Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 8:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

relatie ten einde, samengewoond in koopwoning, woonrecht?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TTlaurens

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 26 jul 2010 21:10    Onderwerp: relatie ten einde, samengewoond in koopwoning, woonrecht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zelf de relatie beëindigd, mondeling afgesproken om samen lasten van koopwoning te delen zoals ook in samenlevingscontract is opgenomen 50/50.
Ook hebben we zelf opgenomen dat zij een schuld heeft aan mij van 4000 euro tevens heb ik een aantal investeringen gedaan in het huis ( vloer, Keuken en stucwerk) van mijn spaargeld ( 8000,- euro). Het lijkt mij redelijk dat ik de helft van deze investering van haar terugkrijg en ook de schuld, totaal dus 8000 euro.
Na een mediationtraject (op haar verzoek) is zij tot de conclusie gekomen dat er niet naar haar geluisterd werd, wat in mijn visie niet zo is aangezien ik gewoon volgens samenlevingscontract wil handelen, met uitzondering van de bovengenoemde 8000 euro.
Voorstel van haar is dat ik haar de schuld zou moeten kwijtschelden en ook nog eens bij verkoop van het huis de restschuld voor 2/3 op mij neem.
Nu heeft zij een advocaat in de arm genomen om mij een voorstel te doen, deze na inmiddels een maand nog niet ontvangen.
Ik betaal nog steeds alleen de helft van alle vaste lasten met uitzondering van de verbruikskosten ( energie, gas en water).
Hoe zit het met mijn woonrecht, en ik wil, omdat zij al meerdere keren op mondelinge afspraken terugkomt, mijn spullen uit huis halen.
Wat is zinvol om te weten en waar moet ik op letten zonder dat ik mijn eigen ruiten ingooi?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hermanJ

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 28 jul 2010 4:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zolang er geen voorlopige voorziening is heb jij net zo veel woonrecht als je ex. Dat is formeel zo.
Maar ik begrijp dat jij al ergens anders woont (tijdelijk?). Of wil je er weer gaan wonen als zij weg is? Dan moet de hypotheek op jouw naam (kost snel 2 maanden als de bank alles OK vindt) en zal ze jou (formeel gezien) de helft van de restschuld (onderwaarde) moeten vergoeden.

Doordat zij een advocaat neemt ben jij gedwongen dat ook te doen (dat is zo reuze fijn in het NL recht, vooral voor familierecht advocaten), tenminste als het voor de rechter komt en niet in een minnelijk traject.

Als het slechts om de boedel gaat (en niet om kinderen, alimentatie, bezoekrecht en al die ellende meer) en de 4 en 8 mille staan op papier, dan heeft zij een grotere restschuld dan jij. Maar van een kale kip valt niet te plukken, dus zal jij eventueel de gehele restschuld moeten voldoen bij de bank (of zij, de bank kijkt alleen waar geld is, en niet naar rechtvaardigheid, of onderlinge afspraken etc.). Jij (of zij) moet dan via het civiele recht proberen om je (haar) centen terug te krijgen van haar (in het ergste geval kan je beslag laten leggen, of haar laten gijzelen, maar daarover kunnen de "echte" juristen je beter voorlichten dan ik).

Nooit akkooord gaan met haar voorstel, dat is belachelijk!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds