Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
appieam
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 mrt 2013 23:19 Onderwerp: rekening van duits bedrijf na mondelinge overeenkomst |
|
|
Hallo,
Mijn vriend (woonachtig in NL) heeft vorig jaar een duitse satelliet installateur verzocht mijn schotel op mijn duitse huis (ik woon in duitsland) te plaatsen voor satellietontvangst. Mondeling kwam hij de kosten overeen 75 a 100 euro.
Nadat de installateur geweest was hadden de buren geen tv meer in de slaapkamer en deden de HD kanalen bij mij het niet.
Ik ontving een rekening van 75 euro voor gedane arbeid die ik niet betaalde. Mijn vriend ging opnieuw naar de man en vroeg hen terug te komen om de installatie alsnog in orde te maken. Pas na 2 maanden kwam men en tot mijn verbazing ontving ik vervolgens een rekening van 500 euro voor arbeidsloon en verbruikte materialen zonder ook maar iets vooraf afgesproken te hebben en of met ons besproken te hebben. WIj hebben de werkzaamheden destijds ook niet ondertekend noch hebben wij een offerte of uitgevoerde opdrachtbon ontvangen.
Wij schreven een brief waarin wij vermeldden het niet eens te zijn met de gang van zaken en dat wij de 2e rekening niet wensen te betalen aangezien dit puur het herstel van de eerste opdracht betrof.
Brief terug ontvangen dat het om 2 separate opdrachten zou gaan die mondeling besproken waren.
Wederom een brief geschreven waarin wij aangaven de eerste rekening te betalen (aangezien alle werkzaamheden ondertussen zijn afgerond, ons niets veplicht voelden mbt de 2e rekening, maar dat wij aanboden om de materiaalkosten a 200 euro te betalen om uit de vevelende situatie te komen. Meteen de eerste rekening a 75 euro overgemaakt)
Men ging toen begin dit jaar gelijk tot aanmaning via handwerkkreis over (incl rente en maningskosten).
Contact opgenomen met handwerkkreis, verwezen naar eerdere correspondentie en aangegeven niet eens te zijn met de gang van zaken. Laatst weer een schrijven ontvangen waarin wordt aangegeven dat men wil schikken dmv een bod zonder rente en aanmaningskosten, maar wij hadden 200 euro aan materiaalkosten 'erkent' en dat diende dan aangevuld te worden met arbeidskosten en voorrijdkosten.
Uiteindelijk zouden wij dan nog de complete rekening op 30 euro na moeten betalen.
Het handwerkkreis dreigt echter met een gang naar de rechter indien wij niet betalen.
Daarom de volgende vragen:
1) Hoe sterk staan wij binnen het duitse recht? Hoe verloopt dit normaal gesproken? Wat zijn onze kansen om ons recht te behalen en hoe waarschijnlijk is de gedreigde gang naar de rechter?
2) is het feit dat mijn in NL wonende vriend de (mondelinge) opdrachtgever is nog van toepassing?
Bij voorbaat dank voor uw hulp! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 27 mrt 2013 15:59 Onderwerp: |
|
|
Duits recht is van toepassing, omdat het werk is geleverd in Duitsland. Het feit dat uw vriend uit Nederland komt doet daar niets aan af. Daarnaast zal uw vriend waarschijnlijk namens u gehandeld hebben, nu u ook de factuur hebt gekregen.
In Nederland zou u sterk staan met uw casus, maar hoe dat in Duitsland precies zit weet waarschijnlijk niemand hier. Ik kan mij echter niet voorstellen dat deze casus in Duitsland een andere uitkomst zal bieden. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|