|
Auteur |
Bericht |
Basman
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 27 apr 2011 8:53 Onderwerp: sancties teveel ziekengeld betalen zieke werknemers |
|
|
Geachte lezers,
Ik heb een vraag met betrekking tot het doorbetalen van ziekengeld aan een zieke werknemer. Ik ben al zover dat ik weet dat in 2 jaar maximaal 170% mag worden doorbetaald en dat een eventuele CAO voor deze wet gaat. Maar wat als een bedrijf geen CAO heeft en toch meer gaat doorbetalen dan de 170%. Staan hier sancties op?
Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 27 apr 2011 9:15 Onderwerp: Re: sancties teveel ziekengeld betalen zieke werknemers |
|
|
Basman schreef: | Ik ben al zover dat ik weet dat in 2 jaar maximaal 170% mag worden doorbetaald en dat een eventuele CAO voor deze wet gaat. |
Waar haal je deze informatie vandaan? Bedoel je daadwerkelijk "mag", of bedoel je eigenlijk "moet"? |
|
|
|
 |
Basman
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 27 apr 2011 9:27 Onderwerp: Re: sancties teveel ziekengeld betalen zieke werknemers |
|
|
DENNIS79 schreef: | Basman schreef: | Ik ben al zover dat ik weet dat in 2 jaar maximaal 170% mag worden doorbetaald en dat een eventuele CAO voor deze wet gaat. |
Waar haal je deze informatie vandaan? Bedoel je daadwerkelijk "mag", of bedoel je eigenlijk "moet"? |
zie bijvoorbeeld de 2 onderstaande stukken.
U betaalt een zieke medewerker maximaal 104 weken loon door. In het 1e jaar minimaal 70%, en minstens het minimumloon. In het 2e jaar minimaal 70% van het laatstverdiende loon. De minimumloongarantie vervalt. Over 2 ziektejaren betaalt u maximaal 170% van het laatstverdiende loon. De cao schrijft soms hogere loonpercentages voor: controleer die. De cao gaat in deze vóór de wet.
CAO-afspraken
Als er voor het bedrijf waar de werknemer werkzaam is een CAO geldt, dan moet de werkgever de betreffende CAO volgen. Tot voor kort werd in de meeste CAO ’s nog geregeld dat de ziekengelduitkering tot 100% procent van het oude loon werd aangevuld. Vanuit de politiek, maar ook van de zijde van met name werkgeversorganisaties is echter aangegeven dat deze situatie niet langer wenselijk is. Werkgevers en vakbonden hebben met het huidige kabinet de afspraak gemaakt dat bij ziekte de totale ziekengelduitkering gemeten over de twee ziektejaren tezamen niet meer bedraagt dan 170% van het oude loon. Door niet meer dan 170% gedurende de eerste twee ziektejaren door te betalen krijgt de werknemer een meer directe prikkel om niet of minder lang te verzuimen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 27 apr 2011 9:58 Onderwerp: |
|
|
Ik zou eens gaan zoeken in het Sociaal Akkoord 2004.
Je moet je daarbij afvragen wie zich verplicht heeft heeft ten opzichte van wie, om maximaal 170% te betalen aan de zieke werknemer.
De werknemer heeft recht op datgene wat hij overeengekomen is met zijn werkgever, tenzij de wet bepaalt dat hij op meer recht heeft.
Voor de werknemer is er geen sanctie. Voor de werkgever ook niet, anders dan dat zijn CAO niet algemeen verbindend verklaard zal/kan worden. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 04 mei 2011 2:58 Onderwerp: |
|
|
UWV gaat een werkgever geen sanctie opleggen omdat ie teveel loon heeft doorbetaald. Wel omdat ie mogelijk te weinig "drang en dwang" heeft toegepast in het reïntegratie-traject (lees; geen loonsancties heeft toegepast (of mee gedreigd) waar dat wel had gemoeten). _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
|