Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
spekkie24
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 29 jan 2013 20:03 Onderwerp: rechtsgevolg verlenging voorbehoud financiering verkoop huis |
|
|
Beste mensen,
Ik heb onlangs mijn huis verkocht waarbij in het contract onder andere de volgende (standaard nvm) ontbindende voorwaarde met boetebeding was opgenomen:
"Indien op 31 januari 2013 koper voor de finaciering van de onroerende zaak voor een bedrag van: koopsom en kosten geen hypothecaire geldlening of het aanbod daartoe van een erkende geldverstrekkende instelling heeft verkregen, zulks tegen geen hogere bruto jaarlast dan of een rentepercentage niet hoger dan %, bij de volgende hypotheekvorm: tegen normale voorwaarden en rentepercentage."
Nu hebben de kopers vandaag via mijn makelaar gevraagd om uitstel voor de duur van een week, welke wij mondeling door tussenkomst van de makelaar hebben toegezegd.
Mijn hoofdvraag is nu:
Stel dat de kopers na afloop van de contractuele termijn, maar voor het verstrijken van de mondeling toegezegde verlengingstermijn, ontbinden wegens het niet krijgen van financiering, kunnen wij dan alsnog nakoming van het boetebeding vorderen?
Wij verlenen immers wel uitstel van verlenging ontbindende voorwaarde, maar staan wij vervolgens met lege handen als de overeenkomst in voornoemde periode alsnog wordt ontbonden. Dienen wij ons recht dat uit de overeenkomst voortvloeit veilig te stellen door een voorbehoud hierop aan de kopers duidelijk te maken?
Tot slot nog de vraag of wij de kopers nog in gebreke moeten stellen of is de termijn in het contract een fatale termijn en treedt verzuim direct in?
Ik hoop jullie reacties hier te vernemen. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 jan 2013 18:50 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp het beding niet helemaal; ik zie er noch een ontbindende voorwaarde, noch een boetebeding in. Ontbindende voorwaarde wil zeggen: als kopers op 31 januari 2013 de financiering niet rond hebben, wordt de overeenkomst automatisch ontbonden (art. 6:22 BW). Bedoelt u dat wel? Of bedoelt u, dat de verkopers na het verstrijken van deze termijn de overeenkomst mogen ontbinden? |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|