|
Auteur |
Bericht |
Nitsugua
|
Geplaatst: ma 01 mei 2006 21:06 Onderwerp: schadevergoeding voor emotionele- en financiele schade |
|
|
Ik heb een keuken gekocht die vooraf volledig is betaald.
Bij het plaatsen van deze keuken zijn montage fouten gemaakt en beschadigingen ontstaan.
Door de leverancier is toegezegd dit te verhelpen en gedeeltelijk is dit ook gedaan. Een aantal zaken zullen op latere termijn verholpen worden.
In eerste instantie was 2 dagen uitgetrokken voor het plaatsen en monteren van de keuken. Door de problemen heeft dit langer geduurd. Hierdoor heb ik extra verlof moeten opnemen. Ook zal ik verlof moeten opnemen voor de nog geplande reparaties.
Daarnaast kan ik de keuken nog niet volledig gebruiken en naar mijn wens inrichten. Zo kan ik nog géén tegels tegen de muur aanbrengen omdat er muukasten ven een afzuigkap vernieuwd moeten worden.
Dus tot nu toe heb ik weinig plezier aan mijn keuken beleefd.
Kan ik voor bovenstaande een schadevergoeding vragen voor emotionele schade en het geld dat ik kwijt ben aan het verlof dat ik steeds moet opnemen?
Hoe kan ik e.e.a. het beste aanpakken? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 01 mei 2006 23:03 Onderwerp: |
|
|
De financiële schade kun je (in theorie) verhalen, maar als je ook met emotionele schade aankomt, dan denk ik dat de rechter iets zal mompelen over 'zonde van zijn tijd' ofzo. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 0:49 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | De financiële schade kun je (in theorie) verhalen, maar als je ook met emotionele schade aankomt, dan denk ik dat de rechter iets zal mompelen over 'zonde van zijn tijd' ofzo. |
Dan moet die rechter ook maar een claim indienen .
Emotionele (immateriële) schade kan in zo'n geval inderdaad niet worden toegekend. Zie art 6:106 BW dat alle gevallen regelt waarin vergoeding van "ander nadeel dan vermogensschade" kan worden toegekend. Kort gezegd moet de dader het oogmerk hebben gehad om dergelijke schade toe te kennen, of moet de benadeelde lichamelijk letsel hebben opgelopen of in zijn goede naam zijn aangetast.
Vergoeding van de opgenomen vakantiedagen maakt iets meer kans, maar ik denk niet al te veel. Je had ook gewoon de sleutel kunnen afgeven, lijkt me een redelijk argument.
Maar lees eens dit interessante artikel over het arrest Gemeente Losser / De Vries c.s. Vergoeding van vakantiedagen voor het verzorgen van de dochter werd toegewezen tot de hoogte van professionele thuishulp, vergoeding van vakantiedagen voor ziekenbezoek niet. Het is de vraag waar de voor de keuken opgenomen vakantiedagen het meest op lijken. In ieder geval zal de noodzakelijkheid van die dagen een rol spelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|