Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 22 mei 2024 13:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

recht van overpad en loslopende honden.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ief




Geslacht: Man



Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2005 15:24    Onderwerp: recht van overpad en loslopende honden. Reageer met quote Naar onder Naar boven

nadat ik ben vastgelopen op google over bovenstaand onderwerp me hier maar geregistreerd in de hoop op opheldering Smile

ik woon aan een straatje welk een eigen weg is, we hebben dus recht van overpad om op de openbare weg te geraken.

dit is allemaal prima op een lastig puntje na, een van de buren waar ik (en anderen) langs moeten heeft de gewoonte zijn honden los te laten lopen zonder erfafscheiding.

normaal is dit niet zo erg al springt ie wel is tegen de auto aan, of er zelfs een risico bestaat dat ie daardoor is aangereden word.
(dat zou vraag 1 kunnen zijn, wie is er in dat geval verandwoordelijk?)

erger is het dat ik er ook langs moet met mijn (nogal grote en sterke) honden die ik dus netjes aan de lijn heb, echter als zijn honden vrij lopen levert dat een voor mij onhoudbare situatie op.

ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik er niet echt blij van word (op z'n zachtst gezegt) maar gisteren kreeg ik te horen 'tis toch mijn weg'

nou heeft ie in zekere zin gelijk maar ergens vermoed ik toch dat mijn recht van overpad betekend dat ik ongestoord en ongehinderd gebruik mag maken van 'zijn weg'

kernvraag, heeft hij het recht zijn honder daar los te laten lopen of niet?

ben zeer benieuwd naar een reactie Smile

bvd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2005 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het recht op overpad is een "erfdienstbaarheid". In artikel 5:73 lid 1 BW staat:
Code:
De inhoud van de erfdienstbaarheid en de wijze van uitoefening worden bepaald door de akte van vestiging en, voor zover in die akte regelen daaromtrent ontbreken, door de plaatselijke gewoonte. Is een erfdienstbaarheid te goeder trouw geruime tijd zonder tegenspraak op een bepaalde wijze uitgeoefend, dan is in geval van twijfel deze wijze van uitoefening beslissend.


Met name de eerste volzin is van belang. Mijn inziens staat jouw antwoord in de akte van vestiging van de erfdienstbaarheid. Indien er in die akte niets staat over het loslopen van de honden, dan wordt de uitvoering van jouw recht op overpad door de eigenaar van het erf bepaald door de "gewoonte". Wederom mijn inziens is het dan zo dat het niet redelijk is dat jij besprongen wordt door honden en/of dat jouw auto beschadigd raakt en jij zelfs schade lijdt.

Ik denk dat de iegenaar van het erf er zorg voor moet dragen dat jij jouw recht op overpad op normale wijze kunt voltrekken, op wijze die "gewoonlijk" is, dat is dus niet als je besprongen wordt door honden. In zovvere is er dus volgens mij een jurudusche grondslag voor jouw veronderstelling. Het is niet zo dat de honden verplicht moeten worden aangelijnd, maar aanlijnen is wel het logische gevolg als zijnde 'maatregel' om jouw recht op overpad te waarborgen.

MAAR, iemand hierin meer ervaing/aanvullingen/verbeteringen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ief




Geslacht: Man



Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 08 sep 2005 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

denk dat het hierbij blijft dus hartstikke bedankt marcel Smile

het bevestigde mijn vermoeden wat je zegt en het lijkt me ook niet meer dan logisch zo.

iets meer uitsluitsel had mooi geweest maar je kan niet alles hebben Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2005 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

He, bah! Waarom reageert nou niemand die het echt 100% weet... Heb je wel in de akte van vestiging gekeken? Misschien staat daar wel overduidelijk in dat honden moeten worden aangelijnd... dan is het simpel.

In elk geval is het zo dat als de honden jouw auto bekrassen, het baasje jegens jou een onrechtmatige daad pleegt. (in beginsel dan). Dat is geregeled in art. 6:162 BW en de schade die jij dientegevolgen lijdt moet dan aan jou worden vergoed. Aan de andere kant denk ik dat je beter hem erop kan aanspreken - desnoods met dit artikel erbij - dan het zuiver juridisch op te lossen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds