|
Auteur |
Bericht |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 1998
|
Geplaatst: do 08 jun 2006 23:51 Onderwerp: schadeclaimpje bij polikliniek ziekenhuis ingediend |
|
|
Nou, nu kom ik even met een vraag waar ik graag jullie hulp bij- en visie op zou willen hebben.
Onderstaande is een globale weergave van wat is voorgevallen en heeft inhoudelijk (bijna) niks met mijn vraag te maken.
Op een goed moment vond mijn toemalige tandarts aanleiding om mij voor het verwijderen van een verstandskies naar een kaakchirurg door te verwijzen. De kaakchirurg constateerde op de door de tandarts meegezonden foto echter een meer spoedeisender probleem (komt een rechtszaak over *zucht*) en wilde dat eerst oplossen, voor de verstandskies eruit werd gehaald.
Omdat de verstandskies niet ging ontsteken o.i.d. bleef deze zitten zodat de eerder behandelde plek rustig kon herstellen.
Op een gegeven moment werd een afspraak gemaakt om de verstandskies te verwijderen. Een maand a zes weken voor de behandeling plaats zou vinden begon de verstandskies toch te ontsteken en wilde ik eerder door een kaakchirurg gezien worden.
Toen ik de polikliniek belde deelde ik hen mee dat ik aan de kies waar een afspraak voor stond klachten begon te krijgen en dat ik graag door een kaakchirurg gezien wilde worden. Zij deelden mij mee dat ik eerst naar een tandarts zou moeten en dat die moest beoordelen of een bezoek aan en kaakchirurg noodzakelijk zou zijn of niet.
Ik nam contact op met een tandarts, die constateerde een ontsteking en wilde me doorsturen. Verwijzing werd geschreven en ik belde de polikliniek voor een afspraak. De polikliniek deelde mij mee dat de tandarts zelf voor een afspraak moest bellen. Zo gezegd zo gedaan.
Ik werd op de polikliniek door een arts-assistent gezien en die constateerde een zwelling die ze niet kon plaatsen, en ik moest maar tot de al geplande afspraak wachten.
De klachten werden echter erger en ik begon koorts te krijgen. Ik belde weer naar de polikliniek om een afspraak te maken. Weer hetzelfde verhaal over de verwijzing. Toen mijn tandarts echter probeerde een afspraak bij een kaakchirurg te maken bleek dat er ineens geen plek was (voor eigen patiënten nota bene). De tandarts zag in dat het spoed was en belde de ziekenhuizen in de buurt af voor een plek.
Ik kon dezelfde dag bij een ziekenhuis 3 kwartier reizen met openbaar vervoer terecht. Deze schreef antibiotica e.d. voor en zodoende kwam de ontsteking tot rust. De kaakchirurg aldaar was niet te spreken over het beleid van de polikliniek in kwestie, maar adviseerde wel om daar terug te gaan omdat ze van mijn voorgeschiedenis op de hoogte zijn.
Uiteindelijk is de kies iets eerder verwijderd dan de datum van de oorspronkelijke afspraak was.
Al met al heeft bovenstaande wat kosten met zich meegebracht die niet gemaakt hadden hoeven worden als de polikliniek in kwestie adequaat met haar eigen patiënten was omgegaan.
Ik heb na overleg met mijn kaakchirurg een klachtenbrief met schadeberekening en verzoek om betaling binnen 14 dagen na dagtekening verzonden. Tot op heden heb ik nog geen enkele reactie vernomen (brief is ruim een maand geleden verstuurd). Wat te doen?
Eerst een belletje die kant op om te informeren, of gelijk 'zwaarder geschut' en een brief sturen waarin ik sommeer tot betalen en dat anders we wettelijke rente gaat gelden? (en ik eventueel genoodzaakt ben om wel een advocaat in te schakelen en dat ook die kosten voor hen zullen zijn?)
Het gaat in verhouding om een relatief laag bedrag, en zodoende wil ik geen advocaat nemen. Zo blijven de kosten voor de tegenpartij ook lager en is de kans op uitbetaling groter (lijkt mij).
Nu verloopt de communicatie op de polikliniek overigens prima. Ik heb de indruk dat ze nu beter van het beleid op de hoogte zijn en patiënten serieuzer nemen. Het gaat mij nu dus uitsluitend om het vergoeden van de gemaakte onnodige kosten.
Ik ben benieuwd naar jullie visie op de zaak .
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Poeh
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 69
|
Geplaatst: vr 09 jun 2006 9:12 Onderwerp: |
|
|
Hoi Gwenny,
Ik zou ze eerst bellen. Vragen of ze je brief ontvangen hebben en wat de status is. Daarna zou ik de telefonisch gemaakte afspraken/toezeggingen in een brief zetten waarmee je ze nogmaals verzoekt om betaling van de door jouw geleden schade. Eventueel kun je daar ook in melden wat je verder gaat doen als het bedrag niet binnenkort betaald wordt. Daarbij moet je inderdaad even kijken wat je dan precies wilt doen, met name omdat de schade waar het in casus om gaat laag is. |
|
|
|
 |
Xman83
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
Berichten: 147
|
Geplaatst: vr 09 jun 2006 9:37 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het eigenlijk redelijk gegaan. tot zover er koorts bijkwam had naar mijn mening ziekenhuis goed gehandeld.
Het ziekenhuis heeft waarschijnlijk zo'n manier van werken omdat anders heel veel mensen gaan bellen voor pijn aan een tand voor de kaakchirurg, wanneer in de meeste gevallen de tandarts dat ook kan verhelpen. De normale weg om te behandelen bij tandheelkundige behandelingen is dan ook eerst tandarts, en als er iets is wat hij niet kan verhelpen dan de kaakchirurg. De kaakchirurg is namelijk een specialist.
Ik vind ook dat de arts-assistent goed heeft gehandeld. Als er inderdaad een vreemde opzwelling was, dan had de tandarts dat ook verdacht moeten vinden. Een verdachte opzwelling geconstateerd door een tandarts is een zeer hoge spoedfactor. Het kan immers in het ergste geval mondkanker zijn (hoewel dat relatief gezien weinig voorkomt). Een arts-assistent heeft daar minder verstand van dan een tandarts.
Op het punt dat toen er koorts was en er dus vanaf toen echte spoed was. Vind ik ook dat het wel schandalig is dat het ziekenhuis je niet gelijk kon helpen op dezelfde dag nog. Echter ik vind dat dat een beetje een politiek/intern probleem is (maar dan kan ik nog 40 a4'tjes schrijven ). En misschien was het in die omstandigheid redelijk dat je naar het andere ziekenhuis moest. Bij echt grote spoed kan je namelijk wel terrecht via de 1e hulp lijkt mij. Dus je zou eens de redelijkheid moeten bekijken voor een geslaagde schadeclaim ?
Ik vind wel dat je het in ieder geval moet proberen zoals hierboven werd gezegd  _________________ It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.
Sir Winston Churchill |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 1998
|
Geplaatst: vr 09 jun 2006 13:25 Onderwerp: |
|
|
Ik was al voor de betreffende kies naar een kaakchirurg doorverwezen omdat de tandarts niet in staat is deze te verwijderen (horizontaal liggende verstandskies). Tevens stond de afspraak voor het verwijdreren van de verstandskies al gepland, mede omdat op een röntgenfoto al een verdachte plek te zien was.
De arts-assistent die mij toen zag, was meende ik eerstejaars en had geen goede anamnese gedaan, noch naar de meest recente röntgenfoto gekeken.
Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat mij erom dat het belachelijk is dat voor eenzelfde klacht/behandeling in het totaal 3 keer een verwijzing nodig is.
En uiteraard dat ik als klapper niet terecht kon, maar naar een ander ziekenhuis uit moest wijken.
Mijn behandelend kaakchirurg vind de klacht gegrond en heeft om die reden om een schriftelijke omschrijving- en berekening van de geleden schade gevraagd. Deze heeft hij aan de binnen de polikliniek intern verantwoordelijke overgedragen.
Ik zal de tips van Poeh opvolgen. Zoiets had ik al in gedachte.
Mochten er nog meer op- en aanmerkingen zijn dan hoor ik dat graag.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Xman83
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
Berichten: 147
|
Geplaatst: vr 09 jun 2006 16:59 Onderwerp: |
|
|
Ow met die stappen komt het wel goed denk ik dan! Houdt ons maar op de hoogte als je wilt  _________________ It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.
Sir Winston Churchill |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 1998
|
Geplaatst: vr 09 jun 2006 17:22 Onderwerp: |
|
|
Uiteraard houd ik jullie op de hoogte .
Dit is de eerste 'zaak' die ik als (nog nietens 'officieel') rechtenstudent zelfstandig doe .
Opzich een leuke aanvulling op het gebruikelijke 'papierwerk' wat de studie voornamelijk inhoudt.
Echt een aanrader .
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 1998
|
Geplaatst: do 15 jun 2006 16:38 Onderwerp: |
|
|
Weer even een kleine update.
Ik heb afgelopen maandag een terugbelverzoek ingediend via de secretaresse. En er nog geen reacties op vernomen.
Vandaag moest ik om redenen weer langs de betreffende polikliniek en heb ik nogmaals om een telefonisch contact verzocht. Ik heb nu het briefje wat de secretaresse schreef gedicteerd en ze heeft de toezegging gedaan het in zijn postvak te leggen.
Wanneer is het (als ik niks van hen verneem) tijd om verder aktie te ondernemen?
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: vr 16 jun 2006 21:31 Onderwerp: |
|
|
de ploikliniek heeft lijkt mij een klachtenprocedure, waarom bewandel je die weg niet? brief aangetekend versturen (dan ben je ervan verzekerd dat zij m ontvangen) |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 1998
|
Geplaatst: vr 16 jun 2006 21:35 Onderwerp: |
|
|
Ik wil het binnenshuis oplossen omdat het om een vrij klein iets gaat.
Een klachtenprocedure vind ik al vrij ver gaan. De situatie is al opgelost alleen moet de schade nog uitgekeerd/verhaald worden.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
schade
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 6
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 20:39 Onderwerp: |
|
|
IK BEGRIJP NIET GOED WAT DE SCHADE IS
DRIEKWARTIER REIZEN MET EEN BUSKAARTJE NAAR EEN ANDERE POLIKLINIEK.
BELLEN MET JE TANDARTS? |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 1998
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 21:10 Onderwerp: |
|
|
Ook zonder hoofdletters kan ik het prima lezen .
Dat zijn enkele van de schadeposten.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 1998
|
Geplaatst: ma 07 aug 2006 13:04 Onderwerp: |
|
|
Ey,
Weer even een update.
Ik heb vandaag een gesprek met de zorgmanager van de polikliniek gehad, en de klacht bleek gegrond. Ik word nu zo snel mogelijk schadeloos gesteld .
Dank voor jullie hulp e.d.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
|