|
Auteur |
Bericht |
legalrebel
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 04 aug 2012 23:19 Onderwerp: retentierecht |
|
|
Op das je goed recht, kwam de volgende situatie ter sprake.
Een vervoerders bedrijf had zijn chauffeurs zo ver gekregen dat ze hun arbeidscontract opzegden en als eigen vervoerder verder gingen met garantie voor opdrachten van dit bedrijf.
De eigenaar van het bedrijf betaalde de rekeningen niet of slecht van zijn vervoerders.
Deze chauffeurs kwamen daardoor in zware financiële problemen te zitten.
De chauffeurs gebruikten de trucks van het bedrijf.
Hadden deze eigen vervoerders gebruik kunnen maken van het retentierecht en beslag kunnen leggen op een lading, of misschien zelfs op de trucks? |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 05 aug 2012 0:06 Onderwerp: |
|
|
M.i. hoef je helemaal niet te kijken naar het retentierecht. Als de facturen van de chauffeurs niet betaald worden, kan er gewoon vonnis gehaald worden waarna er beslag gelegd kan worden op bijv. de trucks en de lading (desnoods conservatoir, maar dat lijkt mij niet nodig als de trucks e.d. al in bezit zijn van de chauffeurs).
Ik denk dat het op eigen houtje achterhouden van de trucks risicovoller is. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 05 aug 2012 11:55 Onderwerp: |
|
|
Bij mij werd juist de indruk gewekt, dat de werknemers als zzp-er c.q. eigen rijder samenwerkten in een coöperatie, die de facturen niet betaald. Voor de auto hadden de eigen rijders juist schulden gemaakt om deze in bezit te krijgen.
Maar alle items in Dasjegoedrecht is niet echt een reklame voor DAS. Of ze lossen niets op of het wordt onder druk van de camera alsnog geregeld.
Neem nu het voorbeeld van het gezin met overlast. Wettelijk dient de verhuurder te zorgen voor ongestoord woongenot en kunnen zij de overeenkomst verbreken met degene die de overlast bezorgt. Nu komt de camera van het gesponsorde programma, juridisch wordt er niets opgelost , de klagers krijgen een ander huis, de overtreders worden met rust gelaten. Lekker als je dan in dat "vluchthuis" terecht komt. Goed gedaan DAS! Not!
Er is praktisch geen item juridisch door DAS opgelost, dus is het beter een andere rechtsbijstand te nemen, want deze werkt niet. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: zo 05 aug 2012 12:03 Onderwerp: |
|
|
Ik deel de mening van WimWest. Ik ben eveneens van oordeel dat dit programma het juridische vak op een verkeerde manier 'aan de man brengt'. Ik vermoed dat er bij dit programma meer aandacht is voor amusement en 'overvaljournalistiek'. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 05 aug 2012 12:59 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Ik denk ook dat het inroepen van een retentierecht niet mogelijk is in dit geval, omdat er geen retentierecht is, geen wettelijke grondslag (art. 3:290 BW). Voor executoriaal beslag zullen de opdrachtnemers een executoriale titel moeten halen bij de rechter.
Misschien is het wel mogelijk ten uitvoerlegging van de opdracht op te schorten (art. 6:52 BW)? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 05 aug 2012 13:25 Onderwerp: |
|
|
Guthman schreef: | M.i. hoef je helemaal niet te kijken naar het retentierecht. Als de facturen van de chauffeurs niet betaald worden, kan er gewoon vonnis gehaald worden waarna er beslag gelegd kan worden op bijv. de trucks en de lading (desnoods conservatoir, maar dat lijkt mij niet nodig als de trucks e.d. al in bezit zijn van de chauffeurs).
Ik denk dat het op eigen houtje achterhouden van de trucks risicovoller is. |
Maar daar is het retentierecht nu juist voor: je hoeft niet naar de rechter. Als naar de rechter stappen geen enkel bezwaar is, dan is het retentierecht nooit nodig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
legalrebel
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 05 aug 2012 19:00 Onderwerp: |
|
|
Ik las een stukje over het retentierecht dat was gepubliceerd door de vervoerders advokaat.
Als ik het goed begrijp is dit retentierecht mogelijk op de lading die de vervoerder vervoerd van zijn opdrachtgever., die de schuldenaar is, naar een 3de persoon.
http://www.advocatenkantoorvandenakker.nl/PUBLI/GOEDERENVERVOER/200012_eigen_rijder_retentierecht.pdf
WimWest het klopt wat jij zegt, alle vervoerders waren lid van de coöp. Ik denk alleen niet dat ze zelf de trucks in bezit hadden.
Quote: | Maar daar is het retentierecht nu juist voor: je hoeft niet naar de rechter. Als naar de rechter stappen geen enkel bezwaar is, dan is het retentierecht nooit nodig. |
Bona fides, maakt hier duidelijk waar het om gaat, een eenvoudig dwangmiddel, zonder gelijk naar de rechter te moeten stappen.
Ja, ik had van dit progamma toch wel wat meer verwacht, zoals bv een juridische oplossingen! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012 0:05 Onderwerp: |
|
|
legalrebel schreef: | Quote: | Maar daar is het retentierecht nu juist voor: je hoeft niet naar de rechter. Als naar de rechter stappen geen enkel bezwaar is, dan is het retentierecht nooit nodig. |
Bona fides, maakt hier duidelijk waar het om gaat, een eenvoudig dwangmiddel, zonder gelijk naar de rechter te moeten stappen. |
Voor de duidelijkheid: ik doe geen uitspraak over de vraag of er in deze situatie sprake is van een retentierecht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012 9:08 Onderwerp: |
|
|
Er is inderdaad een retentierecht met betrekking tot de af te leveren zaken. Dit volgt uit art. 3:290 io. art. 8:30 lid 2 BW. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012 16:03 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Er is inderdaad een retentierecht met betrekking tot de af te leveren zaken. Dit volgt uit art. 3:290 io. art. 8:30 lid 2 BW. |
Dat is echter weer geheel afhankelijk van de vorm van de opdracht c.q. opdrachtgever. In deze uitzending is niet duidelijk geworden op welke manier er werd gewerkt, dus is het onmogelijk te stellen dat het retentierecht hier van toepassing is. |
|
|
|
 |
|