|
Auteur |
Bericht |
maulie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 2
|
Geplaatst: di 08 jan 2008 23:18 Onderwerp: rijden zonder rijbewijs |
|
|
hallo ik heb laatst een boete gehad voor rijden onder rijbewijs terwijl ik la 18 was en destijds niet bezig was metrijlessen en nu wel maar ik heb de boete niet betaal want ik was het er niet mee eens en nu moet ik voorkomen maar het probleem is dat ik bang ben dat ik mijn rijbewijs niet meer mag halen en een rijontzeggen krijg plus die boet die al staat |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 08 jan 2008 23:22 Onderwerp: |
|
|
Als je het er niet mee eens was omdat jij niet zonder rijbewijs aan het rijden was, dan moet je dat meer eens overtuigend proberen uit te leggen.
Als je het niet eens was omdat je dacht slim te zijn, dan was dat dus niet zo slim. Gewoon afwachten wat de straf wordt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 08 jan 2008 23:42 Onderwerp: Re: rijden zonder rijbewijs |
|
|
maulie schreef: | hallo ik heb laatst een boete gehad voor rijden onder rijbewijs terwijl ik la 18 was en destijds niet bezig was metrijlessen en nu wel maar ik heb de boete niet betaal want ik was het er niet mee eens en nu moet ik voorkomen maar het probleem is dat ik bang ben dat ik mijn rijbewijs niet meer mag halen en een rijontzeggen krijg plus die boet die al staat |
Waarom was je het met die boete niet eens? Verzin daar maar alvast iets over, want ik kan me zo voorstellen dat de rechter het juist wél terecht vindt dat iemand die geen rijvaardigheidstest doorstaan heeft en niet eens rijlessen had op het moment dat hij gepakt werd daar heel anders over denkt....
V.w.b. je eigenlijke vraag: je zou via wetten.nl eens even kunnen nakijken of er in bijvoorbeeld het reglement rijbewijzen iets bepaald is over andere voorwaarden dan de standaard voorwaarden om een rijbewijs te krijgen.
Jou is denk ik een transactie van € 190 aangeboden. Je zou blij mogen zijn als je door de rechter dezelfde straf wordt opgelegd. Je kunt via Bos Polaris nagaan wat de eis ter zitting waarschijnlijk zal zijn. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: wo 09 jan 2008 2:03 Onderwerp: |
|
|
Je mag rekenen op een boete van 220 euro, dat is de standaardeis ter zitting. Als het de eerste keer is dat je wordt gepakt voor het rijden zonder rijbewijs is het hoogst onwaarschijnlijk dat je ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd krijgt, dus maak je daarover in dat geval maar geen zorgen. Je rijles en het halen van je rijbewijs komt dan niet in gevaar.
Je kunt er trouwens ook voor kiezen niet voor de rechter te verschijnen, wanneer je geen echte reden hebt waarom je het er niet mee eens bent. Scheelt je weer een halve of zelfs een hele dag wortel schieten in de rechtbank. |
|
|
|
 |
maulie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 2
|
Geplaatst: wo 09 jan 2008 20:08 Onderwerp: |
|
|
ik heb ook alleen maar een boete gehad van 190 euro en er stond ook niks in van rijontzegging ofzo.maar ze hebben me ook niet ter plekke aangehouden dus daarom heb ik em laten voorkomen maar de boete zelf is niet me probleem alleen dat ze me bij de rechtbank als ze me de boete tog willen laten betalen dat ze ereen roijontzegging bijgeven ofzo |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 09 jan 2008 23:13 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | Je kunt er trouwens ook voor kiezen niet voor de rechter te verschijnen, wanneer je geen echte reden hebt waarom je het er niet mee eens bent. Scheelt je weer een halve of zelfs een hele dag wortel schieten in de rechtbank. | Dat punt is Maulie al voorbij, want die heeft een dagvaarding ontvangen.
Maulie, wat je nog zou kunnen proberen is dit: contact opnemen met de Officier of het Parket en vragen of ben bereid zou zijn de dagvaarding in te trekken als jij alsnog en wel per omgaande die boete betaalt. Je zou die betaling volgens mij bij de griffie kunnen voldoen.
Dat scheelt je wel een strafblad. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 09 jan 2008 23:35 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Lucas schreef: | Je kunt er trouwens ook voor kiezen niet voor de rechter te verschijnen, wanneer je geen echte reden hebt waarom je het er niet mee eens bent. Scheelt je weer een halve of zelfs een hele dag wortel schieten in de rechtbank. | Dat punt is Maulie al voorbij, want die heeft een dagvaarding ontvangen. |
Dat maakt niet uit.
Quote: | Maulie, wat je nog zou kunnen proberen is dit: contact opnemen met de Officier of het Parket en vragen of ben bereid zou zijn de dagvaarding in te trekken als jij alsnog en wel per omgaande die boete betaalt. Je zou die betaling volgens mij bij de griffie kunnen voldoen. |
Ik denk eerder dat dit punt al voorbij is, al valt het te proberen. Ik vraag me alleen af wat de griffie ermee te maken heeft? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 0:08 Onderwerp: |
|
|
Als centraal contactpunt. In Rotterdam heet het de Centrale Balie, bijvoorbeeld. Zie deze link en dan vooral die zin onderaan:
Staat uw vraag hier niet bij, neem dan contact op met de Centrale balie, uw aanspreekpunt binnen de rechtbank en het OM. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
quinty
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 19 jan 2008 19:51 Onderwerp: |
|
|
transacties van het OM gaan via CJIB....de strafgriffie heeft daar niets mee te maken...
als je al een OBM opgelegd krijgt, mag je geen rijlessen volgen hoor, netjes OBM afwachten |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: ma 21 jan 2008 1:09 Onderwerp: |
|
|
quinty schreef: | transacties van het OM gaan via CJIB....de strafgriffie heeft daar niets mee te maken...
|
Dat klopt niet helemaal. Als het CJIB de zaak al heeft overgegeven aan het OM (wanneer een eerder transactievoorstel niet (op tijd) is betaald) moet je voor een transactievoorstel toch echt bij het OM zijn. Het OM is te bereiken via het centrale telefoonnummer van de rechtbank.
Maar de strafgriffie blijft inderdaad wel hier buiten. |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: wo 08 okt 2008 20:58 Onderwerp: |
|
|
Ik vraag me, mede in aanvulling hierop, wel af of je ontzegging van de rijbevoegdheid kunt opleggen voor rijden zonder rijbewijs?
Zag het vanavond weer gebeuren in het tv-programma "op de bon", en zie het in de praktijk ook, maar kan dit wel op grond van overtreding van art. 107 Wegenverkeerswet? Volgens mij niet in ieder geval... |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: do 09 okt 2008 6:10 Onderwerp: |
|
|
Wat ik me nou nog steeds afvraag....waarom is Maulie het met de boete niet eens?
En even offtopic:
Quote: | het tv-programma "op de bon" |
Wat een verschrikkelijk programma is dat zeg. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: do 09 okt 2008 8:18 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | Ik vraag me, mede in aanvulling hierop, wel af of je ontzegging van de rijbevoegdheid kunt opleggen voor rijden zonder rijbewijs?
Zag het vanavond weer gebeuren in het tv-programma "op de bon", en zie het in de praktijk ook, maar kan dit wel op grond van overtreding van art. 107 Wegenverkeerswet? Volgens mij niet in ieder geval... |
Wel - voor zover ik kan nagaan - voor het rijden met een ongeldig rijbewijs (artikel 9 jo. artikel 179 WVV), maar niet voor het rijden zonder rijbewijs... |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: do 09 okt 2008 12:42 Onderwerp: |
|
|
Opmerkelijk dat dit in de praktijk wel vaak gebeurt, als het dus gewoon wettelijk incorrect is. En mooi dat deze "fout" van OvJ en kantonrechter glashelder op tv wordt uitgezonden.
En vind het programma inderdaad niet zo heel sterk, maar het voordeel van dat soort programma's als "Op de bon" en "de Zedenpolitie" is wel dat ze inzicht geven in de werkwijze van politie. Dat je in "de Zedenpolitie" kan meekijken bij verhoren vind ik wel interessant, temeer omdat de politie in dat programma kennelijk niet schroomt hun suggestieve (ver)hoormethoden op landelijke tv te tonen. (wat ik mij er zo van herinner) |
|
|
|
 |
|