Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 23:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

redelijk vermoeden van schuld; art 27 Sv
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MauriceM15

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 12:20    Onderwerp: redelijk vermoeden van schuld; art 27 Sv Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen,

ik vroeg mij af of alleen ervaring van een opsporingsambtenaar (dus los van andere omstandigheden) ook genoeg is voor de vestiging van een redelijke vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit (27 Sv). Ervaring van een verbalisant als grondslag voor een redelijk vermoeden van schuld is aangenomen in het Damrak-arrest; daarbij speelde echter ook andere feiten en omstandigheden een rol voor de aanname van een redelijk vermoeden.

Zelf denk ik niet dat slechts ervaring als grondslag genoeg is, want wat de opsporingsambtenaar zelf aanvoert als zijnde zijn ervaring, kan heel goed subjectief zijn. Intuïtie als grondslag van een redelijk vermoeden van schuld is onvoldoende (Hollende Kleurling-arrest).

M.a.w. wanneer een opsporingsambtenaar aanvoert dat hij alleen vanuit zijn ervaring iemand als verdachte bestempelt, leidt dit dat telkens tot een gerechtvaardigd 'redelijk vermoeden van schuld'?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 12:51    Onderwerp: Re: redelijk vermoeden van schuld; art 27 Sv Reageer met quote Naar onder Naar boven

MauriceM15 schreef:
ik vroeg mij af of alleen ervaring van een opsporingsambtenaar (dus los van andere omstandigheden) ook genoeg is voor de vestiging van een redelijke vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit (27 Sv).

Een redelijk vermoeden van schuld kan alleen worden gebaseerd op feitelijke omstandigheden, dus nooit op "alleen ervaring".

Ik zou eigenlijk ook niet weten wat ik me moet voorstellen bij een vermoeden dat alleen op ervaring is gebaseerd. Ook in Hollende Kleurling waren er "andere omstandigheden": het hollen van de kleurling.

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor uw reactie. Als ik uw antwoord goed begrijp, zit in de ervaring van de opsporingsambtenaar dus een feitelijke omstandigheid als het ware ingebakken.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MauriceM15 schreef:
Bedankt voor uw reactie. Als ik uw antwoord goed begrijp, zit in de ervaring van de opsporingsambtenaar dus een feitelijke omstandigheid als het ware ingebakken.

Wat ik bedoel is dat zo'n vermoeden, naar ik mag hopen, nooit zal worden geuit zonder ook maar iets gezien, gehoord, geroken, of anderszins waargenomen te hebben. Voordat een iemand een vermoeden zal uiten, zal er ALTIJD een feitelijke waarneming zijn gedaan.

Je gaat niet zeggen "mijn buurman heeft vermoedelijk zijn vrouw gedood" als je niets hebt gezien, gehoord, geroken, er geen lijk is, en je niet eens hebt vastgesteld dat zijn vrouw vermist is, maar puur op basis van "uit ervaring weet ik dat mannen soms hun vrouw doden". Dat kun je natuurlijk wel zeggen, maar het is evident niet serieus te nemen.

Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2013 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit mij hierbij aan, als het gaat om verdachte in de zin van art.27 sv moet er een redelijk vermoeden zijn van feiten en omstandigheden. Echter, een omstandigheid mag niet worden gezien als 'ervaring'..soort van dwingend recht..als ik het zo mag zeggen. Het moet te herleiden zijn naar..omstandigheden. Dus nooit ervan uitgaan dat het om een ervaring mag gaan..
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds