Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Cath
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 14 mrt 2011 15:12 Onderwerp: samenwoning beeindigen &wel "naaste familie zijn" =>trouwen? |
|
|
Na 17 jaar samenwonen willen wij apart gaan wonen. We hadden altijd al formeel gescheiden geld, met 50-50 giro voor huur en huishouden. Geen kinderen. Wij willen dus huis en geld scheiden, maar wel op een ondubbelzinnige en voor iedereen duidelijke manier elkaars naaste familie zijn, als er bijv. medische zaken spelen e.d.
Nu overwegen wij om te trouwen en dan apart te gaan wonen. Wat zijn de consequenties?
(bijv.: Apart wonen maakt het leven duurder, ik heb zeker behoefte aan huurtoeslag. Als wij voor de inkomstenbelasting partners blijven, is ons gezamelijk inkomen relatief hoog, waardoor ik minder huurtoeslag krijg.)
Wij zijn in principe niet van plan om weer samen te gaan wonen. Willen wel elkaar als erfgenaam etc.
Er zijn vast zaken waar ik niet aan denk; in boeken over trouwen of scheiden vind ik niet echt de info die ik zoek. Waar wel? |
|
|
|
 |
TP
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 mrt 2011 14:35 Onderwerp: Re: samenwoning beeindigen &wel "naaste familie zijn" =>trouwen? |
|
|
Miv 2011 geldt: gehuwden die niet samen wonen blijven toch fiscale partners.
Cath schreef: | Na 17 jaar samenwonen willen wij apart gaan wonen. We hadden altijd al formeel gescheiden geld, met 50-50 giro voor huur en huishouden. Geen kinderen. Wij willen dus huis en geld scheiden, maar wel op een ondubbelzinnige en voor iedereen duidelijke manier elkaars naaste familie zijn, als er bijv. medische zaken spelen e.d.
Nu overwegen wij om te trouwen en dan apart te gaan wonen. Wat zijn de consequenties?
(bijv.: Apart wonen maakt het leven duurder, ik heb zeker behoefte aan huurtoeslag. Als wij voor de inkomstenbelasting partners blijven, is ons gezamelijk inkomen relatief hoog, waardoor ik minder huurtoeslag krijg.)
Wij zijn in principe niet van plan om weer samen te gaan wonen. Willen wel elkaar als erfgenaam etc.
Er zijn vast zaken waar ik niet aan denk; in boeken over trouwen of scheiden vind ik niet echt de info die ik zoek. Waar wel? |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 18 mrt 2011 14:54 Onderwerp: Re: samenwoning beeindigen &wel "naaste familie zijn" =>trouwen? |
|
|
TP schreef: | Miv 2011 geldt: gehuwden die niet samen wonen blijven toch fiscale partners. |
Vóór 2011 was dat in ieder geval het geval (uitgezonderd "duurzaam gescheiden levende" echtgenoten, waar in het geval van TS geen sprake van is).
Wat betreft de situatie vanaf 2011 heb ik zo mijn twijfels. Tenzij een situatie als genoemd in art 1.2 lid 1 Wet IB 2001 van toepassing is (gezamenlijk kind, pensioenregeling of eigendom huis), begrijp ik uit art. 5a lid 4 sub b AWR dat echtgenoten die op verschillende adressen staan ingeschreven geen fiscale partners zijn.
edit: ik lees art. 5a lid 4 verkeerd. De bepaling eist óók dat de op verschillende adressen wonende echtgenoten een verzoek tot echtscheding of scheiding van tafel en bed hebben ingediend. In het geval van TS is er dus (ook) vanaf 2011 na trouwen sprake van fiscaal partnerschap. Ben het dus eens met TP  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|