|
Auteur |
Bericht |
jolly09
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 0:49 Onderwerp: samenlevingscontract erft automatisch of niet? |
|
|
Een geregistreerd partner wordt gelijk gesteld met een echtgenoot.
(Samenwoners, ook de samenwoners met een notarieel samenlevingscontract, erven niet volgens de wet van elkaar)
Dit stukje tekst vond ik op Erfwijzer.
Ik snap hier niets van, volgens mij erft de samenwonende partner toch als er een samenlevengscontract is opgesteld? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 4:14 Onderwerp: Re: samenlevingscontract erft automatisch of niet? |
|
|
jolly09 schreef: | Ik snap hier niets van, volgens mij erft de samenwonende partner toch als er een samenlevengscontract is opgesteld? |
Nee, de samenwonende partner erft alleen als hij/zij door de overleden partner bij testament is aangewezen als erfgenaam. Zonder testament erft de samenwonende partner niets. Een samenlevingscontract maakt dat niet anders.
Wat wel kan in een samenlevingscontract worden geregeld dat bepaalde gezamenlijke goederen bij overlijden van de ene partner volledig in eigendom komen van de andere partner. Dit staat los van erven.
edit: ongrammaticale zin verbeterd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op wo 09 feb 2011 12:39, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
TP
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 10:31 Onderwerp: |
|
|
Het samenlevingscontract heeft niet overal gelijke werking. Wat voor de inkomstenbelasing geldt hoeft niet voor de Successiewet te gelden.
Daar bovenop komt dan ook nog eens de wijziging van het partnerbegrip per 1 januari 2011. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 11:03 Onderwerp: |
|
|
Als je samenwoont kun je alleen erven dmv een testament.
Ook als je een samenlevingscontract hebt, heb je een testament nodig.
Een geregistreerd partner erft wel, maar dit is heel iets anders als notarieel samenwonen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 11:27 Onderwerp: |
|
|
TP schreef: | Het samenlevingscontract heeft niet overal gelijke werking. Wat voor de inkomstenbelasing geldt hoeft niet voor de Successiewet te gelden. |
Voor de inkomstenbelasting heeft een samenlevingscontract toch ook geen betekenis? (Samenwonen wel.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
TP
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 11:30 Onderwerp: |
|
|
Per 1 januari 2011 is het fiscaal partnerschapbegrip fors gewijzigd. Er zijn vreemde situaties ontstaan tenzij op tijd zaken goed zijn geregeld. Kijk maar eens op de website belastingdienst. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 11:50 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij gaat de vraag van TS alleen over het wel of niet erven, daar staat de belastingwetgeving buiten. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 17:05 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Als je samenwoont kun je alleen erven dmv een testament.
Ook als je een samenlevingscontract hebt, heb je een testament nodig.
Een geregistreerd partner erft wel, maar dit is heel iets anders als notarieel samenwonen. |
Dat is niet volledig correct. Zoals ook al door Bona Fides is aangestipt, kun je in het samenlevingscontract ook een verblijvensbeding bij overlijden opnemen.
Dit bedingt zorgt ervoor dat alle gezamenlijke goederen (denk daarbij met name aan de woning die in gezamenlijk eigendom is) verblijft (toekomt) aan de langstlevende partner.
Het is geen 'erven' in de zin van de wet, maar veel mensen nemen hier bij de eerste samenwoning wel genoegen mee (en stellen dan dus geen testamenten op). _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
jolly09
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 17:44 Onderwerp: |
|
|
Er is inderdaad een verblijvingsbeding opgsteld, maar er is geen volmacht afgegeven in het samenlevingscontract voor de bankrekening. Dit valt volgens mij niet onder andere dingen toch? in principe zou ik dan de helft op kunnen eisen? Wat moet ik doen? |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 17:46 Onderwerp: |
|
|
Dan moet er dus wel een verblijvensbeding instaan, wat niet automatisch opgaat bij een samenlevings-contract.
Daarnaast geldt het verblijvensbeding alleen voor de zaken die vóór het overlijden gemeenschappelijk eigendom waren van de beide partners. (Zoals bijvoorbeeld een huis op beide namen)
Het geldt niet voor prive-eigendommen van één van de partners. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 19:05 Onderwerp: |
|
|
Er is blijkbaar een gezamenlijke bankrekening en een verblijvingsbeding.
De vraag lijkt me nu of die bankrekening onder het verblijvingsbeding valt. Hoe is dat beding geformuleerd? Als het uitsluitend betrekking heeft op de inboedel, valt de bankrekening daar m.i. niet onder.
Als de bankrekening wel onder het verblijvingsbeding valt, is door het overlijden het saldo volledig in bezit gekomen van de langstlevende partner en blijft de helft van de overleden partner dus buiten diens erfenis. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 21:09 Onderwerp: |
|
|
Normaliter wordt in het samenlevingscontract opgenomen dat het saldo op de en/of rekening als gezamenlijk beschouwd wordt.
Hierdoor valt het onder de werking van het verblijvensbeding.
Of dit in casu ook het geval is, is afhankelijk van de inhoud van het samenlevingscontract. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
|