Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 21:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

retentierecht
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
legalrebel

Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2013 0:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen
Quote:
Dat maakt niet dat er een overeenkomst tot stand komt

Niet bij het bord eigen terrein.
als hij dit bord had geplaatst had hij dit dan wel kunnen doen?
eigen terrein, parkeren 10 euro per dag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2013 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:
BartL schreef:
Hypothetische verrijking is nog geen daadwerkelijke verrijking. Lijkt me toch erg logisch. Oh ja, en moeite met keren is nog geen verarming.

Of er daadwerkelijk sprake is van verrijking en verarming kan ik niet beoordelen. Daarvoor weet ik te weinig van de zaak. Daarom ook hypothetisch.

Als je deze 'draad' een beetje aandachtiger had gelezen zou je wellicht uit volgende woorden...

Martha schreef:

Zou het niet zo kunnen zijn dat de schade eruit bestaat dat de eigenaar die parkeerplek gedurende die tijd niet kon gebruiken en zijn auto ergens anders moest parkeren tegen betaling?
Ik geloof dat we op dit moment te weinig weten om te kunnen oordelen of er al dan niet sprake van schade is.

Zou een vordering op grond van ongerechtvaardigde verrijking dan wellicht niet tot de mogelijkheden behoren?

...hebben kunnen afleiden dat ik niet stel dát er sprake is van verrijking. Het was meer een vraag. Daarbij merkte ik op dat we op het moment te weinig weten om deze vraag definitief te kunnen beantwoorden.

Ik begrijp niet wat hier zo 'onlogisch' aan zou zijn een vraag op een dergelijke manier te 'beantwoorden'.
Wellicht heeft jouw opmerking betrekking op de inmiddels bekende logica van planeet X? Wink

Ik reageerde op de reactie van legalrebel...

Edit voor verduidelijking. Deze dus: Ik zie parkeergeld dan ook als een vergoeding die bedongen had kunnen worden als de eigenaar van de auto de eigenaar van het terrein had geraadpleegd.
Martha

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2013 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:

Ik reageerde op de reactie van legalrebel...

Edit voor verduidelijking. Deze dus: Ik zie parkeergeld dan ook als een vergoeding die bedongen had kunnen worden als de eigenaar van de auto de eigenaar van het terrein had geraadpleegd.

Oh, neem mij niet kwalijk.
Dat was mij niet duidelijk.
marja.verstralen

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2013 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer hij het bord 'privé terrein. parkeren 10 euro.' had geplaatst, was nog steeds geen sprake van een retentierecht. Er is dan sprake van bewaarneming (art. 7:600 ev. BW) en de titel over bewaarneming kent de bewaarnemer geen retentierecht toe. Het retentierecht moet bij wet toegekend worden, zie art. 3:290 BW.
legalrebel

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013 12:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nee, volgens mij niet, want hij heeft de auto niet onder zich krachtens overeenkomst die hem verplicht de zaak terug te geven (art. 3:290 BW).

Er is dan sprake van bewaarneming (art. 7:600 ev. BW) en de titel over bewaarneming kent de bewaarnemer geen retentierecht toe. Het retentierecht moet bij wet toegekend worden, zie art. 3:290 BW.

marja.verstralen, ik kan nergens vinden dat het retentierecht niet van toepassing zou zijn bij bewaarneming. Misschien kan jij mij een verwijzing geven.
marja.verstralen

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat er ook niet om dat het retentierecht door de wet wordt ontzegd, maar het moet door de wet expliciet worden toegekend. Zie bijvoorbeeld art. 7:29 lid 1 BW.

Bij bewaarneming wordt door de wet geen retentierecht toegekend.
legalrebel

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet geeft ook aan waar het niet van toepassing is, bij bv een verhuizer.
Ik vind het nog steeds verwarrend.

Is het omdat er geen “houderschap”is?

LJN: BA6214, Rechtbank Rotterdam
Aangezien een zaakwaarnemer op grond van artikel 3:290 en 293 BW in samenhang met 6:52 BW een retentierecht kan uitoefenen voor vorderingen op degene wiens belang hij waarneemt, en [gedaagde] een vordering ter zake van transport- en opslagkosten op [eiser] had, mocht zij zich ter zake van die vordering beroepen op het retentierecht
AdmiraalGeneraal

Leeftijd: 40
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Het gaat er ook niet om dat het retentierecht door de wet wordt ontzegd, maar het moet door de wet expliciet worden toegekend. Zie bijvoorbeeld art. 7:29 lid 1 BW.

Bij bewaarneming wordt door de wet geen retentierecht toegekend.

Bij bewaarneming kan wel retentierecht worden toegepast??
Het kan toch ook bij onroerende goederen(golfbaanarrest), dus niet ondenkbaar bij bewaarneming.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds