt volgens mijn herinnering de eerste dag nooit mee, maar ik kan me voorstellen dat er in dit geval anders beslist zou worden. En waarom zou je het niet in elk geval proberen te vorderen?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 15 jul 2007 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De procedure ex art 89 Sv heb ik eerlijk gezegd over het hoofd gezien. Langs die weg geldt de beperking van art 6:106 BW op immaterië schadevergoeding niet. Richtsnoer volgens Corstens is 95 euro per dag voor de periode van voorlopige hechtenis of inverzekeringstelling die in ene politiebureau is doorgebracht.

Probleem bij deze casus is dat de verdachte geen verzekering, klinische observatie of voorlopige hechtenis heeft ondergaan. Art 89 Sv lijkt me daarom niet van toepassing.

Blijft over de civiele weg met de bovengenoemde beperkingen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds