|
Moeten mensen rechts staan op een roltrap voor haastige mensen die dan links kunnen passeren op stations? |
voor |
|
100% |
[ 28 ] |
tegen |
|
0% |
[ 0 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 28 |
|
Auteur |
Bericht |
Xman83
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 12 apr 2006 18:33 Onderwerp: rechts staan bij een roltrap |
|
|
Laatst las ik een stukje in de metro over het eventueel rechts staan bij een roltrap. Ik heb in Londen gezien dat het daar gebruikelijk is. Zodat op metrostations bijvoorbeeld mensen met haast snel kunnen passeren. Dit leidde echter wel tot chaotische toestanden soms als er mensen met grote acrobatische kunsten zich naar beneden 'vlogen'. Wat vinden julie? En hoe moet je zoiets doen. Ik zelf dacht: goed idee, maar dan niet gebieden. Maar door een suggestiebord boven de roltrappen te hangen met de suggestie: gelieve rechts staan. (of iets dergelijks). Of is zoiets in strijd met bewegingsvrijheid? _________________ It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.
Sir Winston Churchill |
|
|
|
 |
Irene24
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 95
|
Geplaatst: wo 12 apr 2006 18:39 Onderwerp: |
|
|
In Tsjechië is het gebruikelijk om (vooral in de Metro) gewoon te lopen op de roltrappen en mensen die gewoon willen blijven staan, staan dan inderdaad rechts.
Naar mijn idee niks mis mee. _________________ Winnaars zijn verliezers die nooit opgeven |
|
|
|
 |
Koen
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 33
|
Geplaatst: wo 12 apr 2006 19:22 Onderwerp: |
|
|
Leuke topic!
In Londen en ook NY is het inderdaad gebruikelijk om een kant van de roltrap te kiezen. Moet zeggen dat ik daar best een voorstander voor ben. 't Maakt het sprintje naar de trein een stuk gemakkelijker en mensen die rustig aan willen doen hebben ook geen last van opdringerige mensen.
Voor dus! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 12 apr 2006 20:19 Onderwerp: |
|
|
Ook in Australie een gebruikelijke en heel prettige gewoonte.
Wat mij betreft niet verplichten, maar wel flink stimuleren. Niet alleen door een gelieve-bordje (dat valt denk ik onvoldoende op), maar door wat gerichte communcatie daarover. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 12 apr 2006 20:38 Onderwerp: Re: rechts staan bij een roltrap |
|
|
Xman83 schreef: | Laatst las ik een stukje in de metro over het eventueel rechts staan bij een roltrap. Ik heb in Londen gezien dat het daar gebruikelijk is. |
Staat men in London dan niet links?
Ik heb het idee dat deze gedragscode in Nederland ook wel geldt, al houdt zeker niet iedereen zich eraan. Vaak zie je wel mensen rechts houden, net als in drukke winkelstraten en op volle trottoirs. |
|
|
|
 |
Xman83
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 12 apr 2006 22:43 Onderwerp: Re: rechts staan bij een roltrap |
|
|
bona fides schreef: | Xman83 schreef: | Laatst las ik een stukje in de metro over het eventueel rechts staan bij een roltrap. Ik heb in Londen gezien dat het daar gebruikelijk is. |
Staat men in London dan niet links?
Ik heb het idee dat deze gedragscode in Nederland ook wel geldt, al houdt zeker niet iedereen zich eraan. Vaak zie je wel mensen rechts houden, net als in drukke winkelstraten en op volle trottoirs. |
Ja ... links in Londen had ook gekunt  _________________ It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.
Sir Winston Churchill |
|
|
|
 |
Pax et iustitia
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 12 apr 2006 22:49 Onderwerp: |
|
|
100% voor, al een keer een trein gemist omdat ik niet kon doorlopen. _________________ Pecunia omnia vincit |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 13 apr 2006 6:45 Onderwerp: |
|
|
De mensen die mij op een roltrap tegenkomen als ik met m'n ruim 100 kg+ een sprint moet trekken zijn nadien over het algemeen ook voor.
Ik vind 't best als ze niet rechts staan, maar als ik m'n trein kan halen, dan zal ik 'm ook halen  |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 13 apr 2006 9:37 Onderwerp: |
|
|
Als het maar duidelijk wordt aangegeven, niets mis mee. Bordjes met "rechts staan, links lopen" bijvoorbeeld.
En een campagne ertegenaan om deze verandering onder de aandacht te brengen. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
|