|
Auteur |
Bericht |
Alfred777
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 09 aug 2012 11:23 Onderwerp: relatieve en absolute verjaring |
|
|
Dit jaar is het NWB 20 jaar in werking.
Voor wat betreft de verjaring is een absolute termijn van 20 jaar gesteld. Wanneer niet binnen 20 jaar na een schade veroorzakend feit de schuldenaar wordt aangesproken, valt het doek definitief.
Mijn vraag is of het instrument van stuiting deze termijn wel steeds met 5 jaar kan oprekken. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 09 aug 2012 14:30 Onderwerp: |
|
|
Krachtens art. 3:306 verjaart een rechtsvordering na twintig jaar indien de wet niet anders bepaalt. Volgens mij kan deze termijn via art. 3:316 worden gestuit door het instellen van een eis of het verrichten van een andere daad van rechtsvervolging. De nieuwe verjaringstermijn (als er geen eis is ingesteld) is dan vijf jaar (art. 3:319 lid 2).
Krachtens art. 3:310 verjaart een rechtsvordering tot vergoeding van schade in ieder geval twintig jaar na de gebeurtenis waarop de schade is veroorzaakt. Dat is de absolute verjaringstermijn. De relatieve verjaringstermijn beslaat vijf jaar na de dag waarop de benadeelde bekend is geworden met het bestaan van de schade en de identiteit van de aansprakelijke persoon.
Naar zijn aard kan de absolute termijn van twintig jaar uit art. 3:310 niet worden gestuit. Voor stuiting is immers vereist dat de benadeelde een eis instelt of een andere daad van rechtsvervolging verricht. Maar gedurende de absolute termijn is de benadeelde niet op de hoogte van het bestaan van de schade en/of de identiteit van de aansprakelijke persoon. Hij kan dus geen daad van rechtsvervolging verrichten. Als hij dat wel zou kunnen doen, geldt de relatieve verjaringstermijn van vijf jaar. Die termijn is wel voor stuiting vatbaar. |
|
|
|
 |
Alfred777
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 09 aug 2012 15:23 Onderwerp: |
|
|
Regin, bedank voor je overwegingen.
Ik begrijp het concept van verjaren en stuiten redelijk. Alleen vroeg ik mij af wanneer een verjaring bijvoorbeeld is gaan lopen 1 december 1992 en steeds tijdig is gestuit, een stuiting op 30 november 2012 er weer vijf jaar aan vast plakt.
In de kamer stukken kom ik zo'n uitleg niet tegen. Wel de wens dat men tracht te voorkomen dat schuldenaren na 20 jaar nog eens met rechtszaak worden geconfronteerd. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 09 aug 2012 15:44 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij kan de verjaring van een rechtsvordering tot sint-juttemis worden gestuit. Er zijn wel meer dingen die niet in de Kamerstukken staan. De primaire rechtsbron is de wet zelf en ik heb niet een artikel kunnen vinden dat bepaalt dat stuiting van de termijn van twintig jaar niet mogelijk is, of dat er een verjaringstermijn een maximaal aantal keren gestuit kan worden. Als de termijn van twintig jaar wordt gestuit dan wordt de schuldenaar door de stuiting binnen twintig jaar met een (mogelijke) rechtszaak geconfronteerd. De uitleg in de Kamerstukken wordt daarmee geen geweld aangedaan: alleen confrontatie met een rechtszaak ná twintig jaar moet worden voorkomen. |
|
|
|
 |
|